Senaste nytt

Signalfel och ersättning

A

Aurora

Guest
Da jag skulle åka tog åt Arlanda nu i ettermiddag, stod alla togen mellan Uppsala och Stockholm. Jag fikk ingen info om dette før jag var på stationen 15.42, med scheduled departure 15.52. Jag hadde allerede köpt togbiljett hos UL/SL (Pendeltog mot Tumba) (med COOP MedMera's mastercard) - och fikk beskjed om å ta erstatningsbuss. I Norge er det mange ting som er dysfunksjonelt, men erstatningsbussene pleier å være ganske enkle. Men det var TIDENES KØ, fordi hela Uppsala skulle hemåt mot Stockholm (??) - køen strekte seg nesten rundt hela Radisson BLU Uppsala. Kom aldri at rekka mitt flygplan 17:30....
Så jag gikk til ULs centre på stationen, hvor jeg fikk beskjed at deres reisegaranti dekker kostnader oppmot 400kr.
Jeg måtte ta taxi, den eneste taxien som stod på stationen, og den kostet meg 1400kr i rushen fra Uppsala til Arlanda T5. Jeg rakk akkurat innsjekk.

Har jeg rett på ersättning från nån andra enn SL/UL? 1000 sure kroner å måtte ut med for at svenska jernbaneverket har signalfel. I Norge har man full erstattning om man ikke rekker sitt flygplan/alternativ transport fra Oslo til Gardermoen. Er det ikke sånn i Sverige? Dekker reiseforsikringen noe? Jeg brukte som sagt COOP MedMera + jeg har trygg hansas reiseforsikring.
 

Nemo

Medlem
Hemförsäkring - En trygghet i vardagen - Trygg-Hansa
Om du har TryggHansa hemförsäkring täcker det upp till 10 kSEK. Ev kan de minska beloppet/avslå ersättning då du avreste från Uppsala mindre än två timmer före flygets avgång. Tror det kan vara lömpligt att inte nämna detta direkt till försäkringsbolaget.

"Missad avresa
Försäkringen ersätter
Om du vid utresa eller hemresa anländer för sent till flygplats, tågstation eller liknande beroende på att
• allmänt färdmedel försenats av väderlekshinder, tekniskt fel eller trafikolycka
• privatbil som du åker med försenats av väderlekshinder eller trafikolycka. Olyckan ska kräva bärgning och inträffa under den direkta färden till resans utgångspunkt.
och därmed missar förbokad resa, lämnas ersättning för nödvändiga och skäliga merkostnader för att du ska kunna ansluta dig till planerad resa. Är anslutning inte möjlig kan Trygg-Hansa istället ge dig ersättning för Outnyttjad resekostnad.
Merkostnader för kost lämnas med 75 kr per person. Orsaken till förseningen ska kunna styrkas med intyg från resebolag, bärgningsföretag eller myndighet.

NÄR DU MÅSTE HA PÅBÖRJAT ANSLUTNINGSRESAN
Du måste ha påbörjat anslutningsresan i så god tid att du under normala förhållanden ankommer till flygplats eller motsvarande senast två timmar före avgång.

HÖGSTA ERSÄTTNINGSBELOPP
Ersättningen blir

  • vid missad anslutning, nödvändiga och skäliga merkostnader, dock högst 10 000 kronor per person
  • när anslutning inte är möjlig, lämnas ersättning enligt avsnittet Outnyttjad resekostnad, dock högst 10 000 kronor per person.
    Från ersättningen avräknas det belopp som du kan återfå av arrangör, trafikföretag, hotell eller liknande. "
 

Jensik

Medlem
Da jag skulle åka tog åt Arlanda nu i ettermiddag, stod alla togen mellan Uppsala och Stockholm. Jag fikk ingen info om dette før jag var på stationen 15.42, med scheduled departure 15.52. Jag hadde allerede köpt togbiljett hos UL/SL (Pendeltog mot Tumba) (med COOP MedMera's mastercard) - och fikk beskjed om å ta erstatningsbuss. I Norge er det mange ting som er dysfunksjonelt, men erstatningsbussene pleier å være ganske enkle. Men det var TIDENES KØ, fordi hela Uppsala skulle hemåt mot Stockholm (??) - køen strekte seg nesten rundt hela Radisson BLU Uppsala. Kom aldri at rekka mitt flygplan 17:30....
Så jag gikk til ULs centre på stationen, hvor jeg fikk beskjed at deres reisegaranti dekker kostnader oppmot 400kr.
Jeg måtte ta taxi, den eneste taxien som stod på stationen, og den kostet meg 1400kr i rushen fra Uppsala til Arlanda T5. Jeg rakk akkurat innsjekk.

Har jeg rett på ersättning från nån andra enn SL/UL? 1000 sure kroner å måtte ut med for at svenska jernbaneverket har signalfel. I Norge har man full erstattning om man ikke rekker sitt flygplan/alternativ transport fra Oslo til Gardermoen. Er det ikke sånn i Sverige? Dekker reiseforsikringen noe? Jeg brukte som sagt COOP MedMera + jeg har trygg hansas reiseforsikring.

Det är det som gäller på UL/SL ja

Resegaranti - ul.se
Kan jag inte ta taxi istället?
Jo, om du riskerar att bli försenad med mer än 20 minuter till din slutdestination med UL, kan du själv välja att ta en taxi. Så länge du uppfyller villkoren kan du i efterhand få upp till 400 kr i kontant kompensation per person mot uppvisande av taxikvitto i original.

Kundservice - SL
Resegarantin generellt
Med SL:s resegaranti kan du få ersättning för resa på annat sätt om du riskerar att bli mer än 20 minuter försenad med SL-trafiken. Du kan få ersättning med upp till 800 kronor för resa med taxi, egen bil eller SJ/annat trafikbolag som kör motsvarande sträcka som du skulle ha rest med SL. Ersättningen blir inte högre om du samåker med någon annan.

Det låter dyrt med taxin. Du tog nog en friåkare/svarttaxi, borde väl inte kosta så mycktet (tror det går på 500 kr med fast pris till Arlanda från Uppsala om jag inte missminner mig).

Fick du kvitto? Det behöver du alltid uppvisa vid resegarantiärende.
 

Nemo

Medlem
Coop MedMera Mer - MasterCard
Coop MedMera Mer har inget tidskrav. Belopp upp till 10 kSEK.

"4.3.Resestartskydd

Blir den försäkrade försenad till inbokad avresa eller inbokad hemresa, lämnas ersättning för nödvändiga och skäliga merkostnader för att hinna fram i tid till platsen för avresan/hemresan (t.ex. flygplats eller järnvägsstation) eller för att ansluta sig till resan. Orsaken till försening ska vara att allmänt transportmedel eller privat eller hyrd bil som den försäkrade åker med till resans utgångspunkt försenas och förseningen beror på väderlekshinder, tekniskt fel, trafikolycka eller oförutsett trafikhinder på den direkta färden till utgångspunkten. Är anslutning inte möjlig på grund av ovannämnda orsaker kan If i stället lämna ersättning med belopp motsvarande resans pris. Kostnaden ska kunna styrkas skriftligt av researrangör eller reseföretag.

Försäkringen gäller inte vid försening på grund av konkurs, strejk, strejkliknande åtgärd, olovlig strejk, lockout eller annan liknande åtgärd från fack, anställda eller arbetsgivare.

Ersättningsbeloppen framgår av tabellen.
Resestartskydd 10 000 kr. "
 

Nemo

Medlem
Spara taxikvitto. Ordna med intyg från UL/SL. Flygbiljett-utskrift. Skicka in krav på ersättning från försäkringsbolaget.
Vilket kort betalade du flygbiljetten med? Jag _tror_ att det kortets reseförsäkring är det man kan utnyttja, är osäker på om det går med det kort du betalade lokaltrafiken med.
 

RickardG

Medlem
Da jag skulle åka tog åt Arlanda nu i ettermiddag, stod alla togen mellan Uppsala och Stockholm. Jag fikk ingen info om dette før jag var på stationen 15.42, med scheduled departure 15.52. Jag hadde allerede köpt togbiljett hos UL/SL (Pendeltog mot Tumba) (med COOP MedMera's mastercard) - och fikk beskjed om å ta erstatningsbuss. I Norge er det mange ting som er dysfunksjonelt, men erstatningsbussene pleier å være ganske enkle. Men det var TIDENES KØ, fordi hela Uppsala skulle hemåt mot Stockholm (??) - køen strekte seg nesten rundt hela Radisson BLU Uppsala. Kom aldri at rekka mitt flygplan 17:30....
Så jag gikk til ULs centre på stationen, hvor jeg fikk beskjed at deres reisegaranti dekker kostnader oppmot 400kr.
Jeg måtte ta taxi, den eneste taxien som stod på stationen, og den kostet meg 1400kr i rushen fra Uppsala til Arlanda T5. Jeg rakk akkurat innsjekk.

Har jeg rett på ersättning från nån andra enn SL/UL? 1000 sure kroner å måtte ut med for at svenska jernbaneverket har signalfel. I Norge har man full erstattning om man ikke rekker sitt flygplan/alternativ transport fra Oslo til Gardermoen. Er det ikke sånn i Sverige? Dekker reiseforsikringen noe? Jeg brukte som sagt COOP MedMera + jeg har trygg hansas reiseforsikring.
Du har Resestartskydd med ditt MedMera-kort med ersättning upp till 10000kr för att komma fram till flygplatsen i tid om tåget är inställt p.g.a. signalfel.

Edit: Jag förutsätter alltså att du betalade flygbiljetten med ditt Coop-kort och inte (bara) tågbiljetten.
 
A

Aurora

Guest
Det är det som gäller på UL/SL ja

Resegaranti - ul.se
Kan jag inte ta taxi istället?
Jo, om du riskerar att bli försenad med mer än 20 minuter till din slutdestination med UL, kan du själv välja att ta en taxi. Så länge du uppfyller villkoren kan du i efterhand få upp till 400 kr i kontant kompensation per person mot uppvisande av taxikvitto i original.

Kundservice - SL
Resegarantin generellt
Med SL:s resegaranti kan du få ersättning för resa på annat sätt om du riskerar att bli mer än 20 minuter försenad med SL-trafiken. Du kan få ersättning med upp till 800 kronor för resa med taxi, egen bil eller SJ/annat trafikbolag som kör motsvarande sträcka som du skulle ha rest med SL. Ersättningen blir inte högre om du samåker med någon annan.

Det låter dyrt med taxin. Du tog nog en friåkare/svarttaxi, borde väl inte kosta så mycktet (tror det går på 500 kr med fast pris till Arlanda från Uppsala om jag inte missminner mig).

Fick du kvitto? Det behöver du alltid uppvisa vid resegarantiärende.

Fikk kvittering, ellers hadde jeg inte åkt :p Han hadde tillatelse og takster og alt, men dyrt var det....

@Nemo - takk! Nå føler jeg meg mye roligere. Får ta en telefon til begge for mer info i morgen.
 

johhenrik

Medlem
Som kuriosa kan jag nämna att jag var på Centralen i Stockholm idag vid lunchtid och de annonserade ut i högtalarna stup i kvarten att det var stopp mellan Märsta (eller om de sa Arlanda, minns inte nu) och Uppsala pga kopparstölder. :)
 
A

Aurora

Guest
Som kuriosa kan jag nämna att jag var på Centralen i Stockholm idag vid lunchtid och de annonserade ut i högtalarna stup i kvarten att det var stopp mellan Märsta (eller om de sa Arlanda, minns inte nu) och Uppsala pga kopparstölder. :)

Fy fader det er dårlig gjort å ikke informere bedre på hjemmesidene :eek: Jeg bruker ul.se veldig mye - og sjekket senest rett før jeg dro om nårtid toget skulle gå. Det pleier stå en rød strek over forsinkede/kansellerte avganger med buss, stod ingen ting når jeg sjekket toget... :(

Ifall du använder Trygg-Hansa och ifall TH själv kommer på 2h-kravet, så skulle en tänkbar taktik vara att 1. inte nämna det 2. nämna att du var planerad att vara i god tid enligt flygbolagets villkor (30 min). Tider fr incheckning och ombordstigning - SAS

Ja, jeg hadde tenkt ta toget 15:56 som ankommer arlanda ca 16:13. I god tid før innsjekk stenger for et fly som går 17:30. Med buss ville jeg tidligst (med flaks) vært framme 17:00, da det tar ca 45-60 minutter (inkl stopp på knivsta) fra Uppsala til ARN T5. Så dette bør være en solid sak. Håper jeg!
 
Toppen