Senaste nytt

Bokningsklasser - vad är vad?

erc

Medlem
Har under våren försökt klurat i vilka bokningsklasser jag faktiskt har...

Biljetterna köpa direkt av US Airways och vi har US-flightnummer. LH-metall ARN-FRA, US flyger FRA-PHL.

Enligt US Airways webbsida anges bokningsklasserna så här:
ARN-FRA Coach (E)
FRA-PHL Coach (E)
PHL-FRA Coach (E)
FRA-ARN Coach (N)
Enligt EuroBonus ger US Airways E 25% intjäning. N ger 100%.

Enligt Lufthansas webbsida anges bokningsklasserna så här
ARN-FRA Economy (S)
FRA-PHL Economy (E)
PHL-FRA Economy (E)
FRA-ARN Economy (S)
Enligt EuroBonus ger Lufthansa Cross Border Europe S 100% och Worldwide E 25%

På boardingkorten jag precis skrivit ut efter att ha checkat in på SAS webbsida läser jag nu:
ARN-FRA Class M
FRA-PHL Class Y
Enligt EuroBonus ger M och Y 100% både på Lufthansa och US Airways. Men detta är kanske SAS-klassen? Då lär väl M Europe 1 betyda 800 poäng och Y... hmm... jadu...

Vet naturligtvis att det säkraste sättet att få reda på hur många poäng resan ger är att vänta och se hur mycket som trillar in... Men - man är ju nyfiken. :)
 
Last edited:

agehall

Medlem
För det första, det som står på boardingkortet är kabinklass, inte bokningsklass. Det kan stå bokningsklass också, men troligen är det kabinklass du tittar på.

Nu har du bokat code-share flighter, så det är helt omöjligt att med säkerhet säga vad du kommer att få för intjäning på den där resan.

Problemet är att du har bokat via US i E-klass. Denna kommer dock att översättas till någon bokningsklass på det opererande bolaget. Ofta är det 1:1, dvs E blir E, men det är inte säkert. Det kan mycket väl vara så att det översätts till något annat.

Troligen får du 100% ARN-FRA (åt båda håll) samt 25% för FRA-PHL. Denna gissning baserar jag på att LH visar bokningsklass S på sin hemsida för de flighter du flyger med dem samt att US visar E för de flighter de opererar. Men helt säkert är det inte.
 

erc

Medlem
För det första, det som står på boardingkortet är kabinklass, inte bokningsklass. Det kan stå bokningsklass också, men troligen är det kabinklass du tittar på.

Nu har du bokat code-share flighter, så det är helt omöjligt att med säkerhet säga vad du kommer att få för intjäning på den där resan.

Problemet är att du har bokat via US i E-klass. Denna kommer dock att översättas till någon bokningsklass på det opererande bolaget. Ofta är det 1:1, dvs E blir E, men det är inte säkert. Det kan mycket väl vara så att det översätts till något annat.

Troligen får du 100% ARN-FRA (åt båda håll) samt 25% för FRA-PHL. Denna gissning baserar jag på att LH visar bokningsklass S på sin hemsida för de flighter du flyger med dem samt att US visar E för de flighter de opererar. Men helt säkert är det inte.

Kabinklasserna... Här har jag inte alls koll märker jag. Sitter, som det framgår, i Economy/Coach på samtliga sträckor. Olika benämningar på olika bolag antar jag?

Att försöka kravla sig upp från omedveten till medveten resenär kräver sitt tålamod. :)
 

agehall

Medlem
Normalt sett har du kabinklasserna Y (economy), C (business) och F (First).

På SAS (och många andra bolag som har premium ekonomi) så har man lite andra beteckningar för ekonomi/PE. Just för SAS är M ekonomi och Y premium ekonomi.
 

erc

Medlem
Normalt sett har du kabinklasserna Y (economy), C (business) och F (First).

På SAS (och många andra bolag som har premium ekonomi) så har man lite andra beteckningar för ekonomi/PE. Just för SAS är M ekonomi och Y premium ekonomi.

Hmm... Ja, F, C och Y hade jag grundkoll på.

Hela resesällskapet sitter dock i ren och skär ekonomiklass. Rad 14 och 15 på LH A321NEK samt rad 15, 16 och 17 på US A333.

En vacker dag ska jag kunna läsa ett boardingkort utan att behöva ställa frågor... :)
 

erc

Medlem
Väl hemkommen kan jag konstatera att det var Lufthansas bokningsklasser jag fick räkna med. 800 poäng ARN-FRA, 1000 poäng FRA-PHL.
 

erc

Medlem
Faktum är att jag förvånades över komforten. Flög US Airways A330-300 i båda riktningar och de måste ha hört till de nyare. Fräscha och med väl fungerande IFE. Bortsett från fri alkohol kan jag faktiskt inte hitta några konkreta nackdelar med US jämfört med BA vilka jag brukar föredra.

Sist flög jag dock med en US B757-200 OSL-PHL. Det var ingen höjdare.

Vad jag däremot har synpunkter på är FRA. Håller med om att flygplatsen borde jämnas med marken och byggas upp från scratch. Att behöva bussas, hissas, köa utomhus och trängas känns som något knappt vitryssar accepterar. Anslutningen var föga exotisk: LH intrakontinentalt till US transatlantiskt. Samma allians. Superdåligt.
 
Toppen