Senaste nytt

Lounge access efter ombokning

Jag har en fundering efter Lufthansas strejk häromveckan.
Jag var bokad med LH ifrån LAX hem till Europa, en flygning som blev inställd pga strejk.

För det första var det obefintliga kösystemet alltifrån idealiskt men efter nästan 10 timmar på flygplatsen blev jag ombokad till nästa kväll och fick ett hotellrum. Den nya bokningen var med BA, det fanns inga alternativ kvar i min bokningsklass (premium Economy) med *A och även om jag erbjöd mig att ev skjuta till pengar eller poäng för en uppgradering om det skulle underlätta så var det tydligen inte ett alternativ.

Nåväl, följande dag checkar jag därför in med BA. Nu uppstår det som jag väl egentligen vill diskutera.

Eftersom jag bokats om till en annan allians blir jag plötsligen av med alla mina guldförmåner. Framförallt blir jag av med lounge, och jag lägger därför flera timmar (över 6 timmar) på flygplatsen utan lounge.

Jag pratade med loungepersonalen men kvinnan som stod där verkade inte alls koppla att det faktiskt var lufthansa som satt mig i den här situationen. Dessutom hade jag bekräftelser på att biljetterna var bokade av lufthansa utan jag saknade ett boardingcard till lufthansa eller *A men detta hjälpte icke.


Min fundering är alltså, borde inte detta vara rätt lätt att fixa? Ombokningar till annan allians bör ju vara rätt ovanliga men då lufthansa själva har orsakat problemet så känns det skumt att man plötsligen blir av med alla sina förmåner. Att göra någon slags specialsystem för dom här fallen borde inte vara så hemskt svårt. Dessutom är det ingen ökad kostad för bolaget för jag hade ju använt loungen oavsett. Det ökar alltså inte antalet loungebesök, men det tar bort vad jag tycker är en "bugg" i systemet.

Tankar?
 

fcx

Medlem
Ska man vara petig så krävs det ju att man har boardingkort för en Star Alliance-flight för att komma in i den loungen. Har man inte det så kommer man inte in.

Det jag skulle gjort är att betala mig in på en 3:e partslounge och skicka den räkningen till Lufthansa, eftersom de ska täcka omkostnader.
 
Förlåt, men ibland känns det som att loungetillgång är som en helig gud! På 6 timmar hinner man väl ta Uber till nått nice place och äta å dricka gott. Skicka räkningen till LH, bra förslag :)
 
Inte svar på din fråga, men blev du nergraderad från Premium Economy till Economy så har du ju (väl?) ersättning att hämta där.

Dom försökte men jag tjatade mig till att dom inte skulle nedgradera, vilket dom till slut gick med på. Sannolikt var det betydligt dyrare för lufthansa med så kort varsel men för mig kändes det lättare än att försöka få ersättning i efterhand.

Ska man vara petig så krävs det ju att man har boardingkort för en Star Alliance-flight för att komma in i den loungen. Har man inte det så kommer man inte in.

Det jag skulle gjort är att betala mig in på en 3:e partslounge och skicka den räkningen till Lufthansa, eftersom de ska täcka omkostnader.

Jag övervägde det alternativet men jag var osäker på vilka lounger som fanns på plats, med facit i hand borde jag antagligen undersökt det alternativet bättre.
Förlåt, men ibland känns det som att loungetillgång är som en helig gud! På 6 timmar hinner man väl ta Uber till nått nice place och äta å dricka gott. Skicka räkningen till LH, bra förslag :)

För min del handlade det nog främst om principen, när man redan är över 24 timmar sen så vill man bara hem och hur man tar sig dit är till slut en sidosak. Däremot kändes det så onödigt att det här problemet finns när det borde vara ganska lätt att lösa. Men det är annars ett bra förslag att lösa det själv och sen skicka allt till lufthansa, får kanske pröva det nästa gång!
 

flum

Medlem
Jag har en fundering efter Lufthansas strejk häromveckan.
Jag var bokad med LH ifrån LAX hem till Europa, en flygning som blev inställd pga strejk.

För det första var det obefintliga kösystemet alltifrån idealiskt men efter nästan 10 timmar på flygplatsen blev jag ombokad till nästa kväll och fick ett hotellrum. Den nya bokningen var med BA, det fanns inga alternativ kvar i min bokningsklass (premium Economy) med *A och även om jag erbjöd mig att ev skjuta till pengar eller poäng för en uppgradering om det skulle underlätta så var det tydligen inte ett alternativ.

Nåväl, följande dag checkar jag därför in med BA. Nu uppstår det som jag väl egentligen vill diskutera.

Eftersom jag bokats om till en annan allians blir jag plötsligen av med alla mina guldförmåner. Framförallt blir jag av med lounge, och jag lägger därför flera timmar (över 6 timmar) på flygplatsen utan lounge.

Jag pratade med loungepersonalen men kvinnan som stod där verkade inte alls koppla att det faktiskt var lufthansa som satt mig i den här situationen. Dessutom hade jag bekräftelser på att biljetterna var bokade av lufthansa utan jag saknade ett boardingcard till lufthansa eller *A men detta hjälpte icke.


Min fundering är alltså, borde inte detta vara rätt lätt att fixa? Ombokningar till annan allians bör ju vara rätt ovanliga men då lufthansa själva har orsakat problemet så känns det skumt att man plötsligen blir av med alla sina förmåner. Att göra någon slags specialsystem för dom här fallen borde inte vara så hemskt svårt. Dessutom är det ingen ökad kostad för bolaget för jag hade ju använt loungen oavsett. Det ökar alltså inte antalet loungebesök, men det tar bort vad jag tycker är en "bugg" i systemet.

Tankar?
Bara för att visa på hur oresonliga dom ibland kan vara så ville ju LH, pga strejken,boka om mig från LH F till UA F SFO-FRA förra veckan(betald biljett). Jag frågade då förstaklasssupporten om jag fortfarande skulle komma in i FCL Fra (dom ville sätta mig på en sextimmars stopover). Svaret blev Nein, du kommer ju till Fra med UA. Dom verkar inte så flexibla.
 
Bara för att visa på hur oresonliga dom ibland kan vara så ville ju LH, pga strejken,boka om mig från LH F till UA F SFO-FRA förra veckan(betald biljett). Jag frågade då förstaklasssupporten om jag fortfarande skulle komma in i FCL Fra (dom ville sätta mig på en sextimmars stopover). Svaret blev Nein, du kommer ju till Fra med UA. Dom verkar inte så flexibla.

Det är en liknande sak som denna fast dragen till extrem känns det som.
Återigen finner jag det så onödigt för det är ingen extra kostnad för lufthansa att släppa in dig i FCL, du hade ju ändå använt den med din ursprungsbokning.

Sen är väl tyskarna inte så fantastiska på det där med flexibilitet. Jag hade hotat med att byta allians men än så länge är star alliance överlägset det bästa med mitt resmönster så det vore ett tomt hot.
 
Toppen