Senaste nytt

Knep för att komma runt att det är dyrare att köpa biljetter från ett annat land?

Svenska73

Medlem
Tyckte jag var super smart. Använde mig av HMA Pro, en IP encrypter, loggade in på landets server och tänkte simsalabim nu hittar jag billigare biljetter eftersom jag är på en server i Singapore. Snopet, samma priser som när jag surfar in från en Svensk ip adress. Suck. Någon annan som har kommit runt detta? Andra 007 knep som någon har klurat ut för att få bättre priser på biljetter?
 

henrik l

Medlem
Flyger du med CX, t ex ex-TPE är det bara att gå in på deras sida och boka till priser som inga andra siter kommer i närheten av eller som dyker upp på andra ställen. T ex kan man hitta TPE-DPS t&r i business för dryga 6000 kr vid rätt tillfälle. Är timingen riktig bra kan man få TPE-CGK (Jakarta) för runt 4500 kr.
 

agehall

Medlem
HMA verkar inte tillhandahålla någon anonymizing proxy och då är det i princip kört. Din webläsare kommer att avslöja massor som du inte vill även om ditt riktiga IP inte syns. VPN-tjänster, vilket är vad du använde, är bra när man inte vill att ens ISP eller myndigheter ska kunna titta direkt på den trafik du skickar, men de gör inte speciellt stor skillnad för websiter. För siten du ansluter till finns det massor av sätt att ändå lura ut varifrån du faktiskt kommer.

Nästa fråga är, vilken site försökte du boka från? Jag har en känsla av att det inte är din IP-adress som spelar roll utan snarare var resebyrån ligger. Det är ju de som säljer biljetten och därmed avgör POS, oavsett varifrån du köper den. Jämför med att jag bokar en biljett på www.sas.se när jag sitter i sydafrika.

Och till sist, det mest intressanta, har du anledning att tro att det är väldigt mycket billigare att boka i något visst land och isåfall vilket?
 

Dr. Miles

Expert
Nästa fråga är, vilken site försökte du boka från? Jag har en känsla av att det inte är din IP-adress som spelar roll utan snarare var resebyrån ligger. Det är ju de som säljer biljetten och därmed avgör POS, oavsett varifrån du köper den. Jämför med att jag bokar en biljett på www.sas.se när jag sitter i sydafrika.

Du har helt rätt. Det är så kallad SITI, SOTO, SOTI, SITO (Sold Inside/Outside Ticketed Inside/Outside) och varifrån du köper är viktigt, var du befinner dig när du köper är inte viktigt.
 

Svenska73

Medlem
Ok. Trodde det hade med att göra var man befann sig när man gjorde köpet. Vet att när jag tittade på inrikes biljetter i Indien från Sverige så var priserna mycket högre än när jag bokade på plats efter att jag hade anlänt. Därmed trodde jag att min logik skulle fungera såsom jag gör när jag tittar på US TV via en server i Houston när jag befinner mig i Sverige. Denna gång så tittar jag på biljetter från Kina till Indonesien på SQs hemsida samt på ctrip.com .
 

agehall

Medlem
Det är nog enklare än så. Allt du behöver göra är att kontakta en resebyrå, antingen vanlig eller online, som har sin verksamhet i det land du vill köpa biljetten i. Det finns ingen puckad DRM att gå runt här.
 
Toppen