Senaste nytt

AMEX Centurion reseförsäkring

Alx

Medlem
Min erfarenhet av United (och flertalet andra amerikanska flygbolag) är att de är mycket dåliga på att hantera störningar... OM man överhuvudtaget får kontakt med United vid störningar är hjälpsamhet och ödmjukhet sällan några ord man förknippar med United... Men du har ju en del rättigheter även i USA. Det gäller bara att ta strid för och hävda dessa fullt ut...

Förrförra julen är ett av många exempel på hur Continental hanterat mina resor med de. Den här var när det rådde snökaos 2010/2011.

Jag skulle ha rest enligt följande:

MIA-EWR 27/12-2010 samt EWR-ARN 31/12-2010. Några timmar innan min avgång började jag ana oråd. Väderprognoserna såg inte bra ut så jag ringde Continental som efter lång väntan inte förstod alls vad jag pratade om. Planet skulle absolut avgå, men det kunde bli lite försenat. En timme senare ställde de in flight efter flight. Från och med då var Continental helt omöjliga att nå per telefon och flygplatsen släppte inte in några nya passagerare pga kaoset. Ett dygn efter det att jag skulle ha rest fanns det fortfarande ingen information rörande min resa, inte heller vad vi skulle göra fram tills dess att CO behagades svara i telefon. Hotell m.m. fick jag ordna på egen hand.

Efter ca 1,5 dygn var jag plötsligt, utan att vare sig ha blivit kontaktad eller tillfrågad, ombokad enligt följande: MIA-EWR 3/1-2011 samt EWR-ARN 31/12-2010!!! Jag lyckades efter många om och men övertyga mitt försäkringsbolag om att jag omöjligt kunde komma i kontakt med flygbolaget och att CO verkade ha tappat kontrollen fullständigt. De accepterade att ersätta nya biljetter direkt från MIA-FRA-ARN med Lufthansa. Continental behagades inte ens svara på min reklamation som sändes in på deras begäran. Än mindre ersatte de vare sig mig eller mitt försäkringsbolag för några som helst kostnader. Inte ens de biljetter som jag inte kunde utnyttja pga deras inställda flygningar. Det är i de lägena man är tacksam över att ha en bra reseförsäkring hos ett bra försäkringsbolag!

Någon vecka senare kunde jag inte låta bli att höra av mig till Continental och fråga hur de hade resonerat vid tillfället. Efter att ha kopplats runt ett tiotal gånger kom jag till någon som ansåg sig själv tillräckligt senior och chef att kunna uttala sig för Continental som helhet. Personen ifråga förstod överhuvudtaget inte vad problemet var;
- det var ju snökaos, right?!
- Ehh... Ja men hur hade ni tänkt att jag skulle komma med flyget från EWR-ARN FÖRE dess att jag kommit till EWR?
- Lång tystnad.... Ehh... Jag förstår inte hur du menar...
- Nej, jag förstår inte heller hur ni tänkte...
- Det var ju snökaos, vi var tvugna att boka om dig, men du kom ju med ett flyg, right?
- Nej mitt försäkringsbolag insåg att ni inte hade för avsikt att ta något som helst ansvar för att ni tappat kontrollen över situationen.
- Vi hade fullständig kontroll över situationen. Du var ombokad så att du skulle få vara i NYC lika många dagar som resan var tänkt från början...
- Ehh... Ni bokade mig från NYC till Sverige lika många dagar INNAN jag ens kommit till NYC!!!
- Inte alls, så gör vi aldrig...

Där gick jag i mål och la på luren... :)
 

Alx

Medlem
Trots ett långt inlägg glömde jag skriva att min reseförsäkring anser att jag har tillräcklig connection time mellan två olika PNR om jag har minst 1 timme mellan ankomst och avgång (trots incheckat bagage). De kan efter individuell prövning från fall till fall acceptera ännu kortare connection time. Det lät för bra för att vara sant så jag bad de bekräfta detta i text, vilket jag snabbt fick.

Numer bokar jag alltid resor som har de mest optimala anslutningarna, oavsett det är samma PNR eller inte. :)
 

Alx

Medlem
Det är brittiska Amex Centurions reseförsäkring... En helt osannolikt bra försäkring! Man hittar massor med små guldkorn när man tittar på villkoren. Jag kan bland annat alltid boka hyrbil helt utan försäkringar och tillägg eftersom försäkringen täcker allt och mer därtill. I USA innebär det att jag hyr bil för en spottstyver eftersom nästan hela kostnaden består av försäkringar i USA. :)
 

jumbooze

Medlem
Tack för infon iaf, jag var väldigt nyfiken.

// J

Svenskt Centurion:

Med den här förmånen behöver den Försäkrade inte teckna kompletterande eller extra försäkring från uthyrningsföretaget såvida täckning för ett högre belopp inte anses nödvändigt. Förmånen ersätter följande moment:
Vagnskada (Collision Damage Waiver- CDW)
Förlust (Loss Damage Waiver-LDW)
Upphävande/minskning av självrisk (Removal/reduction of excess-Super CDW/LDW)
Stöldskydd (Theft Protection-TP)
Utökad ansvarsförsäkring (Top Up/ Supplemental Liability-SLI)
Personskada (Personal Accident-PA, se sidan 13)

Men jag hittar inga bra klausuler som ska täcka ny resa vid missad anslutning ej heller vad de räknas om anslutning, vilket jag förstår att den brittiska gör... Får väl flytta till Malta :D Common wealth

Försäkrad ersätts med upp till 2 500 kronor per person för ytterligare kostnader för resor,
förfriskningar och logi före aviserad avgångstid i följande fall:
a) Missad avgång. Försäkrad missar sitt flyg, tåg eller fartyg på grund av en olycka eller på grund
av att den Försäkrades fordon havererar eller det inträffar en olycka, ett haveri eller ett avbrott
i kollektivtrafiken och inget alternativ finns tillgängligt inom 4 timmar före den aviserade
avgångstiden,
b) Försening, inställning eller överbokning. Försäkrads flyg, tåg eller fartyg är försenat, inställt eller överbokat och inget alternativ finns tillgängligt inom 4 timmar före den aviserade avgångstiden,
c) Missad anslutning. Försäkrad missar sitt anslutande flyg, tåg eller fartyg och inget alternativ finns tillgängligt inom 4 timmar före den aviserade avgångstiden.
 
Last edited:

Alx

Medlem
Enligt britterna skriver de ogärna ut fulla villkoren... På internet finns de överhuvudtaget inte utlagda utan endast basförsäkringen som även gäller Platinum. Man får villkoren för Centurion per telefon eller i brevform. De vill behålla "mystiken" kring Centurion påstår de. Ett annat exempel som inte framgår på de allmänna sidorna är att en Centurionmedlem kan försäkra 25 valfria personer genom extrakort samt deras familjer och barn. Sinnessjukt många människor när man börjar räkna. :)

För mig verkar det fjantigt, men antar att det är bland annat hemlighetsmakeriet som ökar intresset kring tjänsten... Jag vet inte hur mycket de svenska villkoren skiljer sig, men jag vet att amerikanska Centurion ger betydligt fler fördelar än vad det brittiska gör.
 

Pandion

Medlem
Utifrån det jag läser ovan som Jumbooze skriver så verkar det ju vara samma villkor som även erbjuds för Amex Platinum.

Att boka bil utan att ta alla försäkringar är något man även kan göra med Amex Platinum. Platinum ersätter skador på bilen upp till 750 000 SEK, och sjukvårskostnader upp till 10 MSEK.

Är det samma för Centurion eller har Centurion bättre villkor?
 
Toppen