För nästan 11 månader sedan bokade jag en bonusresa för mig och min fru för SAS Eurobonuspoäng på en tur och returflygning mellan AKL och PPT. Bokningen gjordes i ekonomi då detta var de enda platserna som fanns att tillgå. Vi är båda EBG.
SAS ställde ut biljetten och allt var frid och fröjd.
När hösten började närma sig började jag gå igenom alla våra bokningar. Försökte då gå in på NZ för att kontrollera bokningen och se möjligheten till att välja platser. Detta gick inte alls.
Gick då in på SAS hemsida. Där gick det bättre. Vi kunde välja platser och och de hade även platser med extra benutrymme till försäljning för 100 SEK per person enkel väg. Nappade direkt eftersom flygningen är ca 5 timmar. Bokade platser med extra benutrymme på ut- och hemvägen och betalade. 10A och 10B på båda fighterna.
Vid premiumincheckningen på AKL uppstår direkt problem. Ser maskinen spotta ut boardingkort med platser på rad 14.
Påpekar detta och efter några telefonsamtal kommer nya boardingkort ut med de rätta platserna.
Alla nöjda och glada.
Sitter nu i loungen för hemresan. Givetvis problem igen. Vi var de absolut första som checkade in när man öppnade diskarna i PPT. Maskinen spottade ut kort med platserna 11A och 11B. Påpekar att jag betalat för platser på rad 10.
Telefonsamtal igen. Air New Zeelands Airport Controller kommer till incheckningsdisken.
Han säger att han inte förstår att platserna blivit sålda två gånger. Men han lovar att utreda och återkomma i loungen och vi får hans visitkort.
Vi hoppas givetvis att han skall fixa våra platser eller en Op-Up. Platser fanns i C enligt Experflyer.
Efter ett tag återkommer mannen. Tyvärr har har han tråkiga nyheter för oss. De andra som bokat samma platser har bokat dem tidigare och att vi bara borde fått stå som standby till dessa platser. Han erbjuder oss att byta till en trea i mitten med seatblock mellan oss. Min fru har dock aldrig förstått detta med seatblock när man reser tillsammans utan svaret från henne är direkt nej!
Han säger att vi borde klaga i första hand till SAS men ger oss ändå ett visitkort till Air New Zeelands customer support.
Vi blir rent ut sagt skitbesvikna. Riktigt dåligt skött av Air New Zeeland. Oavsett om det är NZ eller SK som strulat till det borde det inte drabba oss. Dessutom ska jag nu behöva krångla med att försöka få tillbaka våra pengar.
När man ändå är inne på att klaga så måste jag dessutom ta upp detta.
Innan vi flög till PPT så flög vi med NZ från PER till AKL i business med en 789.
När vi skulle checka in var det skitstruligt även den gången. Vi stod nog vi disken i 20 minuter innan vi fick våra boardingkort. Vet inte vad som var fel den gången.
Sedan blev jag väldigt besviken på vinerna som serverades. Hade hört så gott om vinutbudet ombord. Tyckte det var ganska dåliga viner för C-klass. Dessutom fick man ingen vinlista vilka viner som fanns ombord på aktuell flight utan var tvungen att fråga.
Var verkligen inte vad jag hade förväntat mig.
Är som sagt nu både sur och missnöjd med vad Air New Zeeland presterat. Har en flight i övermorgon mellan AKL och MEL i C med en av deras 777r. Får se vad de presterar då men just nu har jag inte alls höga förhoppningar.
SAS ställde ut biljetten och allt var frid och fröjd.
När hösten började närma sig började jag gå igenom alla våra bokningar. Försökte då gå in på NZ för att kontrollera bokningen och se möjligheten till att välja platser. Detta gick inte alls.
Gick då in på SAS hemsida. Där gick det bättre. Vi kunde välja platser och och de hade även platser med extra benutrymme till försäljning för 100 SEK per person enkel väg. Nappade direkt eftersom flygningen är ca 5 timmar. Bokade platser med extra benutrymme på ut- och hemvägen och betalade. 10A och 10B på båda fighterna.
Vid premiumincheckningen på AKL uppstår direkt problem. Ser maskinen spotta ut boardingkort med platser på rad 14.
Påpekar detta och efter några telefonsamtal kommer nya boardingkort ut med de rätta platserna.
Alla nöjda och glada.
Sitter nu i loungen för hemresan. Givetvis problem igen. Vi var de absolut första som checkade in när man öppnade diskarna i PPT. Maskinen spottade ut kort med platserna 11A och 11B. Påpekar att jag betalat för platser på rad 10.
Telefonsamtal igen. Air New Zeelands Airport Controller kommer till incheckningsdisken.
Han säger att han inte förstår att platserna blivit sålda två gånger. Men han lovar att utreda och återkomma i loungen och vi får hans visitkort.
Vi hoppas givetvis att han skall fixa våra platser eller en Op-Up. Platser fanns i C enligt Experflyer.
Efter ett tag återkommer mannen. Tyvärr har har han tråkiga nyheter för oss. De andra som bokat samma platser har bokat dem tidigare och att vi bara borde fått stå som standby till dessa platser. Han erbjuder oss att byta till en trea i mitten med seatblock mellan oss. Min fru har dock aldrig förstått detta med seatblock när man reser tillsammans utan svaret från henne är direkt nej!
Han säger att vi borde klaga i första hand till SAS men ger oss ändå ett visitkort till Air New Zeelands customer support.
Vi blir rent ut sagt skitbesvikna. Riktigt dåligt skött av Air New Zeeland. Oavsett om det är NZ eller SK som strulat till det borde det inte drabba oss. Dessutom ska jag nu behöva krångla med att försöka få tillbaka våra pengar.
När man ändå är inne på att klaga så måste jag dessutom ta upp detta.
Innan vi flög till PPT så flög vi med NZ från PER till AKL i business med en 789.
När vi skulle checka in var det skitstruligt även den gången. Vi stod nog vi disken i 20 minuter innan vi fick våra boardingkort. Vet inte vad som var fel den gången.
Sedan blev jag väldigt besviken på vinerna som serverades. Hade hört så gott om vinutbudet ombord. Tyckte det var ganska dåliga viner för C-klass. Dessutom fick man ingen vinlista vilka viner som fanns ombord på aktuell flight utan var tvungen att fråga.
Var verkligen inte vad jag hade förväntat mig.
Är som sagt nu både sur och missnöjd med vad Air New Zeeland presterat. Har en flight i övermorgon mellan AKL och MEL i C med en av deras 777r. Får se vad de presterar då men just nu har jag inte alls höga förhoppningar.