Senaste nytt

Reseförsäkring på Amex elite vid stöld under resa

mha321

Medlem
Har just fått väska med laptop, jacka, och lite diverse småsaker stulna vid inbrott i kollegans hyrbil. (ja, jag vet att man inte ska lämna det i bilen, men det var ju bara en kort stund.. Fan.)

Någon som vet om det finns något att hämta på elite kortets reseförsäkring? Laptopen är gammal nog och dessutom företagets, men jacka och några av småsakerna är ju personliga...
 

Stefan62

Medlem
Ja, försäkringen gäller, (men jag har inte detaljerna framför mig), dock kan ju omständigheterna vara besvärande.

Observera att även hemförsäkring och hyrbilsförsäkring kan gälla.
 

jumbooze

Medlem
Denna förmån omfattar den Försäkrades personliga ägodelar som den Försäkrade tar med, köper eller hyr när han eller hon
befinner sig på resa.
Förmånen omfattar även den Försäkrades pengar och resedokument, förutsatt att den Försäkrade alltid
bär dessa med sig eller har dem inlåsta i ett kassaskåp eller i låst förvaringsutrymme i ett fordon.

2. Om Försäkrads personliga ägodelar, pengar eller resedokument förkommer, stjäls eller skadas utgår ersättning med upp till:
a) 20 000 kronor totalt per resa,
b) 5 000 kronor för det aktuella värdet eller kostnaden för att reparera en sak, eller ett par eller en uppsättning föremål
som kompletterar varandra eller används tillsammans,
c) 5 000 kronor för pengar och resedokument, begränsat till 750 kronor för barn under 16 år.

3. I en akutsituation kan Försäkringsgivaren göra en tillfällig överföring av kontanter på upp till 20 000 kronor.

4. Försäkringsgivaren tillhandahåller råd och assistans när så är möjligt, och betalar skäliga fraktkostnader för att ersätta
viktiga föremål som förkommit, stulits eller skadats, som glasögon, kontaktlinser, recept och resedokument som är nödvändiga
för att den Försäkrade ska kunna fortsätta resan eller anträda återresan.

5. Försäkrad kan få ersättning för merkostnader för resor, logi och administrativa kostnader på konsulatet för att ersätta
resedokument som är nödvändiga för att fortsätta resan eller för att anträda återresa.

Undantag
Allmänna undantag är tillämpliga för alla förmåner i reseförsäkringen. Se sidan 7.
Särskilda undantag för personliga ägodelar, pengar och resedokument är följande.
1. Normalt slitage.
2. Borttappade, stulna eller skadade personliga ägodelar där den Försäkrade inte iakttagit normal aktsamhet eller har
lämnat ägodelarna utan uppsikt.
3. Förlust eller stöld som inte rapporterats till polisen eller till leverantören av transport eller logi inom skälig tid eller
då den Försäkrade inte kunnat uppvisa en rapport.
4. Skada på personliga ägodelar när de hanterats av en transportör och inte har rapporterats inom skälig tid eller då
den Försäkrade inte kunnat uppvisa en rapport.
5. Stöld av eller skada på fordon eller föremål i ett fordon där det inte finns några tecken på inbrott.
6. Dokument som inte är resedokument.
7. Skada på ömtåliga eller sköra saker.
8. Hushållsvaror.
9. Stöld från takräcke eller lasträcke på bagagelucka, förutom stöld av campingutrustning.
10. När det gäller pengar: kostnader som uppstår på grund av felberäkningar och valutafluktuationer
 

mha321

Medlem
Tack för hjälp med att jaga info!

Förutom det där med att det inte gäller om man inte hade föremålen under uppsikt, så låter den ju som den borde gälla. Men vi satt ju inte direkt och tittade på bilen, då hade det inte hänt...
 

Kandinsky

Medlem
Var med om en trist sak förra året, skulle hälsa på familjen under julen varvid min väska blev stulen under tågresan hem två dagar innan julafton. Amex vägrade och menade att det inte handlade om någon resa eftersom jag inte hade bokat något hotelrum, nä menade jag, det var ju liksom det som var grejen. Åka till familjen och fira jul i i en vecka. Det kvittade att jag försökte visa mina tågbokning och att den var en vecka.
 

mha321

Medlem
Var med om en trist sak förra året, skulle hälsa på familjen under julen varvid min väska blev stulen under tågresan hem två dagar innan julafton. Amex vägrade och menade att det inte handlade om någon resa eftersom jag inte hade bokat något hotelrum, nä menade jag, det var ju liksom det som var grejen. Åka till familjen och fira jul i i en vecka. Det kvittade att jag försökte visa mina tågbokning och att den var en vecka.
Det låter ju inge kul alls. Den delen kommer jag nog undan - både flygbiljett och två olika hotell betalade med Amex. Och resan gick till Kalifornien...

Däremot matchar det ganska bra den definition jag fått när jag frågat på andra bolag om hyrbilsförsäkring. De flesta gäller bara på resa och det räknas tex inte som resa om man åker till egen sommarstuga i Sverige.
Skulle kolla arbetsgivarens försäkring. Jobbar du i Sverige borde det finnas en buffe av skydd.
Japp, jag har frågan ute den vägen också. Ungefär halva resan är jobb och halva privat men stölden skedde under jobb-delen.
 

mha321

Medlem
Bara för att följa upp den här:

Det visade sig att arbetsgivarens reserförsäkring (Trygg Hansa) täckte rubbet. Jag fick full ersättning för allt (inklusive visa gift card på $200 som jag kom på att jag hade där). Åldersavdrag på teknikprylar (det får man ju alltid räkna med, det är ganska rimligt), men annars full ersättning och ingen självrisk.

Därmed behövde jag aldrig kolla vad Amex-försäkringen faktiskt hade inneburit.
 
Toppen