Senaste nytt

Uber och dricks?

Bryant

Medlem
När jag var i Chicago i helgen så blev det en hel del Uber. Av nyfikenhet så googlade jag efter vad amerikanarna tycker i frågan om man ska dricksa uberförarna.

Väldigt många av de kommentarerna jag läste tyckte att man ska ge dricks.

Försvinner inte en stor del av idén då? Jag tog inte ut en dollar under min resa utan löste allt med kort.

Det blev alltså ingen dricks.

Hur gör du?
 

drW

Medlem
Det är absolut en av poängerna. Dricksar aldrig i uberbilar. Tycker rätt illa om drickssystemet i USA generellt där det på sätt och vis förväntas i många situationer. Väljer därför gärna uber även vid vanlig taxi.
 

bnr

Medlem
Det finns en inställning på ens Uber-profil som bestämmer hur mycket (procent) dricks man vill ge (endast TAXI-resor, ej Black/SUV/UberX)
Så, även om man inte har cash så får chauffören dricks enligt den nivå man satt i sin profil.
Capture.PNG

I övrigt så ska väl allt vara inkluderat i faren när man tar till exempel en Uber BLACK, typ broavgifter och liknande? Man ska inte behöva tänka på sånt om min uppfattning är korrekt.
 

mha321

Medlem
Det är nog mest amerikanare som är så vana vid sitt system att de förutsätter att föraren måste ha dricks för att överleva och för att köra bra ("varför skulle de hålla sig på vägen om jag inte med dricksen markerar att jag tycker det är bra service?")

Uber går ju specifikt ut och marknadsför att man inte ska dricksa separat utan att det är inkluderat, just för att det ska bli enkelt. Så man behöver definitivt inte - sedan är det väl ingen som hindrar att man gör det ändå...

Själv ser jag precis som tidigare personer i tråden det faktum att man slipper hålla på och strula med dricksen som en av flera anledningar att välja uber...
 

Bryant

Medlem
Läste en artikel där de intervjuade en Uberförare. Enligt honom så fanns det "säkert" förare som gav kunden dåligt betyg om de inte dricksade. (Uber betygsätter kunderna på samma sätt som vi betygsätter förarna)

Det gjorde mig nyfiken att kolla upp min rating. Hade 4.8. Blev lite besviken att jag inte hade 5.
 

bnr

Medlem
Läste en artikel där de intervjuade en Uberförare. Enligt honom så fanns det "säkert" förare som gav kunden dåligt betyg om de inte dricksade. (Uber betygsätter kunderna på samma sätt som vi betygsätter förarna)

Det gjorde mig nyfiken att kolla upp min rating. Hade 4.8. Blev lite besviken att jag inte hade 5.
Inte många som ligger kvar på 5 länge, har man åkt en del (och inte är ett svin :p) så brukar man ligga på 4.7-4.9.
 

I95_ges

Medlem
Läste en artikel där de intervjuade en Uberförare. Enligt honom så fanns det "säkert" förare som gav kunden dåligt betyg om de inte dricksade. (Uber betygsätter kunderna på samma sätt som vi betygsätter förarna)

Det gjorde mig nyfiken att kolla upp min rating. Hade 4.8. Blev lite besviken att jag inte hade 5.
Hur gör ni för att kolla er rating? Jag hittar inget på min profil.
 
Toppen