Senaste nytt

Funderingar på om det kommer att hända nåt

Ozz

Medlem
På något märkligt sätt har jag haft en "skyddsmur" runt mig angående senaste tidens terrordåd runt om i världen. Hur fruktansvärda de än har varit och hur mycket nyheter jag än har sett på internationella tv-kanaler så har jag ändå lyckats "skärma av" det till viss del då jag inte befunnit mig i närheten av dessa terrorattacker. Jag är absolut inte empatilös utan en människa som verkligen kan engagera mig men det känns som att det har blivit för mycket att ta in.

Nu när jag idag läser om de senaste varningarna i både svenska och internationella media känns det betydligt mer påtagligt och genast börjar jag känna en viss personlig oro som jag aldrig upplevt tidigare. I morgon är det kungens födelsedag här i Thailand och om tre veckor är det jul, följt av nyår och en jäkla massa turister här i Phuket.

Det är med en stor olustkänsla jag läser att dom har skickat fyra terrorister till Pattaya, två hit till Phuket och två IS-terrorster till Bangkok och ytterligare två till okänd ort. Spekulationerna har börjat snurra i skallen, var skall dom slå till, stranden, köpcenter eller på bargatan kvällstid? Ställen som vi regelbundet besöker.

Jag vet egentligen inte vad jag vill med detta inlägget, jag känner bara att jag behöver skriva av mig lite innan vi går ut på stan för att äta middag ikväll. Jag vill inte behöva känna oro över att jag kommer att titta över axeln och se mig omkring innan jag väljer var jag skall gå eller sitta...

Aftonbladet - SvD - Bangkok Post - Phuket Gazette
 

nilsson

Medlem
Det är större risk att du dör av middagen än terrorattacker. Vi gör hela tiden framsteg i form av bättre bilar, bättre flygplan, jordfelsbrytare och färre cancerogener i rökt skinka. Allt detta bidrar till längre liv, i medel. ISIS och annan hjärnröta motverkar medellivslängden, men inte såpass mycket att det påverkar trenderna mätbart. Du får se dem som tjocktarmscancer. Tråkigt att råka ut för, men inte så sannolikt att jag inte tänker ta en ölkorv till.
 

Napapijri

Medlem
Jag skulle rekommendera att inte vara naiv. I min familj har vi en "regel" om att alltid observera var närmsta nödutgång ligger, precis som på flyg. Det behöver inte vara terroristattack, det kan börja brinna, du kan bli akut sjuk eller liknande - oavsett var du är, är det alltid bra att veta hur du tar dig ut - och det är sällan samma väg som du kom in som är den bästa vägen ut vid ett sådant tillfälle. Tänk på det när ni befinner er i en biograf, en nattklubb, en konferensanläggning, ett hotell eller en mataffär. Lär man hjärnan att alltid observera var man tar sig ut så reagerar man förhoppningsvis lugnare om det skulle smälla.
 

011430121

Medlem
Jag befinner mig ca 4 mil norr om Pattaya, var in till Pattaya igår för att shoppa märkte ingen extra bevakning av något slag. Efter bomben i början av hösten var jag i Bangkok ca 2 veckor efter attentatet kände mig lika säker som vanligt.
Angående den bomben är det väldigt tyst om utredningen, talade med mina svenska bekantar som bor här och även de hade inte hör något om utredningen mer än att det sitter några personer anhållna.
Det är här väl en del av vad terroristerna vill uppnå, att vi känner oss osäkra och rädda.
Självklart så känner jag sympati för alla människor och anhöriga som blir offer för terrordåden som sker varje dag, men går inte omkring och är orolig att något skall hända mig.
 
Toppen