Kris
Medlem
För den medvetne resenären är det lika givet att följa Skurup kommuns slogan ”When in Europe, don’t miss Skurup” som att åka lite Maglev-tåg när man är i Shanghai.
Om man befinner sig inom hyffsad radie i trakterna kring Longyang Road, så finns det nästan ingen anledning att inte ta Maglev om man skall till Pudong airport. Det har säkerligen skrivits otal rapporter om detta tekniska underverk. Men då det var länge sedan jag gjorde något annat än ströposter på BC så tänkte jag bidra med en relativt färsk Maglev-upplevelse.
Det är extremt smärtfritt att åka från Longyang Road till Pudong airport. Resan tar mindre än 10 minuter med avgångar var 15e minut större delen av dagen.
Mitt mål för dagen var att ta tåget 11:00 från Lonyang Road till PVG för att sedermera ta första bästa SK flight till hemmabasen i Köpenhamn. Med 11-tåget skulle jag få gott om tid att käka lite nudlar och havtornssnacks i Air Chinas lounge på PVG airport.
På stationen vid Longyang Road tar man rulltrappan upp från markplan till första våningen, där man kan köpa biljett. Det blev en resa i ekonomiklass för överkomliga 50 RMB, vilket idag mostvarar ca 70kr. Billigt om man jämför med Arlanda Express eller Öresundståg från Kastrup. Men såklart, man får ju ’bara’ 8min tågtur för pengarna... Blev ingen VIP Class för 100 RMB, vilket visade sig vara ett vettigt beslut. Skillnaden på economy class och VIP class känns inte riktigt motiverad. Såklart, med mindre det är fullsmockat med folk, men annars inte.
Efter en snabb ’säkerhetskontroll’ (endast x-ray av stora bagage) är det ytterligare en rulltrappa upp till perongen. Det var inte direkt rusning såhär på förmiddagen, så boarding gick snabbt och smidigt. Innan man ens hunnit tänka igenom den grundläggande fysiken för supraledning så är tåget uppe i marchfart. Vid vissa tider verkar det vara begränsat till 300km/h, vilket var fallet idag. Det är ändå ruskigt snabbt. Tågen är relativt ljudisolerade så resan är ytterst behaglig. Det är massiv lutning i kurorna, modellen värre än X2000. Men sen går det ju en smula snabbare också. Det smäller dock till kort när mötande tåg kommer förbi. Relativ hastighet på 600km/h. Det är respekt på det. Om tågen kör i maxfart (över 400km/h) så är det i princip samma relativa hastighet som i den A340 jag just sitter i.
Well, underbart är kort. Efter cirka sju minuter anläde tåget till Pudong airport, där man tar en trappa upp och landar strategiskt mellan T2 och T3. Precis som jag gjorde denna gång gick en ansenlig mängd turister fram och plåtade tåget väl framme på stationen. Fortskaffningsmedel, turistattraktion och ingenjörsmästerverk i ett! Ett kinesiskt kinderägg av plåt och betong.
Det finns även ett Maglev-museum på stationen vid Longyang Road som jag tyvärr inte hunnit med att besöka. Kanske någon annan som har en rapport därifrån vid tillfälle?
Om du har vägarna förbi Shangai och Pudong – give it a try! Go Maglev!
Specification
Första kommerciella turen: 2004
Maxfart: 501 km/h (test)
Skrytfaktor: Mycket stor
Stationsöversikt Lonyang Road, som även har goda metroförbindelser
Ingenjörskonst på hög nivå
Maglevs ’runway’
Avgång 11:00 från Longyang Road. VIP Class längst fram.
Precis innan boarding. Trevliga röda avgränsare gör ett lyxigt intryck. Man inser redan här att det inte är vilken tågresa som helst man är på väg att göra...
Interiör i ekonomiklass
Tjuvtitt in i VIP Class. Ingen rusning här inte...
Betryggande 0km/h innan take off
Maxhastighet (för denna tur) 301km/h efter dryga minuten
Approaching PVG
Framme och åter till betryggande 0km/h
The beast!
Om man befinner sig inom hyffsad radie i trakterna kring Longyang Road, så finns det nästan ingen anledning att inte ta Maglev om man skall till Pudong airport. Det har säkerligen skrivits otal rapporter om detta tekniska underverk. Men då det var länge sedan jag gjorde något annat än ströposter på BC så tänkte jag bidra med en relativt färsk Maglev-upplevelse.
Det är extremt smärtfritt att åka från Longyang Road till Pudong airport. Resan tar mindre än 10 minuter med avgångar var 15e minut större delen av dagen.
Mitt mål för dagen var att ta tåget 11:00 från Lonyang Road till PVG för att sedermera ta första bästa SK flight till hemmabasen i Köpenhamn. Med 11-tåget skulle jag få gott om tid att käka lite nudlar och havtornssnacks i Air Chinas lounge på PVG airport.
På stationen vid Longyang Road tar man rulltrappan upp från markplan till första våningen, där man kan köpa biljett. Det blev en resa i ekonomiklass för överkomliga 50 RMB, vilket idag mostvarar ca 70kr. Billigt om man jämför med Arlanda Express eller Öresundståg från Kastrup. Men såklart, man får ju ’bara’ 8min tågtur för pengarna... Blev ingen VIP Class för 100 RMB, vilket visade sig vara ett vettigt beslut. Skillnaden på economy class och VIP class känns inte riktigt motiverad. Såklart, med mindre det är fullsmockat med folk, men annars inte.
Efter en snabb ’säkerhetskontroll’ (endast x-ray av stora bagage) är det ytterligare en rulltrappa upp till perongen. Det var inte direkt rusning såhär på förmiddagen, så boarding gick snabbt och smidigt. Innan man ens hunnit tänka igenom den grundläggande fysiken för supraledning så är tåget uppe i marchfart. Vid vissa tider verkar det vara begränsat till 300km/h, vilket var fallet idag. Det är ändå ruskigt snabbt. Tågen är relativt ljudisolerade så resan är ytterst behaglig. Det är massiv lutning i kurorna, modellen värre än X2000. Men sen går det ju en smula snabbare också. Det smäller dock till kort när mötande tåg kommer förbi. Relativ hastighet på 600km/h. Det är respekt på det. Om tågen kör i maxfart (över 400km/h) så är det i princip samma relativa hastighet som i den A340 jag just sitter i.
Well, underbart är kort. Efter cirka sju minuter anläde tåget till Pudong airport, där man tar en trappa upp och landar strategiskt mellan T2 och T3. Precis som jag gjorde denna gång gick en ansenlig mängd turister fram och plåtade tåget väl framme på stationen. Fortskaffningsmedel, turistattraktion och ingenjörsmästerverk i ett! Ett kinesiskt kinderägg av plåt och betong.
Det finns även ett Maglev-museum på stationen vid Longyang Road som jag tyvärr inte hunnit med att besöka. Kanske någon annan som har en rapport därifrån vid tillfälle?
Om du har vägarna förbi Shangai och Pudong – give it a try! Go Maglev!
Specification
Första kommerciella turen: 2004
Maxfart: 501 km/h (test)
Skrytfaktor: Mycket stor
Stationsöversikt Lonyang Road, som även har goda metroförbindelser
Ingenjörskonst på hög nivå
Maglevs ’runway’
Avgång 11:00 från Longyang Road. VIP Class längst fram.
Precis innan boarding. Trevliga röda avgränsare gör ett lyxigt intryck. Man inser redan här att det inte är vilken tågresa som helst man är på väg att göra...
Interiör i ekonomiklass
Tjuvtitt in i VIP Class. Ingen rusning här inte...
Betryggande 0km/h innan take off
Maxhastighet (för denna tur) 301km/h efter dryga minuten
Approaching PVG
Framme och åter till betryggande 0km/h
The beast!