Senaste nytt

Köpte tavla för 1,5 miljarder - flyger gratis resten av livet

kexxcream

Medlem
Köpte tavla för 1,5 miljarder - flyger gratis resten av livet

När man köper en målning för 170,4 miljoner dollar med sitt kreditkort får man många bonuspoäng. De vill den kinesiske köparen använda för att låta familjen flyga gratis resten av livet.

I oktober blev det stora rubriker världen över när en målning av den italienska konstnären Amedeo Modigliani såldes för 170,4 miljoner dollar, eller motsvarande knappt 1,5 miljarder kronor. Den som köpte målningen var den kinesiska miljardären Liu Yiqian.

Enligt nyhetsbyrån AP tänker han använda sitt American Express-kort för att genomföra affären. Det innebär att han, precis som andra kortinnehavare, kommer att tjäna bonuspoäng. I Lius fall rör det sig om 170 400 000 poäng.

I en intervju med New York Times berättar den kinesiske miljardären att han tänker använda poängen för att hans familj som innefattar fru, fyra barn och fyra barnbarn, ska kunna flyga gratis resten av livet.

Enligt Zach Honig, chefredaktör en resepoängsajt som AP, har talat med borde Lius poäng räcka för att uppnå det målet.

En taleskvinna för American Express som nyhetsbyrån AP har talat med säger att det är teoretiskt möjligt att genomföra ett köp på 170,4 miljoner dollar med deras kort. "Det är baserat på vår relation med den individuella kortinnehavaren och de här besluten görs på ett fall-för-fall-basis, baserat på vad vi vet om deras utgiftsmönster", säger Elizabeth Costa.

Liu har tidigare bland annat köpt en tekopp från Ming-dynastin för 36 miljoner dollar, även den köpte han med sitt American Express-kort.

Liu växte upp i Shanghai under kulturrevolutionen. När Kinas ekonomi öppnades upp byggde han sin förmögenhet genom aktiehandel i fastigheter och läkemedel på 80- och 90-talet.

Tidningen Bloomberg uppskattar Lius förmögenhet till 1,5 miljarder dollar.

Finns att läsa på: Kpte tavla fr 1,5 miljarder - flyger gratis resten av livet - BONUSPONG
 
Gissar att han får Amex reward som han sedan för över till något flygbolag?

Tänker mig 170 miljoner Eurobonuspoäng är väl fullt möjligt för 2-3 personer att bränna på bara några år. Det gäller bara att vara dedikerad!
 

Tonton

Medlem
Tänkte precis dra igång en tråd om detta haha.

Har själv inte så mycket kunskap om Amex (då jag inte har möjlighet att införskaffa mig ett ännu). Hur mycket räcker 170 400 000 poäng till? Jag förstår såklart att det är mycket poäng det rör sig om, men skulle vilja ha en klarare bild över det hela. Ge mig lite exempel! :)
 

Tonton

Medlem
Gissar att han får Amex reward som han sedan för över till något flygbolag?

Tänker mig 170 miljoner Eurobonuspoäng är väl fullt möjligt för 2-3 personer att bränna på bara några år. Det gäller bara att vara dedikerad!

lite OT men när man för över poäng mellan AMEX och tex Eurobonus. Är det i en 1:1 ratio då?
 

kexxcream

Medlem
Det framkommer inte om det är Eurobonuspoäng. Han spenderar 170,4 miljoner dollar vilket är 1,5 miljarder kronor. Omvandlat till Eurobonus med Amex Elite så får han 300 miljoner poäng som räcker till 1578 First Class resor (om varje kostar 190 000 poäng) eller 2142 Business Class resor (om varje kostar 140 000 poäng).

NU till den stora frågan, hur många 2-4-1 kan han lyckas förhandla sig till? :D
 

Morgan

Medlem
170 MUSD = 1500 MSEK

Ger i Sverige 1 500 000 000 Membership Rewards-poäng. Kursen till BA, EB mfl är 1:11, dvs 136 000 000 flygpoäng.
 
Det framkommer inte om det är Eurobonuspoäng. Han spenderar 170,4 miljoner dollar vilket är 1,5 miljarder kronor. Omvandlat till Eurobonus med Amex Elite så får han 300 miljoner poäng som räcker till 1578 First Class resor (om varje kostar 190 000 poäng) eller 2142 Business Class resor (om varje kostar 140 000 poäng).

NU till den stora frågan, hur många 2-4-1 kan han lyckas förhandla sig till? :D
Haha!

Tror inte 2-4-1 vouchers är nödvändigt i det här läget....

Har en polare som brände 5 miljoner svenska kronor på sitt SAS AMEX ELITE i blandade köp inom loppet av 4 timmar (Utlägg i företaget)... Ramla självfallet in 1 miljon Eurobonuspoäng sedan och 2 st 2-4-1 vouchers!
 
Toppen