Senaste nytt

Prissättning i "The Store"

Mikey1122

Medlem
Roade mig lite igår med att titta I katalogen "SAS The Store", alltså katalogen för försäljning ombord.
Jag blir förundrad over prissättningen med de olika valutorna och kan konstatera att köpa för EB-poäng är en väldigt dålig affär om man vill ha valuta för poängen.
Men om man jämför olika artiklar ser man också att priset är olika. Jag tittade på artiklar för 299DKK och priset I SEK varierar mellan 349 och 399. Växelkursen är stabil på ca 1.25 SEK för en DKK.
Det rätta priset bör alltså vara 373 SEK om man utgår från att det danska priset är det ursprungliga.

Är det nån som reflekterat och vet hur de tänkt, eller var det jag som bara hade långtråkigt? Det har större effekt när man kollar på de dyrare varorna I katalogen.
 

Attachments

  • bild1.jpg
    bild1.jpg
    52,7 KB · Visningar: 199

obs

Medlem
Jeg har også tit funderet over dette. Har dog ikke nogen god forklaring... men nu er det jo ikke første gang at SAS' forretningsmæssige praksis virker ulogisk.
 

Carl

Medlem
Det enda jag har reflekterat över är sortimentet ombord samt att jag tycker det är generellt ganska dyrt. Förmodligen inte ensam om det då jag ser någon köpa något ganska sällan. Det här borde SAS se över för det finns pengar att hämta tror jag.
 

Johannes

Medlem
Det är bara att titta på den billiga whiskyn de säljer på turer mellan Norge övriga Skandinavien, den kostar 100 DKK SEK eller NOK senast mellan CPH och BGO köpte jag en, betalade med Diners och bad att bli debiterad i SEK. Inga problem.
 

obs

Medlem
Det är bara att titta på den billiga whiskyn de säljer på turer mellan Norge övriga Skandinavien, den kostar 100 DKK SEK eller NOK senast mellan CPH och BGO köpte jag en, betalade med Diners och bad att bli debiterad i SEK. Inga problem.

Er kortet udstedt af en svensk bank? I så fald er det vel meget naturligt at du bliver debiteret i svenske kroner.

Gad vide om jeg også ville kunne blive debiteret i svenske kroner selvom mit kort er udstedt af en dansk bank... ikke at det altid ville være en fordel.
 

Johannes

Medlem
Ja det är ett svenskt Diners. Men blir alltid debiterad i avgångslandets valuta i Skandinavien om jag inte önskar annat, de kan helt säkert debitera i vilken valuta du önskar av de som är prismärkta.
 
  • Gilla
Reactions: obs

olo

Medlem
Har de olika inlösensavtal för olika valutor? På senaste longhaulet var det en kille som ville handla i NOK, och då bytt CC kortterminal. Då såg jag att det var skrivet med Dymo-remsa SEK på den jag betalade med och NOK på den han betalade med.
 
Toppen