Senaste nytt

Thailand eller Bali under jul..?

Wilhelm00

Medlem
Hej!

Var inställd på att åka till Vietnam under jul, främst för att besöka Sapa och Halong Bay som inte hanns med vid förra besöket, nu verkar det som att det kan bli riktigt kallt i de norra delarna av Vietnam runt jul, så funderar nu på Thailand eller Bali istället.

Har varit i Thailand tidigare, dock inte runt jul och funderar lite på om det är "för mycket" turister där på högsäsong..
Bali har jag aldrig varit i, men skulle gärna vilja åka dit. Läste dock att det är monsunperiod där nu..

Någon som känner till Bali och kan rekommendera några bra ställen att besöka?
Är det någon idé att åka till Bali nu pga regnet, eller ska vi sikta in oss på Thailand istället?

Är det stor prisskillnad på mat/aktiviteter/hotell?

Vänligen,
W
 
Jag vet inte hur vädret är på Bali under jul, men rent generellt så skulle jag rekommendera Bali över Thailand. Ett annat samhälle med en annan religion gör att inställningen till medmänniskor, och turister, är annorlunda.

När du ber om ställen att besöka på Bali så är det oerhört svårt. Vad är du ute efter, är det bara du, eller med respektive, är barn med osv?
 

Glenn E

Medlem
Jag skulle inte bry mig om ifall det regnar lite. Det är inte så att det regnar hela tiden och det är så varmt ändå så det är inget jag tänker på.
Jag är där nästan varje år under den tiden fast jag brukar komma dit strax efter nyår för just nyårsafton är ganska hektisk på södra Bali.
På norra Bali är det ju också högsäsong då men det är ändå mycket lugnare.
Eller så gillar jag att fira nyår i Kuala Lumpur eller Jakarta för där finns det gott om plats på hotellen för det är inte så många affärsresenärer då.
 

Traveller

Medlem
@Wilhelm00 Visst har du rätt då skriver att det är mycket turister i Thailand under högsäsongen. Jag kom just därifrån och hade en härlig vistelse med inte alls så mycket turister men, det är ju nu högsäsongen börjar och det är faktiskt inte särskilt skoj.
Bali är annorlunda, visst är det mycket turister där med med dessa är liksom utspridda på större områden är i Thailand om du förstår vad jag menar. Jag har inte känt samma känsla där som i Thailand av mängden turister.
@Golfkillen skrev ju att Bali har en annan religion. Det är sant men inte särskilt vidkommande i detta fall. Bali som sådant är en region som till skillnad mot resten av Indonesien inte är muslimskt, vad det nu spelar för roll.
@Glenn E är ju inne på Malaysia och det tycker jag är riktigt trevligt alternativ för dig att se på. Bali är kanon helt klart men det finns några pärlor såsom Tioman, Paolo Redang osv där som du med all säkerhet skulle gilla. Slänger in en bild på Paolo redan nedan som jag fick av en fotograf på ön.
Redang Beach View 05.jpg

Till Malaysia, Paolo Redan tar man sig med flyg från KLIA (Kuala Lumpurs flygplats) med Beryaya air alternativt till en flygplats, som jag inte kommer ihåg nu men som ligger på fastlandet, och blir där hämtad med båt. Den resan gjorde jag och båtresan ut till Paolo Redan var riktigt trevlig. Här kan du få din egen strand och du kan få vara i fred. Det finns flera hotell att välja på men du kommer aldrig uppleva den här platsen som annat är avkopplande och härlig. Vill du dyka så är topografin här under ytan magisk. Snorklingen vid stränderna är riktigt bra och har du tur kan du få en liten revhaj kring benen på din partner och skräckfyllt skrik får kanske ge ett extra minne.
 

agehall

Medlem
På Bali kommer det att regna lite varje dag, men det kommer troligen inte att störa speciellt mycket. Vi var där förra julen och regnet var inte det man hängde upp sig på. Det flesta dagar var det ganska lätt regn under någon timme men en dag vräkte det ner så pass att det gjorde ont att bli träffad av regnstänken.
 

LarsCph

Medlem
Jeg har aldrig været i Thailand... Men Bali sidste sommer - og vi skal igen i Juli 2016. Hvis I skal til Bali så kig eventuelt efter en privat villa, det er efter min mening ganske attraktivt i forhold til hotel. De er typisk med staff så køkkenet i huset behøver man ikke bruge særlig meget tid i. Til gengæld har man sin helt egen have, bestemmer selv hvornår pool'en lukker om aftenen - og det er billigere end hotel.

Vi skal bo her Luxury beach villa at North Bali, private... - HomeAway Lovina næste sommer på Bali's nordkyst i et par uger, men starter med en uge i Ubud.
 

JohnnyWilde

Medlem
Jag blir lite lätt förvånad när Bali rekommenderas då jag var där ett par veckor 1995 och tyckte det var skit generellt sätt med mat, människor, struktur, kommers och kriminalitet.
Reste runt hela ön och längtade där ifrån efter en vecka.
Verkar som ön blivit bättre senaste 20 åren!

Väljer istället också Malaysia i år.
 

Traveller

Medlem
Mycket har hänt på Bali och kvaliteten på det mesta är mycket bättre. En sak dock, maten... Den är inte den bästa och jag sökte ofta efter matställen ägda av Västerlänningar.

Nu är det ju IS i Thailand också så.. Kör för Malaysia
 

Brandten

Medlem
Jag blir lite lätt förvånad när Bali rekommenderas då jag var där ett par veckor 1995 och tyckte det var skit generellt sätt med mat, människor, struktur, kommers och kriminalitet.
Reste runt hela ön och längtade där ifrån efter en vecka.
Verkar som ön blivit bättre senaste 20 åren!

Väljer istället också Malaysia i år.
Vi var där 2009 och har samma bild (som jag skrivit om i den andra stora Bali tråden som jag inte kan länka till från tapatalk)
 
Jag blir lite lätt förvånad när Bali rekommenderas då jag var där ett par veckor 1995 och tyckte det var skit generellt sätt med mat, människor, struktur, kommers och kriminalitet.
Reste runt hela ön och längtade där ifrån efter en vecka.
Verkar som ön blivit bättre senaste 20 åren!

Väljer istället också Malaysia i år.
Har samma upplevelse. Reste runt i två veckor och kommer inte att återvända.
 
Toppen