Senaste nytt

Vilka program inom OneWorld kan ge bort status till annan person?

Dr. Miles

Expert
Är BA enda programmet inom oneworld som erbjuder att man kan ge bort kort?
Även Qantas Frequent Flyer Platinum One medlem (oneworld Emerald) kan ge bort Platinum (också oneworld Emerald) till en närstående.
Qantas skrev:
Complimentary Platinum membership for your Partner

Eligible Platinum One members can nominate their Partner for complimentary Platinum membership, so they can enjoy all the benefits and privileges of Platinum status. Nominate your Partner now.
Frequent Flyer - Flying Qantas and Partner Airlines - Status Credits and Tier Benefits - Tier Benefits
 

nota bene

Medlem
Är BA enda programmet inom oneworld som erbjuder att man kan ge bort kort?
Hur är det med CK?

Tror att denna förmån är mycket ovanlig på så låg nivå som emerald (Qantas är enda?), men hos högre nivåer kan det förekomma inom flera program. Dock misstänker jag att man får gräva lite på FT för att få fram det då vi väl knappast har några här på forumet med motsvarande status utanför BA (möjligen QR) inom OW?
 

Dr. Miles

Expert
Hur är det med CK?
Jag antar att du menar Cathay Pacific (CX).
Nej, Cathay Pacifics The Marco Polo Club har inte heller den sorts förmån.
Marco Polo Club Benefits - Cathay Pacific

Tror att denna förmån är mycket ovanlig på så låg nivå som emerald (Qantas är enda?), men hos högre nivåer kan det förekomma inom flera program. Dock misstänker jag att man får gräva lite på FT för att få fram det då vi väl knappast har några här på forumet med motsvarande status utanför BA (möjligen QR) inom OW?
Qantas Frequent Flyer Platinum One är inte låg nivå. Svårighetmässigt, det ligger någonstans mellan GGL och Gold på British Airways Executive Club (BAEC).
BAEC GGL är också oneworld Emerald.

Antalet av Tier points som behövs för att kunna uppnå till statusen:

Qantas Frequent Flyer Silver: 300
Qantas Frequent Flyer Gold: 700
Qantas Frequent Flyer Platinum: 1400
Qantas Frequent Flyer Platinum One: 3600 (2700 om man tjänat in på Qantas flygningar)
 
Last edited:

nota bene

Medlem
Qantas Frequent Flyer Platinum One är inte låg nivå. Svårighetmässigt, det ligger någonstans mellan GGL och Gold på British Airways Executive Club.

Antalet av Tier points som behövs att uppnå till statusen:

Qantas Frequent Flyer Silver: 300
Qantas Frequent Flyer Gold: 700
Qantas Frequent Flyer Platinum: 1400
Qantas Frequent Flyer Platinum One: 3600 (2700 om man tjänat in på Qantas flygningar)
Missade "One" i ditt inlägg och då blev det liiiiiiiite fel!

Men ja, min kommentar gäller väl då fortfarande i minst lika stor utsträckning. Partnerkort på OW ges alltså inte ut på något bolag redan vid Emerald, utan status ovan Emerald krävs för att kunna ge bort Sapphire/Emerald.
 

AABack2ARN

Medlem
Hur är det med CK?

Syftar du på Concierge Key hos American Airlines? Vet faktiskt inte i detalj vilka extra förmåner som ingår där. Men om jag förstått saken rätt på FT behöver det inte med automatik vara så att man är Executive Platinum om man får Concierge Key utan det har att göra med andra saker. Dock är det troligen så att man är Executive Platinum om AA delar ut Concierge Key...
 

MarSecLtd

Medlem
Enligt Cathays Diamond support så introducerar de "gift a companion card" under 2016. DM kan skänka ett Marco Polo Gold (OW Sapphire) om de uppnår 1800 klubb poäng (CP).
 

nota bene

Medlem
Syftar du på Concierge Key hos American Airlines? Vet faktiskt inte i detalj vilka extra förmåner som ingår där. Men om jag förstått saken rätt på FT behöver det inte med automatik vara så att man är Executive Platinum om man får Concierge Key utan det har att göra med andra saker. Dock är det troligen så att man är Executive Platinum om AA delar ut Concierge Key...
Ja, menar exakt det. Jag tycker det verkar lite som Pandion att top flyers (revenue/miles?) och utvalda personer får det. Svårt att hitta officiell information, likt BA Premier, men vet att de iaf har tillgång till allt GGL har...
 
Toppen