Senaste nytt

The Economist, bloggen Gulliver: "Why African aviation needs to be set free"

Flying Finn

Medlem
Hittade ett nytt intressant inlägg på finanstidningen The Economists Gulliver-blogg för frekvent tjänsteresande:

Why African aviation needs to be set free - http://www.economist.com/blogs/gulliver/2015/12/yamoussoukro-indecision

Några citat från inlägget jag ansåg som intressanta.

According to IATA, an airline-industry group, cross-border deregulation between just 12 African countries would create 5m new passengers, $1.3 billion in annual GBP and 155,000 jobs.

Sixteen years ago, while Western travellers were becoming acquainted with the benefits of open skies, African policymakers laid down their own roadmap for liberalisation. The so-called Yamoussoukro Decision (YD) promised to create a single air transport market across Africa by 2002, tearing down existing bilateral regimes. It was signed by 44 member states of the African Union. What fibbers. Nothing has changed. Forgive Gulliver, then, for voicing scepticism at the African Union's new claim—triumphantly proclaimed at a meeting of the African Airlines Association in November—that 13 member states have re-affirmed their commitment to implementing YD by 2017.

Jaja, så ska det här nu ses som att Egyptairs (*A) goda fares i C är i själva verken ohälsosamma för konkurensen? :p Även South African Airways (*A) och Kenya Airways (*S) klandras av Gulliver.

För mig var det nytt att det är svårt i Afrika att starta flygtrafik p.g.a. nationella bolag. Hade förmodat att det är mera frågan om ostabila samhällsförhållanden, fattigdom och dylikt. T.ex. i Sydafrika har BA ett dotterbolag (Comair).

This year, Democratic Republic of Congo and Djibouti became the latest African countries to resurrect their defunct flag-carriers. At least five others—Ghana, Nigeria, Somalia, Uganda and Zambia—are working to the same end.

Hur många längtar att få flyga med t.ex. Somali Airlines till MGQ och skriva recension om juiceutbudet? ;)

Africa does have well-run airlines that would thrive in a deregulated market. Unsurprisingly, they are keen to be set free. “We have to copy the European model for aviation,” says Tewolde GebreMariam, the boss of Ethiopian Airlines, the continent's fastest-growing and most profitable carrier.

Skulle inte ha förväntat mig att Ethiopian är Afrikas mest lönsamma aktör!
 

Fredrik

Medlem
För mig var det nytt att det är svårt i Afrika att starta flygtrafik p.g.a. nationella bolag. Hade förmodat att det är mera frågan om ostabila samhällsförhållanden, fattigdom och dylikt. T.ex. i Sydafrika har BA ett dotterbolag (Comair).

Från sidan ser Afrikas byråkrater ut som en mardröm. Jag kan mycket väl tänka mig hur svårt det är att driva affär mot byråkraternas vilja.
 

Nemo

Medlem
Jämför med en artikel i samma tidskrift från augusti 2015.
http://www.economist.com/news/middl...es-are-dragging-down-wider-economy-commanding
"SAA, meanwhile, has soaked up more than 30 billion rand ($2.3 billion) in bail-outs over two decades. In the process it has managed to smother domestic competition: ten of the 11 private airlines that opened after South Africa’s skies were deregulated in 1991 have gone out of business.
Instead of learning the obvious lesson—that the state is not good at running businesses—the South African government seems keen to double down."
 

Flying Finn

Medlem
Påminner då SK i hur profitabel bolaget är... ;) Nä men skämt åsido. 30 mrd rand är ju inte småpotatis, fast Sydafrika har stora tillgångar som ett stort land.
 
Toppen