Min erfarenhet av United (och flertalet andra amerikanska flygbolag) är att de är mycket dåliga på att hantera störningar... OM man överhuvudtaget får kontakt med United vid störningar är hjälpsamhet och ödmjukhet sällan några ord man förknippar med United... Men du har ju en del rättigheter även i USA. Det gäller bara att ta strid för och hävda dessa fullt ut...
Förrförra julen är ett av många exempel på hur Continental hanterat mina resor med de. Den här var när det rådde snökaos 2010/2011.
Jag skulle ha rest enligt följande:
MIA-EWR 27/12-2010 samt EWR-ARN 31/12-2010. Några timmar innan min avgång började jag ana oråd. Väderprognoserna såg inte bra ut så jag ringde Continental som efter lång väntan inte förstod alls vad jag pratade om. Planet skulle absolut avgå, men det kunde bli lite försenat. En timme senare ställde de in flight efter flight. Från och med då var Continental helt omöjliga att nå per telefon och flygplatsen släppte inte in några nya passagerare pga kaoset. Ett dygn efter det att jag skulle ha rest fanns det fortfarande ingen information rörande min resa, inte heller vad vi skulle göra fram tills dess att CO behagades svara i telefon. Hotell m.m. fick jag ordna på egen hand.
Efter ca 1,5 dygn var jag plötsligt, utan att vare sig ha blivit kontaktad eller tillfrågad, ombokad enligt följande: MIA-EWR 3/1-2011 samt EWR-ARN 31/12-2010!!! Jag lyckades efter många om och men övertyga mitt försäkringsbolag om att jag omöjligt kunde komma i kontakt med flygbolaget och att CO verkade ha tappat kontrollen fullständigt. De accepterade att ersätta nya biljetter direkt från MIA-FRA-ARN med Lufthansa. Continental behagades inte ens svara på min reklamation som sändes in på deras begäran. Än mindre ersatte de vare sig mig eller mitt försäkringsbolag för några som helst kostnader. Inte ens de biljetter som jag inte kunde utnyttja pga deras inställda flygningar. Det är i de lägena man är tacksam över att ha en bra reseförsäkring hos ett bra försäkringsbolag!
Någon vecka senare kunde jag inte låta bli att höra av mig till Continental och fråga hur de hade resonerat vid tillfället. Efter att ha kopplats runt ett tiotal gånger kom jag till någon som ansåg sig själv tillräckligt senior och chef att kunna uttala sig för Continental som helhet. Personen ifråga förstod överhuvudtaget inte vad problemet var;
- det var ju snökaos, right?!
- Ehh... Ja men hur hade ni tänkt att jag skulle komma med flyget från EWR-ARN FÖRE dess att jag kommit till EWR?
- Lång tystnad.... Ehh... Jag förstår inte hur du menar...
- Nej, jag förstår inte heller hur ni tänkte...
- Det var ju snökaos, vi var tvugna att boka om dig, men du kom ju med ett flyg, right?
- Nej mitt försäkringsbolag insåg att ni inte hade för avsikt att ta något som helst ansvar för att ni tappat kontrollen över situationen.
- Vi hade fullständig kontroll över situationen. Du var ombokad så att du skulle få vara i NYC lika många dagar som resan var tänkt från början...
- Ehh... Ni bokade mig från NYC till Sverige lika många dagar INNAN jag ens kommit till NYC!!!
- Inte alls, så gör vi aldrig...
Där gick jag i mål och la på luren...
Förrförra julen är ett av många exempel på hur Continental hanterat mina resor med de. Den här var när det rådde snökaos 2010/2011.
Jag skulle ha rest enligt följande:
MIA-EWR 27/12-2010 samt EWR-ARN 31/12-2010. Några timmar innan min avgång började jag ana oråd. Väderprognoserna såg inte bra ut så jag ringde Continental som efter lång väntan inte förstod alls vad jag pratade om. Planet skulle absolut avgå, men det kunde bli lite försenat. En timme senare ställde de in flight efter flight. Från och med då var Continental helt omöjliga att nå per telefon och flygplatsen släppte inte in några nya passagerare pga kaoset. Ett dygn efter det att jag skulle ha rest fanns det fortfarande ingen information rörande min resa, inte heller vad vi skulle göra fram tills dess att CO behagades svara i telefon. Hotell m.m. fick jag ordna på egen hand.
Efter ca 1,5 dygn var jag plötsligt, utan att vare sig ha blivit kontaktad eller tillfrågad, ombokad enligt följande: MIA-EWR 3/1-2011 samt EWR-ARN 31/12-2010!!! Jag lyckades efter många om och men övertyga mitt försäkringsbolag om att jag omöjligt kunde komma i kontakt med flygbolaget och att CO verkade ha tappat kontrollen fullständigt. De accepterade att ersätta nya biljetter direkt från MIA-FRA-ARN med Lufthansa. Continental behagades inte ens svara på min reklamation som sändes in på deras begäran. Än mindre ersatte de vare sig mig eller mitt försäkringsbolag för några som helst kostnader. Inte ens de biljetter som jag inte kunde utnyttja pga deras inställda flygningar. Det är i de lägena man är tacksam över att ha en bra reseförsäkring hos ett bra försäkringsbolag!
Någon vecka senare kunde jag inte låta bli att höra av mig till Continental och fråga hur de hade resonerat vid tillfället. Efter att ha kopplats runt ett tiotal gånger kom jag till någon som ansåg sig själv tillräckligt senior och chef att kunna uttala sig för Continental som helhet. Personen ifråga förstod överhuvudtaget inte vad problemet var;
- det var ju snökaos, right?!
- Ehh... Ja men hur hade ni tänkt att jag skulle komma med flyget från EWR-ARN FÖRE dess att jag kommit till EWR?
- Lång tystnad.... Ehh... Jag förstår inte hur du menar...
- Nej, jag förstår inte heller hur ni tänkte...
- Det var ju snökaos, vi var tvugna att boka om dig, men du kom ju med ett flyg, right?
- Nej mitt försäkringsbolag insåg att ni inte hade för avsikt att ta något som helst ansvar för att ni tappat kontrollen över situationen.
- Vi hade fullständig kontroll över situationen. Du var ombokad så att du skulle få vara i NYC lika många dagar som resan var tänkt från början...
- Ehh... Ni bokade mig från NYC till Sverige lika många dagar INNAN jag ens kommit till NYC!!!
- Inte alls, så gör vi aldrig...
Där gick jag i mål och la på luren...