Senaste nytt

Bagageregler vid olika klasser

Vad är det för bagageregler som gäller när man har en t/r biljett där utresan är bokat i business och hemresan i economy? Detta gäller en flygning med sas till USA. När jag frågade sas i samband med utresan fick jag information att den högsta baggage allowance gäller för hela resan, även om hemresan är bokad i en lägre kabinklass. I detta fall skulle det ge 2 incheckade väskor a 32 kg + en väska 23kg (pga sas eb silver) båda hållen. Ground personel I USA påstod att det var fel när jag skulle checka in vid hemresan och vägrade vika en tum och påstod att jag ljög när jag berättade att jag hade fått den informationen vid utresan. Så där stod jag med , i deras ögon, 1 väska för mycket och 2 som var overweight.

Jag vill med er hjälp reda ut vilka regler som verkligen gäller, på BAs hemsida tex står det uttryckligen att det högsta baggage allowance gäller även vid olika kabinklasser på inbound och outbound men jag kan inte hitta nåt på sas hemsida.

Oavsett vad som gäller anser jag att sas-personalen vid incheckningen i USA borde ha varit mer tillmötesgående. Det var en väldigt jobbig situation och det blev inte bättre av att de , för att få mig ur balans och få mig att bara betala för väskorna, felaktigt påstod att incheckningen skulle stänga när som helst och att jag var tvungen att betala dels för en extra väska, dels för overweight nu omedelbart annars skulle väskorna inte komma med flighten. (Denna diskussion skedde ca 1h 40 min min innan avgång och enligt reglerna stänger incheck/bag drop 60 min innan avgång).

Sas bemötande är under all kritik och man är väldigt utlämnad som resenär i sådana situationer. Tråkigt eftersom jag frågade sas specifikt om bagagereglerna under min utresan , just så att jag inte skulle hamna i en sådan tråkigt situation som jag gjorde.

Tips och kommentarer välkomnas
 
Last edited:

ekf

Medlem
för att få mig ur balans och få mig att bara betala för väskorna, felaktigt påstod att incheckningen skulle stänga när som helst och att jag var tvungen att betala dels för en extra väska, dels för overweight nu omedelbart annars skulle väskorna inte komma med flighten. (Denna diskussion skedde ca 1h 40 min min innan avgång och enligt reglerna stänger incheck/bag drop 60 min innan avgång).
Om du flög hem i Economy (SAS Go), så stänger incheckningen 90 minuter innan avgång i USA, så det låter helt riktigt från deras sida.

Tider fr incheckning och ombordstigning - SAS

Sen vad som gäller mängden väskor vet jag tyvärr inte..
 
Frågade en sas representant när jag anlänt och verkar som att personalen i USA hade rätt gällande bagagereglerna. Tråkigt att jag fick felaktig information tidigare av sas, något de måste förbättra. Jag kan tycka att har en representant från företaget givit felaktig information bör man göra sitt yttersta för att det inte ska påverka kunden.
 

palmen

Moderator
När man reser till USA är det väl första flightens bagageregler som gäller för hela resan? Det finns info om detta på sas sida, är på mobilen nu men ska se om jag kan leta fram detta. Om sas har gjort fel ska du självklart ha pengar tillbaka och någon kompensation tycker jag är lämplig
 

nota bene

Medlem
Om du flög hem i Economy (SAS Go), så stänger incheckningen 90 minuter innan avgång i USA, så det låter helt riktigt från deras sida.

Tider fr incheckning och ombordstigning - SAS

Sen vad som gäller mängden väskor vet jag tyvärr inte..
Stämmer verkligen detta?

OP är EBS och har rätt till Business incheckning med SAS.

Måste medge att jag själv aldrig funderat på detta alls, utan brukar komma intill 60 min innan avgång på longhaul som EBG/EBD oavsett kabinklass och har aldrig haft problem med det.

Vad gäller trådens ämne kan jag inte med säkerhet svara, annat än att det låter mer sannolikt att SAS hade fel här... Att man skulle få extra bagage på den delen av resan som inte sker i premiumkabin (med annat än vid check-through) är inte något jag upplevt.
 

palmen

Moderator
Hmm, SAS har helt tagit bort denna info från hemsidan nu vad gäller bagageregler till USA, eller så är det bara jag som inte hittar. Förut stod det i alla fall så här
"Resa till/från USA Vid resa till och från USA skiljer sig reglerna något.
  • Det första flygbolagets bagageregler gäller alltid på både ut- och hemresa, oavsett längden på vistelsetid eller flygstopp under vägen.
  • Det betyder att det flygbolag som står angivet första på din biljett, är det flygbolags bagageregler som gäller under hela resan till/från USA.
  • Notera att det först angivna flygbolaget på biljetten och det bolag som verkligen flyger, sk. codeshare, inte behöver vara detsamma. Det är alltid det först marknadsförda flygbolags regler som gäller."
Det ska med andra ord vara SAS bagageregler som gäller, men det står inget om att det är första kabinklassens regler som ska gälla...
 

ekf

Medlem
OP är EBS och har rätt till Business incheckning med SAS.

Måste medge att jag själv aldrig funderat på detta alls, utan brukar komma intill 60 min innan avgång på longhaul som EBG/EBD oavsett kabinklass och har aldrig haft problem med det.
Jag har aldrig utmanat ödet, men har tolkat det hela som att man visserligen har rätt till Business checkin som EBS, men enligt kabinklassens ordinarie inchecknings/bagdrop-tider.
 

D_B

Medlem
Hej,
Jag har bokat en resa till Spanien med SAS med familjen. Vi har "go light" biljetter. Då är det bara en handbagage som är tillåten. Jag är Diamond, och fru är Guld, och jag undrar om vi får checka in 4x23KG ändå, fast vi har "go light" biljetter.
 

Canadien

Medlem
Hej,
Jag har bokat en resa till Spanien med SAS med familjen. Vi har "go light" biljetter. Då är det bara en handbagage som är tillåten. Jag är Diamond, och fru är Guld, och jag undrar om vi får checka in 4x23KG ändå, fast vi har "go light" biljetter.
Ja. Hade ni rest vanlig Go hade det blivit 3x23 per person, i Plus 4st per person.
 

TasselT

Medlem
På Landvetter checkade jag i söndags in via den nya snabba automaten (se bild) där man direkt anger hur mycket bagage och får ut bagagetaggen.
Jag åkte Sas Plus vilket ger 2 incheckade bagage. Eftersom jag är EBS får jag ytterliggare ett bagage, dvs totalt 3 - men jag kunde bara välja mellan 1 eller 2 incheckade bagage. Möjlig bugg ? Automaterna är ju sprillans nya.

/ TT

DSC_3361.JPG
 
Toppen