Senaste nytt

Incheckat bagage hela vägen trots byte av bolag och allians

Hej Alla

Åker i morgon från ARN till CPH med sas, vidare till DOH 2 timmar senare med Qatar.

Fråga ett, kan folket på Arlanda checka in väskan hela vägen till DOH eller måste jag plocka ut den och sen checka in den igen?

Fråga 2, om de inte kan checka in den hela vägen, räcker då 2 timmar? Vad tror ni?

Borde jag boka om SAS flighten 2 timmar tidigare?
 

agehall

Medlem
Då kan det vara svårt. Det beror helt på incheckningsagenten om det går eller inte. Om jag inte missförstått något, så är det inte tänkt att det ska fungera i din situation, men ibland kan man lyckas med det ändå.
 

Jacob

Medlem
Det finns interline agreement mellan SAS och Qatar Airways, så det är praktiskt möjligt.

SAS har absolut ingen skyldighet att checka väskan hela vägen men en hjälpsam agent kanske gör det i alla fall.
Dock är frågan hur du får ut ditt boardingkort i Köpenhamn, har Qatar Airways en transferdisk? Annars måste du hur som helst gå ut i avgångshallen och checka in.
 

agehall

Medlem
2h bör räcka i CPH. Det är trots allt inte den största flygplatsen i världen. Möjligen kan du behöva tränga dig lite i security-kön.
 

TreD

Medlem
Jag lyckades med detta utan några större problem för två veckor sedan. Kvinnan i SK-disken trodde inte att det var möjligt, något som dock berodde på hennes egen okunskap. Jag hade frågat så sent som två dagar tidigare och fått det bekräftat att det inte var ett problem, i mitt fall LH till TG på två biljetter. Det som skedde i mitt fall var att jag insisterade, varpå damen frågade en kollega, som visste hur det gick till; "tryck på F9", 'jaha, men där står ju SIN', "skriv bara in BKK istället" sade den kunniga. Det var gjort på 15 sekunder. Lycka till.
 
Toppen