Senaste nytt

Det var bättre förr - Pan Am

Jacob

Medlem
Fantastiskt trevlig dokumentär om amerikanska flygbolaget Pan Am och storhetstiden på 50 och 60-talet.

Fanns det tidsmaskiner att tillgå skulle jag lätt åka tillbaka 50 år för att få skriva ett resereportage om en av dessa första klass flygningar. :)

[video=youtube;vPaCT0pMlQY]https://www.youtube.com/watch?v=vPaCT0pMlQY[/video]
 

nilsson

Medlem
Jag har ett par PanAm-hörlurar från första klass någonstans. Flighten var överbokad och bland annat fick min pappa och två svenska kommuntjänstemän beskedet att de inte fick komma med. Kommuntjänstemännen började bråka och fick till slut komma in på några ekonomiplatser. När boardingen var klar så fick pappa en förstaklassplats.
 

Palazzi

Medlem
Haha, nu blir mina minutlånga besök på Businessclass.se helt plötsligt timslånga...:) Först dokumentären om Concorde, och nu denna.

Palazzi, Uppdaterad Profil
Boende: Businessclass.se
Fritid: När jag får tid över försöker jag besöka den reella världen, men det är inte utan att man längtar hem... :p
 

Jacob

Medlem
Det som fascinerar mig i dokumentären är att flygbolaget inte känns särskilt amerikanskt. Ingen av de stereotyper som idag finns kring amerikanska flygbolag verkar stämma in på dåtidens Pan Am.
De pratar snarare om hur de rekryterade "sofistikerade personer" till flygvärdinnor och hur de ville skapa ett internationellt flygbolag. Helt rätt!

Och de där måltiderna...det vattnas rejält i munnen.
 

Kricka

Medlem
Ibland var det faktiskt bättre förr.. Våra jobbresor gick alltid i
Business Class t.ex. Nu är det endast undantagsvis !
Håller helt med Palazzi om BC.se är "hemma". Undrar
när det kommer en klinik för att bota BC-beroende ?
 

Palazzi

Medlem
Ibland var det faktiskt bättre förr.. Våra jobbresor gick alltid i
Business Class t.ex. Nu är det endast undantagsvis !
Håller helt med Palazzi om BC.se är "hemma". Undrar
när det kommer en klinik för att bota BC-beroende ?

Ja, har vi någon psykolog här på BC som kan utreda fenomenet? :)

Även dokumentärerna var ju uppenbarligen bättre förr, påminner mig om när man gick i skolan och fick se dokumentärer om teknik och natur på rullbandsprojektor....:)

Great Planes: Boeing 747 - Documentary - YouTube
Känner iofs igen den, kan hända att den postats på sidan förut...:)
 

MarcusC

Medlem
Ibland var det faktiskt bättre förr.. Våra jobbresor gick alltid i
Business Class t.ex. Nu är det endast undantagsvis !
Håller helt med Palazzi om BC.se är "hemma". Undrar
när det kommer en klinik för att bota BC-beroende ?

Låter bra, tyvärr går ju resetrenden åt heltmotsatt håll. Ryan & Norwegian... Men man kan alltid drömma sig tillbaka till concorde och pan am eran :)
 

Tjaeng

Medlem
Ibland var det faktiskt bättre förr.. Våra jobbresor gick alltid i
Business Class t.ex. Nu är det endast undantagsvis !

Bör väl dock tilläggas att allt inte var bättre förr. Exempelvis så existerade inte business class som koncept under Pan Ams storhetstid. Alternativen som fanns var turistklass eller en förstaklass som den stora majoriteten av dagens business class-klientel inte ens skulle kunna drömma om att ha råd med.

Intressant dokumentär dock. Uttrycket Stew-bum ska definitivt läggas på minnet.
 
Toppen