Senaste nytt

Är Skandiabankens kreditkort rätt som tredje kort?

JohnR

Medlem
Bakgrund:
Samlar bara poäng med eurobonus
Har Amex Preimium och Coop med mera mer för hushållets inköp.

Behöver ett tredje kort för mina egna "privata" småinköp som jag vill särskilja. Jag har en spend på detta kort på ca 60.000 varav hälften i USA
Helst skulle jag vilja ha ett extra Coop kort men det går tydligen inte.
Uppskattar om kortet har följande i prioritetsordning:
-Låg eller ingen årsavgift
-Bra växlingskurs för inköpen i USA
-Samlar poäng till Eurobonus

-Jag har titdigare tittar på SAS mastercard men detta kort har både årsavgift och dålig växelkurs enligt min erfarenhet.
-Diners samma som ovan


Är Skandiabankens kreditkort bästa kompromissen? Detta kort ger ju lika mycket poäng som SAS MC. (10p/100kr). Ingen årsavgift. Svårast tycker jag det är att utvärdera växlingskursen, för man har ju ingen aning om vilken kurs man får i realiteten. Någonstans läste jag dock att detta kort gav bra kurs trots 1,65% i valutaväxlingspåslag.

Å andra sidan motsvarar 1,65% bara en knapp en femhundring på vad jag nu spenderar utomlands.

Vad tror expertpanelen om detta kort? Någon som har erfarenhet av växelkursen?
 
För ett år sedan hade jag sagt JA! För att Skandias kundtjänst har varit superbra när jag varit utomlands och nått har strulat. Men hela 2015 har Skandia haft massor med tekniskt strul som gjort att det inte gått och betala med korten. Pinsamt att stå och checka in på ett hotell när kortet inte funkar tillfälligt...tex.
 

olo

Medlem
Jag säger: Ja! @Dr Miles postade en länk i någon tråd där det gick att räkna på faktiskt kurs och såg att Skandias är bra.

Det som är negativt med Skandias kort, vilket somliga kan uppfatta som positivt är att det till sättet är ganska nära ett bankkort. All köp samlas på faktura men denna skickas direkt till internetbanken. Tidigare drogs det på autogiro, vilket jag inte vet om det fortfarande görs.
Hade jag behövt ett privat kort utöver Amex/Coop hade jag kört på det.
 

palmen

Moderator
Om det är ett krav att få kickbacken från kortet till Eurobonus så har du inte så mycket val förutom Skandia (om du räknar bort SAS MC och Diners). Jag har Skandias vanliga kort (inte kreditkortet) och det enda jag använder det till är att ta ut pengar i utomlands samt någon enstaka gång i Sverige då man behöver kontanter. Det vanliga kortet har dock bara 5p per 100 kronor så det är ju inte mycket poäng i slutändan.
Kreditkortet är bättre i det avseendet i alla fall, 10p per 100 kronor.

Mitt uppfattning är att man fått en bra växelkurs, man har fått den korrekta kursen med ett påslag på 1,65% eller något liknande.
 

JohnR

Medlem
Eurobonuspoäng ser jag egentligen mest som en bonus, pengar först, sen bonus.

Jag har tittat lite på santander, också ett prisvärt kort på pappret. Man undrar bara hur bra växelkursen är i verkligheten, är ju sjukt svårt att jämföra detta.


En liten vinst tycker jag det är att även ha ett visakort i plånboken, om övriga kort inte godtas av någon anledning
 

DrKlas

Medlem
Eurobonuspoäng ser jag egentligen mest som en bonus, pengar först, sen bonus.

Jag har tittat lite på santander, också ett prisvärt kort på pappret. Man undrar bara hur bra växelkursen är i verkligheten, är ju sjukt svårt att jämföra detta.


En liten vinst tycker jag det är att även ha ett visakort i plånboken, om övriga kort inte godtas av någon anledning

Växelkursen i verkligheten är (precis som för Coop-kortet) ganska exakt 2% bättre än Amex när jag har jämfört. Kursen som används är Mastercards referenskurs.

Varför inte skaffa både Santander och Skandia? Båda är gratis i alla fall första året.
 

bstark

Medlem
Kreditkortet är inte längre gratis fr.om. augusti läser jag nu :/ 20 kr/mån.
Kan inte längre hitta något argument för att behålla det, har varit fördelaktigt att ha utomlands tidigare, men numera är tex ICA bättre då de inte har uttagsavgift.
 
Toppen