Senaste nytt

När förfaller EuroBonus-poäng? (i samband med avbokning/ombokning efter expiry date)

A380*G

Medlem
Jag har en hel hög med poäng varav de första förfaller i höst. Är osäker på vad som gäller vid avbokning/ombokning så hoppas på lite hjälp här. Vill inte riskera att bli av med massa poäng bara för att jag inte varit påläst om reglerna.

För enkelhetens skull kan vi ponera att jag har 100 poäng varav 20 poäng förfaller 31 aug.
Datumen och bonusresorna är fiktiva för att illustrera exemplen, lika bra att påpeka det. ;)

Fråga 1
Om jag idag bokar en awardresa för 30 poäng med start 1 dec så är det helt enligt reglerna. Avbokar/ombokar jag senast 31 aug så kan jag återanvända alla mina 30 poäng. Avbokar jag den 10 sep återfår jag bara 10 poäng medan 20 poäng förfaller. Men vad gäller om jag ombokar den 10 sep? Förfaller mina 20 poäng som egentligen gick ut den 31 aug eller kan jag använda dem för en ombokning av denna resa? Eller är alla 30 poäng förlorade?

Fråga 2
Idag bokar jag en resa för 20 poäng med start 1 okt, och imorgon bokar jag en resa för 30 poäng med start 1 dec. 10 sep avbokar jag resan med start 1 dec, vad händer med dessa 30 poäng? Återgår samtliga poäng eller får jag bara tillbaka 10 poäng eftersom 20 poäng skulle ha förfallit 31 aug? Eller är alla 30 poäng förlorade?

Fråga 3
Idag bokar jag en resa för 30 poäng med start 1 dec, och imorgon bokar jag en resa för 20 poäng med start 1 okt. 10 sep avbokar jag resan med start 1 dec, vad händer med dessa 30 poäng?

Fråga 4
Idag bokar jag en resa för 30 poäng med start 1 dec, och imorgon bokar jag en resa för 20 poäng med start 1 okt. 10 sep avbokar jag resan med start 1 okt, vad händer med dessa 20 poäng?

Hoppas någon har erfarenhet/kunskap om detta. Bävar inför att behöva ringa SAS EB och förklara problematiken för någon icke insatt person! :eek:
 

jsn

Medlem
Det är alltid dina äldsta poäng som anvädns först när du bokar resan. Det innebär att bokar du tidiga resan först så är det där dina äldsta poäng avnänds, bokar du sena resan först så anvädns dina äldsta poäng där.

Poängen kommer inte flyttas runt mellan dina bokningar.

Om du vill boka av en bokning efter att dina poäng har förfallit så förlorar du dessa poäng. Dock får du tillbaka de poäng som fortfarande är giltiga.

Om du vill boka om en resa efter att poängen har förfallit så tappar du dessa poäng och behöver stoppa in nya poäng istf de förfallna. Se det som en avbokning + nybokning.
 

A380*G

Medlem
Det är alltid dina äldsta poäng som anvädns först när du bokar resan. Det innebär att bokar du tidiga resan först så är det där dina äldsta poäng avnänds, bokar du sena resan först så anvädns dina äldsta poäng där.

Poängen kommer inte flyttas runt mellan dina bokningar.

Om du vill boka av en bokning efter att dina poäng har förfallit så förlorar du dessa poäng. Dock får du tillbaka de poäng som fortfarande är giltiga.

Om du vill boka om en resa efter att poängen har förfallit så tappar du dessa poäng och behöver stoppa in nya poäng istf de förfallna. Se det som en avbokning + nybokning.

Tackar! En utmärkt förklaring! :)
 
Toppen