Senaste nytt

Upp och nervända världen. SAS gentemot Norwegian

Pandion

Medlem
Vi har som bekant ett sommarställe utanför Alicante i Spanien, så detta är en rutt som jag har bra koll på. Vi brukar alltid se till att boka en vecka kring höstlovet, och för några veckor sedan bokade jag biljetter med SAS då jag tyckte dom hade ett bra pris.

Utresa lör 20 OKT, hemresa lör 27 OKT. Totalpris med SAS per person i Economy: 1684 kr tur och retur...

Fick idag mail om att DY släppt sina vinterbiljetter för vintern 2012/2013 och följande pris dyker upp för samma datum.

Upp och nervända världen, eller?

DY 20 OKT.jpg
 

bL0m

Medlem
Jag håller med dig, det ser konstigt ut...

Jag brukar resa till Nerja i Spanien och föredrar Norwegian pga deras direktflyg till Malaga. Kan det vara så enkelt att Norwegian utgår från "utbudet och efterfrågan", med andra ord att de tar ut ett högt pris för att de är en av få som erbjuder direktflyg?

Jag är säkert dåligt uppdaterad, SAS kanske erbjuder direktflyg till Alicante?

/Blomman
 

jth

Medlem
Norwegian och deras "från 299 kr"-erbjudanden börjar kännas mer och mer urvattnade. På de rutter där de har lägre konkurrens , oftast bara av ryanair, börjar sällan biljetterna på under 1500 kr/enkel resa.
 

Pandion

Medlem
Jag håller med dig, det ser konstigt ut...

Jag brukar resa till Nerja i Spanien och föredrar Norwegian pga deras direktflyg till Malaga. Kan det vara så enkelt att Norwegian utgår från "utbudet och efterfrågan", med andra ord att de tar ut ett högt pris för att de är en av få som erbjuder direktflyg?

Jag är säkert dåligt uppdaterad, SAS kanske erbjuder direktflyg till Alicante?

/Blomman

Visst är det så att DY drar nytta av att de erbjuder direktlinjer. Det är ju t.ex. dyrare att flyga med DY direkt ner till ALC än det är att flyga med Iberia via MAD, och på Iberia, liksom SAS så ingår ju bagage sittplats, kreditkortsavgift mm...

Om du brukar resa ner till Nerja misstänker jag att du flyger till Malaga?

SAS har dock också direktflyg till både AGP och ALC direkt från Stockholm, så det är ju ingen skillnad i erbjudande, bortsett från att en biljett på DY för 3525 kr följs av 180 kr i bagageavgift för en väska på 20 kg. 180 kr om man vill boka sittplats och så 50 kr i kreditkortsavgift. Summa 3936 kr mot SAS 1684 kr för samma sträcka. Då får man ju också lounge och som Pandion får man även gratis mat när man flyger på low eco biljetter, och möjlighet att boka om biljetten utan någon kostnad...
 

bL0m

Medlem
Visst är det så att DY drar nytta av att de erbjuder direktlinjer. Det är ju t.ex. dyrare att flyga med DY direkt ner till ALC än det är att flyga med Iberia via MAD, och på Iberia, liksom SAS så ingår ju bagage sittplats, kreditkortsavgift mm...

Om du brukar resa ner till Nerja misstänker jag att du flyger till Malaga?

SAS har dock också direktflyg till både AGP och ALC direkt från Stockholm, så det är ju ingen skillnad i erbjudande, bortsett från att en biljett på DY för 3525 kr följs av 180 kr i bagageavgift för en väska på 20 kg. 180 kr om man vill boka sittplats och så 50 kr i kreditkortsavgift. Summa 3936 kr mot SAS 1684 kr för samma sträcka. Då får man ju också lounge och som Pandion får man även gratis mat när man flyger på low eco biljetter, och möjlighet att boka om biljetten utan någon kostnad...

Allt blir bättre när man är "Fiskgjuse" (Pandion haliaetus) :)

Tack för tipset, jag ska hålla ögonen öppna på andra alternativ.

/Blomman
 
Det är väl så man verkligen tjänar pengar? Man utger sig för att vara absolut billigast och sen är man dyrast i praktiken på grund av avgifter och/eller tillgänglighet på dom billiga biljetterna. Så länge folk bokar och betalar är alla nöjda :D
 

Pandion

Medlem
Det är väl så man verkligen tjänar pengar? Man utger sig för att vara absolut billigast och sen är man dyrast i praktiken på grund av avgifter och/eller tillgänglighet på dom billiga biljetterna. Så länge folk bokar och betalar är alla nöjda :D

Yes, det är ju precis så det är. Norwegians aktieägare vill ju ha maximal avkastning på sitt investerade kaptial, så från ägarperspektiv så är ju detta jättebra. Från perspektivet som kräsen, krävande och jobbig privatresenär så har jag dock en annan syn på det hela... :cool:

Jag måste ju erkänna. Jag tillhör dom som har och ibland flyger Ryanair... När man kan flyga ner till ALC över en weekend i januari (18-19 grader varmt och sol) för 450 SEK tur och retur, ja då gör jag avsteg från mina principer, och har lärt mig att dekryptera FR system så att man inte åker på några extrakostnader. Jag hatar det verkligen hela upplevelsen, men vetskapet om att dom går minus på mig gör att saken känns lite bättre. MEN, samtidigt så måste jag ur ett affärsperspektiv säga att jag respekterar och beundrar Michael O'leary för att han lyckats med den affärsmodell som FR har. Om man inte har några skrupler, är totalt hänsynslös mot allt och alla så kan man inte annat än beundra Ryanairs affärsmodell...

Läste någonstans att FR har 270 flygplan, 8000 anställda och flyger ca 70 miljoner pax. Den totala mängden personal som utgör overhead i detta bolag är 370 personer... Där kan man snacka om slimmat bolag!
 

Palazzi

Medlem
Yes, det är ju precis så det är. Norwegians aktieägare vill ju ha maximal avkastning på sitt investerade kaptial, så från ägarperspektiv så är ju detta jättebra. Från perspektivet som kräsen, krävande och jobbig privatresenär så har jag dock en annan syn på det hela... :cool:

Om man som aktieägare vill göra pengar, då ska man nog hålla sig borta från flygbranschen överhuvudtaget :p. Sedan Norwegian börsintroducerades har utvecklingskurvan inte direkt pekat uppåt........
 
Toppen