Senaste nytt

Ett par frågor kring SAS kreditkort och EB status

troligt

Medlem
Hej!

Idag har jag och frugan var sitt SAS Mastercard, vi är bara "Basic" medlemmar i Eurobonus. Det vi däremot har är en hel del "spend" de senaste 2 åren, så vi har nästan 110K poäng vardera på våra Eurobonus konton idag.

Jag har försökt läst på här på BC och har nu skaffat ett Coop Medmera kort, med följande fördelar;

* Gratis 1:a året (gissar att det innebär första 12-månaders perioden)
* Gratis extra kort till frugan
* Signup bonus på 5000 COOP poäng
* Jag tänker nyttja det på COOP, för att betala räkningar med Betalo samt för de tillfällen då Amex inte tas emot.

Har jag förstått principen rätt ovan?

Nästa steg som jag förstått det är nu att skaffa ett Amex (Premium eller Elite) för fortsatt gemensam spend. Elite har något bättre försäkring, concierge service, 20/30 poäng intjäning (vs 15/30), konstant EBS (istället för 10K EB extra poäng vid signup) och har möjlighet till att få 2 stycken 2-4-1 vouchers (kontra 1).

Om jag blir värvad får jag 12K EB Extra poäng för premium, och 18K EB Extra poäng vid elite. Premium har däremot en lägre kostnad (som ofta är "lätt" att få gratis år 1) än Elites 4000 SEK/år (som i princip verkar vara omöjlig att få billigare).

Intjäning av 2-4-1 voucher sker per kalenderår, men medlemsavgiften sker per 12 månaders period. Bägge korten medger gratis extra kort till exempelvis frugan.

Känns det någorlunda korrekt uppfattat av mig eller har jag missförstått något?

I så fall tror jag att det är rätt att försöka gå på Elite, detta då det finns en chans att nå 2 stycken vouchers nämligen.

Därtill har jag förstått att om jag skulle få en EBG status från en EBD medlem så skulle både SAS Mastercard och SAS Diners Club vara gratis, är det korrekt? I så fall finns det ingen anledning att inte också signa upp för SAS Diners Club för signup-bonusen. Finns det någon värvningskampanj för detta kort också (jag har inte funnit någon)?

Min sista fråga rör just Eurobonus status - min nuvarande kvalificeringsperiod på SAS är 1 jul 2015 -> 30 jun 2016, om jag då fick EBG imorgon (från ex. en EBD medlem), hur länge skulle den då räcka? Enkom fram till 30 jun -16, varvid jag därefter åker ner direkt till Silver om jag inte på egna ben återkvalificierar mig?

Ber om ursäkt för dessa många frågor, men jag har efterforskat och tror jag förstått det mesta, men vill ändå dubbelkolla innan jag agerar vidare.

Tack på förhand!
 
Toppen