Senaste nytt

Hyra bil på Nya Zealand - Söker tips

Impendill

Medlem
Jag kommer att befinna mig på Nya Zealand i vinter mellan den 25/12 - 1/1 och funderar på att hyra en bil i Auckland för att på egen hand ta oss runt de 5 dagar vi har på oss.

Hos Hertz hittar jag denna:

Skärmavbild 2015-09-21 kl. 13.05.53.png


Jag har aldrig hyrt bil tidigare förutom vid ett tillfälle i Marmaris, Turkiet för ca 10 år sedan.

Har någon erfarenhet av att hyra bil i Auckland eller Nya Zealand?
Vad ska jag tänka på?

Tycker att priset är bra. Vad anser ni?

Behöver tips.
 

Peter65

Medlem
Vi har hyrt ett antal bilar i Nya Zealand och bland det första vi lärde oss var att ta en bil med lite större motor....
Det är mycket upp och ner och krokiga väger (vägstandarden är dock bra :) ,), räkna också med att det tar lite tid att köra
Vi kommer också att ha en bil i NZ och den vi tar ut i Auckland också 5 dagar ligger på knappt 500 NZD, dock en Highlander bokat med en bra rabatt.

Har dock lärt mig att om man går 24 timmar debiteras en ny dag, ändra tiden på uthämtningen till 10:30 eller ändra inlämningstiden till 09:30, kanske blir bättre :)

OT: Vi kommer till Auckland den 27/12, hyr bil den 28 och sen tillbaka till Auckland för att fira nyår.och sen fara vidare några veckor till
 

Impendill

Medlem
Vi har hyrt ett antal bilar i Nya Zealand och bland det första vi lärde oss var att ta en bil med lite större motor....
Det är mycket upp och ner och krokiga väger (vägstandarden är dock bra :) ,), räkna också med att det tar lite tid att köra
Vi kommer också att ha en bil i NZ och den vi tar ut i Auckland också 5 dagar ligger på knappt 500 NZD, dock en Highlander bokat med en bra rabatt.

Har dock lärt mig att om man går 24 timmar debiteras en ny dag, ändra tiden på uthämtningen till 10:30 eller ändra inlämningstiden till 09:30, kanske blir bättre :)

OT: Vi kommer till Auckland den 27/12, hyr bil den 28 och sen tillbaka till Auckland för att fira nyår.och sen fara vidare några veckor till

Tack för svar och tips!
Det finns en Toyota Corolla, den kanske lämpar sig bättre?
Vi är bara två stycken och inte med så mycket packning. Bör man välja till någon extra försäkring ? Hur fungerar det med svenskt körkort på Nya Zealand?
 

Peter65

Medlem
Vi valde en större bil då vi blev i stort sett hysteriska att det inte hände något i uppförsbackarna o_O dessutom är det skönare med en automat, tycker jag, när det är vänstertrafik.
Vi väljer ingen extra försäkring men det beror på att vårt kreditkort har en väldigt bra täckning om det skulle hända något.
På Motormännens hemsida står det om Internationellt körkort, kommer inte ihåg om det står bör eller ska. Kolla.
Vi har med oss det om olyckan skulle vara framme och om polisen kommer om man kör för fort....... vilket har hänt......
 
Jag gjorde en roadtrip i NZ förra året, en väldigt rolig och minnesvärd resa! Men jag hoppas du planerar att ta dig tillbaka snart igen då för 5 dagar räcker inte långt. Du hinner nog ner till Wellington och sen upp för att ta alla sevärdheter på vägen tillbaka till Auckland...

Passa på att läsa mitt inlägg från en annan NZ tråd här på BC: Tips sökes på färdmedel och boende Nya Zeeland | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Jag hyrde hos APEX NZ och då såg bokningen ut så här, bilen i fråga var inte den nyaste men den fungerade för oss i 3 veckor. Väldigt trångt med packning men vi hade ju med oss tält, full vandringsutrustning och tillbringade 3 veckor i NZ.

Apex NZ rental.png

Totalt runt 8000SEK för rubbet delat på 4 personer var ett riktigt kap för 3 veckor!
 

TheEagle

Medlem
De säger att Internationellt körkort behövs. Men de frågade inte och jag visade inte heller det när vi hyrde bil på Hertz i Wellington.

Tänk på att aldrig hämta en bil på en ö och lämna på en annan. Då blir det väldigt dyrt.
Skall man byta ö och inte återlämna bilen på samma ö som man hämtade på så ber man bara hyrbilsföretaget fixa en ny bil på den nya ön inom samma bokning.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Sealord

Medlem
Hyrde Hertz premiumbil i 5 dagar för en månad sedan vilket var en helt ok Lexus. Kör själv BMW och Volvo och tyckte inte om den låga kvalitetskänslan i Lexusen, som mest kändes plastig. Försökte byta till ett europeiskt märke, men det är tyvärr icke existernade hos Hertz. Stark motor är enligt mig ett måste med alla branta backar. Inget internationellt körkort krävs.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

ACervin

Medlem
Det finns ett antal firmor som hyr ut lite äldre bilar på Nya Zealand (oftast bilar importerade som begagnade från Japan). Det kan vara värt att kolla in dem om man vill spara pengar. Har själv inte provat men mina vänner här i Australien skippar de stora hyrfirmorna. Mr Google kan hjälpa till.

Very broadly speaking, the NZ rental industry is split into two major groups, those that run new or very nearly new vehicles, and those that run older cars. It doesn't take a brain surgeon to figure out which group offer cheaper cars. Within the cheaper group, we split into those with larger fleets that have 2 or more branches over both Islands, and those that have a single pickup-return location. While there are some companies that will have a fleet full of rather old cars, many will have some standard late(ish) model tourist quality cars as well as some cheapies for backpackers.
 

Impendill

Medlem
Hämtade ut vår bil i morse lokal tid.

Kvällen innan var jag förbi kontoret och frågade om uppgradering på bil eftersom att jag fått en voucher när jag blev guld hos air new Zeeland som skulle ge mig en gratis uppgradering.
Mannen i disken sa först nej, sedan när jag förklarade att jag pratat med avis support för 1 månader sedan och att de lagt in det i bokningen sa han "oh yes, you will have this car tomorrow" och pekade på en camry.

I morse när vi hämtade bilen fick vi ingen uppgradering. Kvinnan som servade oss sa att alla bilar var uthyrda och att han som jobbade igår inte kunde lova oss en större bil.

Hon lovade dock att dra av 50 nz dollar på priset, vilket inte syntes på bekräftelsen vi fick men det återstår att se när vi ska betala för allt vid återlämning.
 
Toppen