Senaste nytt

Solresa med släkten i sep/okt

FFS

Medlem
Jag har fått i uppgift att leta fram en resa för storfamiljen nästa höst, dvs sep/okt/nov 2016.

Vi är 10 vuxna och 5 barn under 2 år.
Planen nu är att åka någonstans där det är lagom varmt och mat m.m. är ordnat - all-inclusive helst.

Resmål som vi spanat på är Mallorca, Kanarieöarna, Sardinien och Korsika.

Alltför lång flygtid är inte att föredra.

Är det någon som har erfarenhet av liknande resa. Jag gillar att planera och boka själv, men många andra föredrar nog charter. Båda lösningarna skulle fungera.

Så, kom med tips på trevliga resmål och hotell ☺
 

nota bene

Medlem
Är all inclusive ett krav är nog charter enklast. Kan finnas en del resorts som erbjuder all inclusive till alla gäster, men är inte särskilt vanligt.

Personligen skulle jag flyga reguljärt och välja ett hotell som antingen har bra urval av restauranger och andra aktiviteter inom nära avstånd.
 
  • Gilla
Reactions: FFS

Johannes

Medlem
Självfallet fritidsresor eller dylikt, tror att de har en gratis om man åker 10 vuxna. Jag brukar boka liknande resor på min lokala Resia butik, samma priser som online, dessutom tar de Diners
 
  • Gilla
Reactions: FFS

FFS

Medlem
Varför ska alla flyg gå klockan 6 på morgonen? :(

Är all inclusive ett krav är nog charter enklast. Kan finnas en del resorts som erbjuder all inclusive till alla gäster, men är inte särskilt vanligt.

Personligen skulle jag flyga reguljärt och välja ett hotell som antingen har bra urval av restauranger och andra aktiviteter inom nära avstånd.
Det är nog egentligen möjligheten att äta allihopa på ett smidigt sätt som är kravet. Så länge hotellet har flera valmöjligheter så kan vi nog tänka oss att betala per måltid också.

Självfallet fritidsresor eller dylikt, tror att de har en gratis om man åker 10 vuxna. Jag brukar boka liknande resor på min lokala Resia butik, samma priser som online, dessutom tar de Diners
Var hittar du att en av 10 åker gratis på fritidsresor? Har du en länk?
 

nota bene

Medlem
Varför ska alla flyg gå klockan 6 på morgonen? :(
För att det är charter! De brukar ligga på impopulära flygtider.


Det är nog egentligen möjligheten att äta allihopa på ett smidigt sätt som är kravet. Så länge hotellet har flera valmöjligheter så kan vi nog tänka oss att betala per måltid också.
Så pass stort sällskap lär ju behöva bokas på de flesta restauranger, men med lite planering innan resan bör man kunna fastställa säg 5 av 7 middagar i förväg på olika/samma restauranger. Det kräver mer jobb att göra det själv, men det kan också bli mycket mer flexibelt och bättre kvalitet. Beror också mycket på vilken destination som väljs vad som är lämpligt! Finns ju städer och öar där strand/sol och stadsliv går hand i hand (tänk Barcelona, mindre öar etc.)
 
  • Gilla
Reactions: FFS

ulagun

Medlem
Uj-uj!
Hade motsvarande germanska folkvandring i våras till Cascais med en drös barnbarn och dess föräldrar.

Vis av denna erfarenhet. Fyra välmenta råd

Planera det som går i förväg, precis som Nota Bene nämner. Allt från boka egen busstransport till/från flyg. Fördelning av rum på hotellet. Och som sagt boka restaurangbesök i god tid innan. Ta även reda på särintressen För allt som inte funkar blir ditt och enbart ditt fel.

Om du inte är en vandrande plånbok, gör väldigt klart vem som betalar för vad innan ni reser. Har en tendens att det kan bli väldigt kostsamt för dig annars.

Gå en guidekurs hos Ving eller Fritidsresor. Du lär behöva den.

Boka en veckas rehabiliteringsresa för egen del, när ni väl kommit hem.
 

trskial

Medlem
Jag skulle nog valt Side, Turkiet under den tidsperioden med tanke på väderförhållandena. Hade inte valt de platser du nämner.
 
Kör på Kreta i mitten / slutet av september. Säsongen nästan slut men allt är öppet. Ta en charter ner, bo på ett av icke-charterhotellen och välj dina måltider själv. Ta ett långbord nere vid stranden, ungarna leker i sanden medan ni väntar på maten osv.

Du fick fyra råd tidigare, här får du ett till, gör det inte svårare än vad det är ;).
 
Toppen