Senaste nytt

Poängintjäning Lufthansa och Swiss

Letar efter resa till Sao Paolo (från Köpenhamn) för jobbets räkning och tänkte denna gång i förväg se efter vilken poängintjäning det blir (använder Eurobonus). Tyvärr är det turisktklass som gäller.

Dessa båda resor ligger ganska lika i pris:
Swiss via Zurich i bokningsklass Q och Lufthansa via Frankfurt i bokningsklass V och Q.

Om jag tolkar informationen från SAS hemsida rätt så kommer resan med Swiss generera 100% i miles medan resan i Lufthansa bara generera 50%, stämmer det?

EuroBonus partners - Lufthansa - SAS
EuroBonus partners - SWISS - SAS
 

Fedup

Medlem
Letar efter resa till Sao Paolo (från Köpenhamn) för jobbets räkning och tänkte denna gång i förväg se efter vilken poängintjäning det blir (använder Eurobonus). Tyvärr är det turisktklass som gäller.

Dessa båda resor ligger ganska lika i pris:
Swiss via Zurich i bokningsklass Q och Lufthansa via Frankfurt i bokningsklass V och Q.

Om jag tolkar informationen från SAS hemsida rätt så kommer resan med Swiss generera 100% i miles medan resan i Lufthansa bara generera 50%, stämmer det?

EuroBonus partners - Lufthansa - SAS
EuroBonus partners - SWISS - SAS
Stämmer
 
F

FCT

Guest
Letar efter resa till Sao Paolo (från Köpenhamn) för jobbets räkning och tänkte denna gång i förväg se efter vilken poängintjäning det blir (använder Eurobonus). Tyvärr är det turisktklass som gäller.

Dessa båda resor ligger ganska lika i pris:
Swiss via Zurich i bokningsklass Q och Lufthansa via Frankfurt i bokningsklass V och Q.

Om jag tolkar informationen från SAS hemsida rätt så kommer resan med Swiss generera 100% i miles medan resan i Lufthansa bara generera 50%, stämmer det?

EuroBonus partners - Lufthansa - SAS
EuroBonus partners - SWISS - SAS
Här kan du jämföra fares, eftersom exakta datum inte är kända (för oss) gjorde jag en enkel sökning i oktober.
OBS att bokningsklass G, E och N på LH är i kabinklass G.
image.jpg
 
Tack för svaren, då har jag lite att gå efter. Just nu lutar det åt 18-22/10 alternativt 25-29/10.
Sen blir det troligtvis en resa till i decmeber, men jag har inte kommit dit i planeringen än.
 
R

rstenelo

Guest
Precis kommit hem från Brasilien idag och ser att min Q-klass med Swiss till GRU bara gav 3000 miles, dvs 50%. Är mycket säker på att när jag kollade SAS hemsida i slutet av oktober, när bokningen gjordes, stod det att Q med Swiss skulle ge 100 % nu ser jag att det på hemsidan står:

* Q-class will move from Economy to Economy discounted (50%) from October 1, 2015.

Någon som råkar ha en screenshot från oktober eller november?
 
Precis kommit hem från Brasilien idag och ser att min Q-klass med Swiss till GRU bara gav 3000 miles, dvs 50%. Är mycket säker på att när jag kollade SAS hemsida i slutet av oktober, när bokningen gjordes, stod det att Q med Swiss skulle ge 100 % nu ser jag att det på hemsidan står:

* Q-class will move from Economy to Economy discounted (50%) from October 1, 2015.

Någon som råkar ha en screenshot från oktober eller november?

Jag noterade detta innan jag åkte ut (25/10).
Undrade om jag helt enkelt missade det finstilta när jag initialt letade resan men jag tror snarare att informationen kom ut efter det, så någon gång mellan jag skrev inlägget (3/9) och 25/10
 
R

rstenelo

Guest
Tack - får skriva och se vad de säger - är 100% säker på att de ändrat i efterhand
 

AABack2ARN

Medlem
Tack - får skriva och se vad de säger - är 100% säker på att de ändrat i efterhand

Det skulle nog inte vara första gången i så fall. Hade ett sådant case med SAS för några år sedan. Fick inga poäng för en resa med Austrian. Kontaktade SAS. Under tiden jag väntade på svaret uppdaterades hemsidan och då fick jag ett svar att jag skulle se hemsidan där det stod att bokningsklassen inte gav några poäng... :(
 
R

rstenelo

Guest
SAS svarade med att de inte kan begära ut mer poäng etc och hänvisade till villkoren:


2.2 SAS reserves the right to determine if a member earns points or not
for prices and activities offered by SAS or SAS' business partners.
Irrespective of when the activity was booked, the number of points
earned depends on the earning scheme applicable on the date of the
activity. The number of points earned varies depending on SAS' business
partner and offer.


Fick inga poäng men svarade dem och tryckte på att jag som kund måste kunna lita på den information SAS tillhandahåller på sin hemsida. Fick svar tillbaka att svaret jag fick var korrekt men att de ge mig 3000 extra poäng som "en liten kompensation" - borde fått 6600 P mer enligt bokningen i Q -klass men då jag redan efter 6 månader nått Diamond och att de ändå ger lite mer är jag ändå nöjd med SAS - är dock fortfarande sur på SWISS att en Economy biljett för ca 15000 kr varken ger bokad sittplats eller 100% poäng...
 

Kricka

Medlem
@rstenelo Ett tips som kanske tål att tänkas på är att gå med i LH Miles and More ?
Beroende på dina preferenser och ditt flygmönster kanske du kan tjäna ihop till både
EBD och Senator ? LH-gruppen har i.o.f. sig gjort det betydligt svårare på senare år
då man sänkt intjäningen i Economy (som exempel Q-klass ZRH-GRU ger 2988 miles).
Har du några resor under i året i Business så kan det vara ett alternativ. För att se hur
intjäningen ser ut kan man använda deras räknesnurra nedan.

Miles & More Mileage Calculator
 
Toppen