Senaste nytt

Udda och exotiska resmål

Joen Peter

Ny medlem
Hej!

Jag är ny här på forumet, och är mycket tacksam över all fantastisk information som går att snappa upp här. Under nästa år tillåter min tid mig äntligen att resa lite mer, vilket är något jag tycker väldigt mycket om. Min första tanke var att besöka stora städer i första hand, men jag har börjat inse att det nog inte är vad jag främst är på jakt efter vad gäller upplevelsen. Istället vill jag se sånt jag kanske inte får se varje dag i mitt vanliga liv.

Det jag är på jakt efter är speciella eller udda/exotiska platser. Extrema miljöer, storslagen arkitektur, eller bara något som ger ett stort visuellt intryck. Det får gärna vara en upplevelse i sig att ta sig dit också. Exempel på platser jag skulle klassa som sådana är bland annat Svalbard, Färöarna och Påskön, men låt fantasin flöda.

Av praktiska skäl är det bra om det går att klara av ett besök på en helg eller förlängd helg (2-4 dagar), men låt inte det hindra tipsen :)

Eftersom det verkar som att i det närmsta all kunskap om resor och resmål mänskligheten kan uppbåda finns samlad här så tänker jag att ni säkert sitter på en massa bra tips på ovanliga resmål. Min förhoppning är att det kanske finns fler än jag som kan bli inspirerad att se platser som ligger lite utanför det vardagliga. Med lite tur kanske det genererar några spännande reserapporter också.
 

Troy1

Medlem
Några platser jag besökt som sticker ut lite från mängden är dessa:

Nay Pyi Taw – Myanmars nya huvudstad. Var ett antal år sedan jag var där, men var en surrealistisk, ny stad, byggd i mitten av ingenstans. Nu finns det även flyg dit.

Tiraspol – Transnistrien. Ett annat väldigt intressant och speciellt ställe. Flyg till Chisinau och taxi/buss därifrån.
Är man ändå där så är Moldaviens två stora vinkällare värda att besöka – Mileştii Mici – som är den största, är 25 mil lång och innehåller 2 miljoner flaskor. Lite speciellt.

Yazd – Iran. En helt orange/brun stad ute i öknen. Arkitektoniskt väldigt intressant då de flesta hus har "vind-torn" en sorts AC som har använts i många hundra år. Flyg till Esfahan och buss/tåg därifrån.
 

Igorius

Medlem
Några platser jag besökt som sticker ut lite från mängden är dessa:

Nay Pyi Taw – Myanmars nya huvudstad. Var ett antal år sedan jag var där, men var en surrealistisk, ny stad, byggd i mitten av ingenstans. Nu finns det även flyg dit.

Tiraspol – Transnistrien. Ett annat väldigt intressant och speciellt ställe. Flyg till Chisinau och taxi/buss därifrån.
Är man ändå där så är Moldaviens två stora vinkällare värda att besöka – Mileştii Mici – som är den största, är 25 mil lång och innehåller 2 miljoner flaskor. Lite speciellt.

Yazd – Iran. En helt orange/brun stad ute i öknen. Arkitektoniskt väldigt intressant då de flesta hus har "vind-torn" en sorts AC som har använts i många hundra år. Flyg till Esfahan och buss/tåg därifrån.
Håller med om att Transnistrien är intressant, men det finns verkligen inte mycket att se. Vad gäller moldaviska vingårdar: besökte nu i oktober Cricova (120 km underjordiska tunnlar, hemska viner, sovjetisk skala) och Purcari (mindre skala, långt ut på landet, en del dugliga viner). Den sistnämnda var helt klart att föredra.

Yazd kom jag inte till när jag var i Iran, låter kul. Esfahan är ju annars imponerande.
 
Två platser som jag gillar skarpt och gärna vill tillbaka till, om jag kan, är Grand Canyon i Arizona USA och Canaima i Venezuela. Båda platserna är naturupplevelser med hikingmöjligheter. Grand Canyon är ju inte helt okänt så det har du säkert redan hört talas om. Hit kan du säkert ta dig på många olika sätt. Jag valde tåg till Flagstaff och sedan vidare med buss.
Canaima är kanske inte riktigt lika känt. Där kan man vandra längsmed leder som går både under och genom vattenfall, paddla kanot på floderna mm. Bl a så kan man också besöka världens högsta vattenfall, Angel's fall. Det är dock 27 år sedan jag var där så jag kan inte garantera att det är samma äventyr nu som då. Kanske är det mer exploaterat (behöver dock inte betyda att det är sämre). Jag flög dit med en DC9 från Puerto Ordaz. Till Puerto Ordaz tog jag mig med bil från Caracas men det går kanske också med andra transportmedel.
Att båtluffa i Riauarkipelagen i Indonesien är ett annat trevligt kapitel i min resekarriär. Mellan visa öar går sk Speedboats, dessa ska man dock undvika. Bättre är att ta en lastbåt eller en kombinerad last/passagerarbåt. Lämpligast här är att flyga till Singapore och att ta båt över till Indonesien, förslagsvis Tanjung Pinang, Pulau Bintan och därifrån påbörja äventyret.
Inget av mina förslag är direkt lämpade för en långhelg, det behövs nog lite mer tid.
 

NyfikenGrau

Medlem
För max. en långhelg skulle jag föreslå följande, av platser jag besökt på senare år:
1. Hyra bil och köra runt Island på Ringvägen, ta inlandsvägen F35 om det är på sommaren. Jökulsarlon och Myvatn är höjdpunkter som inte går att se i övriga Europa vad jag vet. Egentligen är hela Island exotiskt, bara att en trevlig småstad som Akureyri ligger där den ligger känns konstigt.
2. Lofoten i Norge. Hela Norge är väl jättefint men Lofoten tycker jag även uppfyller "udda".
3. Dipkarpaz, spetsen på Nordcypern. Storslagna stränder och rätt udda restauranger/caféer. Ingen hög standard men exotiskt, definitivt. Bada vid spökstaden Varosia nere vid Famagusta också, inte någon vanlig Medelhavsstrand...
4. Korsika tycker jag själv är en Medelhavsö som skiljer sig kraftigt från några andra jag varit på, bitvis väldigt extrem natur och även väldigt vackert.
5. Dartmoor. Enda glesbefolkade delen av England jag besökt och den klart mest udda. Gör sig rätt bra även i dåligt väder.
6. Golan, som administreras av Israel. Även detta en glesbefolkad och udda del av landet, med drusbyar, vingårdar och fin natur.
7. Odessa+Lviv, mycket intressant och udda och vacker storstadskombination, båda klart hanterbara i storlek med små och vackra centrum.

Skulle inte flyga longhaul med max. 4 dagar till förfogande, allt ovan funkar dock om du bara begränsar dig till just det jag nämnt.
 

BeckyLeuf

Medlem
Håller med om Island! Stannade där tre nätter på väg hem från NY och det hinner man mycket på. Passar som långhelg. Var där i december men det ska va super på vår/sommar också :)
 
När du beskriver det du eftersöker så rekommenderar jag varmt det resmål jag besökt senast - Moskva! Exotiskt, pampigt och extremt är några bra ord som beskriver denna märkliga och underbara stad.
 

nota bene

Medlem
När du beskriver det du eftersöker så rekommenderar jag varmt det resmål jag besökt senast - Moskva! Exotiskt, pampigt och extremt är några bra ord som beskriver denna märkliga och underbara stad.
Även St. Petersburg är utmärkt för weekend!

Har också kört Belgrad i år - att rekommendera under varmare halvan på året! Kanske inte jätteexotiskt, men definitivt värt ett besök.
 
Toppen