Senaste nytt

Vegetarisk mat på flyg

Timpa

Medlem
Hej,

Antar, helt utifrån mina fördomar, att procenten vegetarianer är låg. De flesta reserapporterna har bilder på diverse kötträtter osv. Men ändå nyfiken på era upplevelser med olika bolag och dess vegetariska kost. Släng gärna med en bild om ni har.
 

Morgan

Medlem
Generellt är tyvärr den vegetariska maten rätt tråkig, känns ibland som att den är gjord för att passa muslimska hinduer med gluten- och laktosintolerans som har högt blodtryck och bara äter frukt...

Der sistnämnda är det jag ogillar mest, man får några vindruvor och sura apelsinbitar till dessert istället för chokladtårta, ostbricka, glass eller vad det nu serveras för köttätarna.

I ekonomiklass har jag ätit gott indiskt vegetariskt hos Qatar Airways, i övrigt inga minnesvärda måltider. I business class är den vegetariska måltiden hos British Airways ofta bättre under deras "afternoon tea"-tider intra-europa. Air China och Malaysian har hsft riktigt äcklig vegomat, men då i ekonomi.

Jsg vacklar varje gång kring om jag ska förbeställa vegetarisk måltid, eller räkna med att alternativ finns ombord för mig som även äter fisk.

Tillägg: tycker det är synd att SAS inte erbjuder vegetariskt alternativ i plus intra-EU. Att slippa frukostlåda där osten smakar rökt medwurst hade ocksp varit trevligt...
 

Timpa

Medlem
Som guru utgår jag från han följer Jainismen och kör med VJML - Vegan Jain Meal
Jainismen låter spännande, haha.


Men som du skrev tidigare håller jag med dig helt. Det känns som att de förutsätter att en vegetarisk måltid ska vara nyttig rakt igenom. Det som gör mig mest arg är väl fruktsalladen istället för någon go brownie eller liknande. @agehall verkar inte följa sin vegetarianism så strikt ;)
 

Impendill

Medlem
Malaysia airlines hade bra vegetariskt käk, likaså Avianca faktiskt.

Provar Thai i F om några veckor och ska fota och slänga upp här.

Ska du ut och resa snart @Timpa ?
 

ARNBER

Medlem
Fick det bästa frukost i ett flygplan någonsin för ett år sedan på SAS longhaul. Stort fruktsallad, müsli, omelett och fullkornsbröd. Detta var i plus.
 
Jag vet inte om det här är helt rätt tråd för detta, men nästan. Jag får nämligen känslan av att man diskrimineras av flygbolagen om man har specialmat (inte bara vegetariskt). Jag har tagit upp frågan med vissa flygbolag, men självklart så hävdar de att det inte är så.
För att nämna några exempel:
- Ett fullbokat Lufthansaplan till New York: Man erbjöd personer som kunde tänka sig en senare flight att göra detta och få kompensation i form av rese vouchers mm. Jag var först framme att nappa på erbjudandet, men fick till svar att "Eftersom du har specialmat så går inte det".
- Ett fullbokat SAS plan i GO från Shanghai innebar att man uppgraderade vissa till Plus resp. Business. En person som jag känner (vi reste dock inte ihop) som nästan aldrig reser, har ingen status på hos SAS (eller någon annan) blev uppgraderad till plus, men inte jag, trots att jag vid det tillfället bara var 4000 poäng från Diamant.
- Thai airways. Flera Star alliance gold medlemmar får före avgång frågan vad de vill dricka till måltiden. Inte jag, jag ombeds dock bekräfta att jag ska ha specialmat men inget mer. Har hänt flera gånger.
- Det som redan nämnts ovan när det gäller desserten mm.
- Variationen på maten är inte heller särskilt stor. I 95% av fallen så har jag redan i förväg kunnat tala om vad jag ska få att äta.
Jag har, likt någon nämnde tidigare, övervägt att sluta beställa specialmat och chansa eftersom även jag äter fisk, men risken är att man får vara hungrig och det är inte heller så kul.
 

Dr. Miles

Expert
Av förklarliga skäl kan man inte boka om passagerare med specialmat hit och dit så enkelt.
Av samma grund flygbolaget uppgraderar oftast inte passagerarna som har beställt specialmat.

Flygbolaget kan bli stämt om de serverar fel sorts mat när passageraren har beställt specialmat.
 
Toppen