Senaste nytt

Bagageregler, MSC (Most Significant Carrier)

erc

Medlem
Sedan i somras tycks nya bagageregler tillämpas av de flesta bolag. Begreppet MSC, Most Significant Carrier, dyker ständigt upp.

Konkret exempel.

ARN-FRA-PHL på US-biljett. LH-metall ARN-FRA, US FRA-PHL. Uppenbart är US MSC. Dessvärre hittar jag inget om handbagaget utan bara det incheckade.

Vilket bolags handbagagerelger gäller för ARN-FRA? Enligt MSC blir det US regler, dvs 18kg. LH tillämpar 8kg.

Lufthansa ® - Free baggage allowance for tickets issued with effect from 1 June 2011
Lufthansa ® - Carry-on baggage
US Airways | Baggage policies
 

Fredrik

Medlem
ARN-FRA-PHL på US-biljett. LH-metall ARN-FRA, US FRA-PHL. Uppenbart är US MSC. Dessvärre hittar jag inget om handbagaget utan bara det incheckade.

Vilket bolags handbagagerelger gäller för ARN-FRA? Enligt MSC blir det US regler, dvs 18kg. LH tillämpar 8kg.

Som gjort för trubbel i gaten eller ombord.
 

Mikael

Medlem
Min förståelse är att det även för handbaggage är MSC som gäller. Jag hade liknande frågeställningar tidigare, men mest för det incheckade baggaget: http://www.businessclass.se/star-alliance/2721-fraga-om-bagage-vid-segment-pa-olika-flygbolag.html
Det jag kom fram till var att MSC gäller, dock fick jag olika svar från de olika bolagen (som bara såg sina segment och in princip struntade i resten trots att alla segment var på en biljett) så någon riktig klarhet fick jag aldrig.
 

Gnopps

Medlem
Handbagage täcks väl inte av MSC-reglerna? Det borde väl vara vad som gäller på varje flygplan. Vad du kan ta ombord beror ju så mycket på flygplanstypen.
 

erc

Medlem
Vi har, naturligtvis, anpassat handbagaget för Lufthansas åtta kilo. Finns det tid vid incheckningen kommer jag ändå ställa frågan om vad som gäller.

En omedveten resenär som bokar en flygning på US Airways sida och får US-flightnummer och US-Airwaysloggar på alla dokument kommer GIVETVIS utgå från att det är US Airways bagageregler som gäller.
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror som Gnopps säger, det gäller enbart på incheckat bagage.

T ex när jag flög en bonusresa där två kabinklasser är inblandad, fick jag 30 kg bagagevikt för incheckat bagage.
 

Roger J

Medlem
Fick besked idag från SAS (efter att ha skickat en konkret fråga) att bagageregeln från IATA om "most significant carrier" inte längre praktiseras inom Star Alliance. Utan att det är första segmentets bagageregel som gäller för hela biljetten. Om detta stämmer är det ju dåligt. Då får man t.ex. inte First-allowance om första segmentet är SAS i Business mellan Arlanda och Frankfurt trots att långflyget från Frankfurt är i First med t.ex Lufthansa. Eller om första segmentet är United inrikes i USA trots att långflyget är LX First.

Rent praktiskt gör det att man får checka in en väska mindre á 32 kg jämfört med tidigare. :mad:
 
Toppen