Senaste nytt

Ryanair med kampanje mot flygeledere

A

Aurora

Guest
Kampanjen har visstnok gått på nett siden i sommer... Jeg har ikke hørt om det før. Helt UTROLIG hva verden kan bedras til....

FriFagbevegelse | Ryanair vil ha EU til å oppheve flygeledernes streikerett

"De som skriver under oppfordrer dermed EU-kommisjonen og EU-parlamentet til å:

• Fjerne streikeretten til Europas flygelederforeninger.

• Tillate andre europeiske flygeledere å styre flytrafikken over fransk luftrom under streiker.

Ryanair viser til at franske flygeledere siden 2009 har streiket i til sammen 39 dager. Ryanair kaller streikene for utpressing."
 
För att inte börja dagen på alltför dåligt humör så hänvisar jag till uttalandet ifrån fackförbundet jag är med i när detta kom upp i Sommras:
Prospect slams Ryanair bid to thwart air traffic control strike

O'Leary gör ofta stora vansinniga uttalanden för att få PR, det här är sannolikt inget annat. Om någon trots det tycker det han säger är en bra idé så kan ni ju motivera varför här så ska vi se om jag håller med ;)
 

Canadien

Medlem
Flygtrafikledning kan jag mycket väl se som undantagna från strejkrätt, det är ju en samällsviktig funktion. Man kan ju som andra strejkrättsundantagna yrken ta ut en annan yrkesgrupp vid konflikt.
 

Mikael S

Medlem
Flygtrafikledning kan jag mycket väl se som undantagna från strejkrätt, det är ju en samällsviktig funktion. Man kan ju som andra strejkrättsundantagna yrken ta ut en annan yrkesgrupp vid konflikt.

Flygtrafikledningen upprätthåller alltid service för de samhällsviktiga funktionerna även vid strejk, tex militär, ambulansflyg etc.
Ryanairs flygningar är inte att klassa som samhällsviktiga, även fast de själva vill det.
 
Flygtrafikledning kan jag mycket väl se som undantagna från strejkrätt, det är ju en samällsviktig funktion. Man kan ju som andra strejkrättsundantagna yrken ta ut en annan yrkesgrupp vid konflikt.

Jag har inget i princip emot det, men det går inte hand i hand med den privata marknad vi arbetar i idag.

Mitt arbete är konkurrensutsatt och vi är hårt ansatta från alla håll att vara så effektiva som möjligt. Att begränsa service (genom t.ex. "work by rule" eller strejk) är förhandlingsredskap för mitt fackförbund, och även brittiska flygledare inte behövt ta någon aktion utanför förhanlingsrummet på decennier ska vi ha rätt till det så länge vi verkar i en konkurrensutsatt marknad.

Om jag vart anställd av staten för att bedriva en samhällstjänst med skattepengar hade det vart en annan sak, men så är det inte. Jag är anställd av ett privat bolag i en privat marknad, i såna förhållanden är rätten att skapa fackförbund och för dessa att ta stidsaktioner (såsom strejk) vid behov fundamental för mig.

Sen gäller även det Miakel S skriver, ambulansflyg och liknande får flygledning även i strejk. På samma sätt som den hotande läkarstrejken i UK om den blir av kommer utföras på ett sånt sätt att man kan uppehålla kritisk vård måste en flygledarstrejk göras på ett sånt sätt att livsviktig trafik kan flyga oavsett.
 
A

Aurora

Guest
För att inte börja dagen på alltför dåligt humör så hänvisar jag till uttalandet ifrån fackförbundet jag är med i när detta kom upp i Sommras:
Prospect slams Ryanair bid to thwart air traffic control strike

O'Leary gör ofta stora vansinniga uttalanden för att få PR, det här är sannolikt inget annat. Om någon trots det tycker det han säger är en bra idé så kan ni ju motivera varför här så ska vi se om jag håller med ;)

God, how I wish alle tenkte som denne fornuftige mannen...!! Da hadde luftfarten ikke sett ut som den gjör i dag.
"“Safety comes first – not airline profits. We retain the moral high ground. We challenge Ryanair to do the same,” said Jary."
 
Toppen