Senaste nytt

Till vilken stad flyger man för att söka visum till Kanada billigast?

Huggan

Medlem
Hej!

Efter att ha läst på det här fantastiska forumet under en längre tid bedömer jag att det här är bästa stället jag kan söka efter råd för min väns något underliga resbehov.

Han ska börja plugga i Kanada nästa höst och håller på med sin visumansökan dit. En del av ansökan består av att lämna biometrisk data, något han inte kan göra på Kanadas ambassad i Stockholm. Det här kan man endast göra i Paris, Wien, Rom, Bucharest och Warsawa inom Schengen. Han skulle därför behöva resa till någon av de här städerna under dagen, lämna data och sedan flyga tillbaka samma dag för att få det till en så låg kostnad som möjligt. Han är öppen för att resa med alla flygbolag, inklusive low-cost carriers. Stort tack på förhand



  1. Varifrån vill du börja din resa? Göteborg, Köpenhamn, Malmö eller Stockholm
  2. Var är din destination? Anting Paris, Wien, Rom, Bucharest eller Warsawa
  3. När vill/behöver du resa ut? Någon dag mellan 24-27 november
  4. När vill/behöver du komma hem? Helst samma dag
  5. Hur länge vill du vara borta? Max en övernattning
  6. Hur många personer som skall resa? En 22 åring
  7. I vilken kabinklass?
    • Billigast möjliga
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Spelar ingen roll
  9. Vad är din budget? (per person) 1500 kr.
  10. Vad är det viktigaste för dig?
    • Biljettpris
    • Att hinna lämna biometrisk data på ambassaden (Tar max 1.5h)
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Ifall biljettpriset är billigare.
 

Meazza

Medlem
Kolla Warszawa med Wizz Air. Har inte möjlighet att kolla själv just nu, men har man tur är det nästan gratis.
 

Ricci

Medlem
Med Wizzair från Malmö MMX till Polen kan du ta din 25-27/11 för 338 sek fast då blir det 2 övernattningar tyvärr.....
Wizz Air
Möjligtvis om det går att hitta en ekelresa hem med ett annat bolag.
 

Huggan

Medlem
Har kollat det, tyvärr är problemet att de endast flyger varannan dag från Sverige till Warsawa vilket skulle innebära två övernattningar vilket blir problematiskt med hans jobb.
 

olo

Medlem
Välkommen hit! Hoppas att du utöver svar på frågan får mycket nytta av forumet.

Från vilken stad åker vännen helst? Ibland kan både tid och kostnaden sticka iväg kraftigt på att röra sig inrikes.
 

Huggan

Medlem
Välkommen hit! Hoppas att du utöver svar på frågan får mycket nytta av forumet.

Från vilken stad åker vännen helst? Ibland kan både tid och kostnaden sticka iväg kraftigt på att röra sig inrikes.

Tack så mycket!
Han bor i Jönköping så rent prismässigt skiljer det nog inte så mycket. Just nu lutar det mot Ryanair från Skavsta t/r för ca 300 kr och sen övernattning på det.
 

nota bene

Medlem
Jag skulle kolla på ungdomsbiljetter med SAS. Bör gå att hitta inom budget och lätt att boka sent. Flera av dessa destinationer har goda förbindelser med SAS. Tänker på Paris från samtliga, och Warszawa från CPH, och Rom från samtliga.

Edit: Inte helt klart om 1500 är totalbudget för äventyret, eller om det avser flygbiljetten. En övernattning medför ju lätt en kostnad om minst 500 SEK.
 

Huggan

Medlem
Är vännen inte svensk medborgare? Det är bara ett fåtal länder där biometri för visum/arbetstillstånd behövs Find out if you need to give biometrics

Pakistansk medborgare med uppehållstillstånd i Sverige.

Jag skulle kolla på ungdomsbiljetter med SAS. Bör gå att hitta inom budget och lätt att boka sent. Flera av dessa destinationer har goda förbindelser med SAS. Tänker på Paris från samtliga, och Warszawa från CPH, och Rom från samtliga.

Edit: Inte helt klart om 1500 är totalbudget för äventyret, eller om det avser flygbiljetten. En övernattning medför ju lätt en kostnad om minst 500 SEK.

Har undersökt detta med, tyvärr tror jag han har lite för kort varsel att boka för att kunna få bra priser och avresa och hemresa under samma dag under de datum som gäller. 1500 kr är budgeten för flygbiljetten endast, kanske skulle ha varit tydligare med detta.
 

nota bene

Medlem
Har undersökt detta med, tyvärr tror jag han har lite för kort varsel att boka för att kunna få bra priser och avresa och hemresa under samma dag under de datum som gäller. 1500 kr är budgeten för flygbiljetten endast, kanske skulle ha varit tydligare med detta.
Är du säker på att ha sökt ungdomsbiljetter? Brukar vara bra tillgänglighet sent! Jag kan inte söka det annat än på expertflyer (sitter på mobilen så det är lite knepigt) eftersom jag är för gammal för att söka på SAS hemsida.
 
Toppen