Senaste nytt

"att sluta flyga är lite som att sluta leva"

nilsson

Medlem
Man kunde ju hoppats på lite mer journalistik än "Flygresan till Bangkok är lång och utsläppen höga". Jaha, men är utsläppen högre nu än tidigare för all svensk flygtrafik? Är den högre än alternativa sysselsättningar som bilsemester genom Europa för den enskilde?
 

AABack2ARN

Medlem
Man kunde ju hoppats på lite mer journalistik än "Flygresan till Bangkok är lång och utsläppen höga". Jaha, men är utsläppen högre nu än tidigare för all svensk flygtrafik? Är den högre än alternativa sysselsättningar som bilsemester genom Europa för den enskilde?

Den artikeln måste vara en av de sämre i SvDs serie "2 grader" inför klimatmötet i Paris men belyser trots det vanliga mäniskors dilemma när det kommer till miljöproblematiken
 

FF#1

Medlem
Den artikeln måste vara en av de sämre i SvDs serie "2 grader" inför klimatmötet i Paris men belyser trots det vanliga mäniskors dilemma när det kommer till miljöproblematiken

Ja om man gör lite analys av den så sätter den fingret på vad jag ser som en av de största problemen. Dvs. enkelt objektivt kunna värdera ens aktiviteter och alternativ från ett miljöperspektiv. Tex när man ser olika dokumentärer så är de alltid vinklade på olika sätt beroende på vad regissören eller finnansieären vill förmedla. Det som nämns som en av de största hoten i en rapport kan helt förbises i en annan.
Mycket tyckande sätts på magkänsla och inte på hur det verkligen ligger till.
 

maswan

Medlem
Själv är jag lite pessimistisk, även inom områden där vi har väl utvecklade tekniska lösningar (fossilfri elproduktion och värme) så fortsätter man att elda kol och naturgas av ekonomiska och politiska anledningar. Transportsektorn håller ju på att delvis lösas tekniskt, iaf för lätta eller korta transporter (personbilar, stadsbussar, etc), att skuldbelägga de bitar som är svårast att lösa (viss industri, jordbruk, tunga långväga transporter, och flygtransport) tycker jag inte är särskilt produktivt.

Skulle man bara ta och fixa de första bitarna så skulle det inte alls vara så stor panik kvar och det skulle vara relevant att börja trycka på hårdare om koldioxidfång vid masugnar och biobränsle till jetmotorer. Det här var ju också det som var meningen med "cap and trade", att man genom att sälja utsläppsrätter skulle kunna flytta de tvingande minskningarna från svåra och dyra ställen som jetmotorer till lätta som kolkraftverk. Men det funkar ju bara om alla är med och man sätter rätt minskningskurva globalt.
 
Toppen