Senaste nytt

AMEX Kreditupplysningar

Hej,

Jag har idag ett Amex platinum och tänkte eventuellt komplettera med ett SAS Elite. Hur funkar det med Amex och kreditupplysningar om man redan är "medlem" så att säga och önskar ett ytterligare kort?? Tas en helt ny kreditupplysning då?

Grejen är den att jag håller på att lägga om lite lån mm och vill inte dra på mig onödiga UC-förfrågningar just nu. Samtidigt har jag läst någonstans att det är lite skillnad om man redan är medlem, samt att Amex bara tar UC för vissa typer av kort.

Tacksam för feedback!

Mvh
//M
 

bnr

Medlem
Vet inte om det är exakt svar på din fråga, men när jag ansökte om det som idag är Premium så gjorde de ingen upplysning alls (trots att min inkomst var flera gånger högre vid ansökningstillfället än vid senaste upplysning som de hade tillgång till).
Dock gjordes en upplysning när jag ansökte om Elite...
 

Viking75

Medlem
Jag är tyvärr övertygad om att man trots allt kommer göra en ny kreditupplysning. Har du möjlighet så skulle jag försöka få banken att fatta beslut först.
 

agehall

Medlem
Att ha UC-förfrågningar är i min värld inget konstigt och jag har själv inte haft några problem att få lån trots att det ofta förekommer förfrågningar så om du inte har en överbelastad ekonomi i stort har du nog inget att vara orolig för.

Just i fallet med AmEx har jag inget minne av att de gjorde någon UC när jag bytte till Elite, men det kan ha ändrats efter det. Har du varit kund länge och skött dina räkningar så är det nog stor chans att de litar mer på sin egen kredithistorik än UC...
 

mrgaddan

Medlem
Hej. Detta får bli mitt premiärinlägg. Jag gjorde precis samma sak för tre veckor sedan dvs jag har redan ett platinumkort och ansökte om ett elite. De gjorde en ny kreditupplysning trots att jag haft platinum i många år. Möjligen skulle jag om jag var du prata med Amex först och kolla om de kan ordna det på något annat sätt.
 
Att ha UC-förfrågningar är i min värld inget konstigt och jag har själv inte haft några problem att få lån trots att det ofta förekommer förfrågningar så om du inte har en överbelastad ekonomi i stort har du nog inget att vara orolig för.

Instämmer här, jag har aldrig förstått vad det skulle påverka med ett antal UC så länge det inte är för massa "butiksbrandade" kredtikort (som maxats till bristningsgränsen) samt att man har en sund ekonomi.

När vi la om våra lån pratade jag med banken och frågade om det låg något i det man hör att folk är rädda för att ha några UC-slagningar på sig att det ska ge sämre lånevillkor. Men svaret jag fick var att det inte påverkar, givetvis syns de men är det normala frågeställare och kunden har en sund ekonomi är det inga problem att ha lite kreditutrymme här och var på lite olika kort. Min bankman indikerade snarare tvärt om mot vad skvallerpressen ger sken om att det kan tyda på att man är en aktiv och medveten konsument så banken måste anstränga sig lite för att få mig nöjd. Givetvis ville banken att jag skulle använda deras kort men de insåg själva när jag summerade mitt användande att de aldrig kan matcha de villkor och förmåner jag får från andra aktörer.

Sen tror jag samma sak gäller med UC som allt annat i livet att är man lite lugn och sansad så är det inga problem.
 
Toppen