Senaste nytt

Hur det är att bo på ett inhemskt kinesiskt hotell

Dr. Miles

Expert
Att bo på kinesiskt hotell som inte tillhör internationel hotellkedja kan vara en upplevelse på sitt sätt.
Det är en spin off från min tidigare TR "Vägen till Mordor". Beskrivning avser mest för hotell i mindre stad.

Vid bokning:
Var uppmärksam att läsa rumbeskrivning. Ditt rum kanske inte har något fönster. Det kan vara jobbigt om man har klaustrofobisk drag.

Vid check in:
Det är sällan hotellpersonal pratat bra engelska på de hotellen.
Dina svenska VISA/MasterCard kort fungerar inte trots att det står "We accept VISA/MasterCard".
Glöm inte ta med minst 500 CNY då de kräver en deposit när de inte kan dra ditt kort.

Rummet:
Det kan lukta rök trots att du har valt/betalat för ett rökfritt rum. Hotellrum i Kina är flexibelt så att det kan bli både rökfritt och som rökarrum.

När du kommer till ditt rum, det första du måste göra är att dra ur telefonsladden från rumtelefonen. Annars får du många mystiska samtal från kvinnor som säger "Ni yao an'mo ma?(Behöver du massage?)" mitt i natten.

Om det står en lapp "Sanitized" på toasitsen, lita inte på för fem öre. Jag såg en gång en städerska satte på "Sanitized" lapp utan att städa toaletten och hon gjorde det medan jag såg!

Om du vistas i norra Kina under vinterhalvår, rekommenderar jag starkt att ta med "Maskeringstejp". Fönstren i rummet är ofta inte täta och det kan bli riktigt kallt.

Glöm inte att ta med Flip-flop. Golvet i duschrummet är inte speciellt hygieniskt även efter dagliga (obefintliga) städning.

Öronproppar: Det är viktigt att ta med dem. Väggarna är ofta tunna och dåligt isolerade så att du kan höra grannens snuskigt TV program.

Frukostbuffé:
Om det inte inkluderat sådant i ditt rumpris får du tänka om innan du betalar. Här gäller endast kinesisk frukost som risgröt med olika pickles och/eller friterad bröd med majsgröt. Om man har tur så erbjuder de vit bröd med jordgubbssylt, men drick aldrig kaffe. I have warned you!

Vid check out:
De säger att du har snott en av deras galjor och du är tvungen att betala för det. Glöm inte att kolla inventory när du har kommit in i rummet nästa gång. Tänk som om du skulle hyra en bil.
 
Last edited:

A380*G

Medlem
Håller med i princip allt - hotell i Kina kan bli lite hur som helst. Ungefär som en trisslott. För det mesta blir det bara skit, men det finns vissa guldkorn!
Frukost äter jag sällan på dessa inhemska hotellkedjor - pallar helt enkelt inte med stanken!
 

David

Medlem
Skulle även vilja passa på att varna för hårda sängar, ofta är det som att ligga på en träplanka. Och att "international hotel" ju inte behöver ha någon internationell influens alls.

Sängen och frukosten (eller brist på vettig sådan) är huvudanledningarna varför jag håller mig till internationella hotellkedjor, där de finns tillgängliga.
 

Gnopps

Medlem
I Peking bodde jag på Red Wall Hotel, 4 stjärnor. Jag reste med två andra så vi bokade deras bästa rum (av 5 kategorier), en svit. När vi kom till hotellet kunde personalen inte engelska, men jag lyckades fråga om det nu var säkert att vi hade en svit för jag hade mina misstankar. Incheckningsdamen visade dyraste kategorin i prislistan så vi tog nyckeln och gick upp.

Rummet vi fick var 15-20 kvadratmeter stort och i det hittade jag en broschyr om hotellet. I broschyren stod att de hade två sviter på hotellet. Då jag tittade på utrymningskartan räknade 30 likadana rum som vårt = vi hade alltså inte sviten.

Så gick jag ner och förklarade att vi skulle ha sviten vi bokat. Det var för döva öron men vi fick åtminstone ett större rum istället. Precis som beskrivet tidigare var sängarna stenhårda och golvet täckt med en äcklig heltäckningsmatta, som tur var fanns det tofflor på rummet.

Efter två nätter träffade vi en bekant kines som följde med oss till hotellet för att reda upp situationen på kinesiska. Det krävdes att hon stod och skrek/skällde på incheckningspersonalen innan de gick med på att vi inte hade svit. Sviterna var dock fulla så istället ordnade vår vän ett vanligt rum för halva priset.

Vid nästa resa till Kina bodde vi på internatiolla hotell eller hade någon bekant rekommendera kinesiskt istället.

Kan tilläggas att jag i efterhand läst många negativa recensioner av hotellet på Tripadvisor. Bla. sålde de utflykter i entréen. En gäst köpte sådan men kunde inte ställa in. Utlfykten gick inte att återbetala men de ville ändå ha hans biljett. Dette gick gästen inte med på. När gästen kom tillbaka till sitt rum senare hade någon med nyckel gått in och tagit biljetten! Dire Hotel, Dishonest staff, what more can I say. - Review of Red Wall Hotel, Beijing, China - TripAdvisor
 

Dr. Miles

Expert
Jag bodde i universitets dormitory ett och ett halvt år i Kina för länge sedan och jag är van vid hårda träplankor. :)
Kineserna säger i alla fall det är bra för ryggen. Vi får se om det stämmer.

Men som David och Gnopps har nämnt, deras sängar är traditionellt riktigt hårda.
Jag kommer ihåg att en gång bodde vi på en 4 stjärnigt hotell i Beijing och hade Suite med två King size sängar.
Jag hoppade på sängen när jag kom in i rummet och ni får gissa hur det slutade...
 
Haha! Så var det inte riktigt när jag var i Kina. Jag var onekligen mycket nöjd med hotellet, bortsett från att jag blev inlåst på toaletten...
 

Tjaeng

Medlem
Jag bodde i universitets dormitory ett och ett halvt år i Kina för länge sedan och jag är van vid hårda träplankor. :)
Kineserna säger i alla fall det är bra för ryggen. Vi får se om det stämmer.

Nej. Kvarleva från tiden då ingen hade råd med någonting och "X är bra för Y" användes som någon slags undanflykt. Ungefär som när Saparmurat Niyazov övertygade turkmenerna om att tandkräm är skit och att tänder i själva verket mår bättre om man gnager på ben.

Hårda kinesiska sängar är det näst mest obekväma i sängväg jag vet (parkbänk o.dyl ej medräknat, alltså). Vattensäng tycker jag faktiskt är snäppet värre. Allt med måtta, som de säger...
 

Mikael

Medlem
Jag är dock fascinerad av att kineserna verkligen tycker om dessa hårda sängar. Oavsett om det är bra eller inte så föredrar de faktiskt hårda sängar, vilket resulterar i att det är väldigt få hotell som har mjuka sängar
 
jag minns när jag blev upgraderad på ett hotel i Sandouping. Rummet var exakt likadant som min kollega hade förutom två trä statyer.....
Sängen var det iofs inget fel på..
Men minns toaletten att persienerna var vinklade så att jag inte såg ut (utan att huka mig ner) men alla som gick förbi såg in....och jag kunde inte ändra...
 

Dr. Miles

Expert
Bumpar upp gamla tråden.

Toalett:
Glöm inte att slänga toapapper i papperskorgen och inte i toaletten,

Man får lite perspektiv på saken. Den här gången bor jag på ett internationellt hotell i Kinas storstad så behöver jag inte oroa mig på att jag inte slänger toapapper i toan av misstag.
 
Last edited:
Toppen