Senaste nytt

En mileage run Los Angeles-London med BA över helgen

nissefalk

Medlem
Bakgrund

Med British Airways rea i mitten på Oktober där man kunde få en ganska rejäl rabatt mot att ge upp 30,000 Avios så kliade det i boknings tarmen.

Tyvärr had jag redan helt fullt bokat i kalendern så det såg inte ut som om jag skulle hitta något bra, men, så kom jag på den briljanta !?! iden om att leta en biljett från USA till London och åter med i stort sett vändande flyg för att få en en bit över 50,000 Avios,(bonus för atlantflygningar på 25,000 Avios inräknat).

Eftersom jag redan är i Phoenix under hela November så blev det till slut en direkt retur PHX-LAX-ORD-LHR-DEN-LAX-PHX.

Klockan är nu strax efter 6 i Phoenix och jag vid gaten för mitt första leg med en McDonalds kaffe i handen, ingen AA Admirals lounge ute vid B piren på PHX.

Flyger på en separat bokning med AA i Ekonomi till LAX innan BA biljetten till London tar vid, skall vara tillbaka här igen om ca 42 timmar…..

Återkommer med lite uppdateringar under helgen
 

nissefalk

Medlem
Ok uppdatering, det här var inte en bra dag för en mileage run, man är ju alltid lite nervös när man har 2 olika bokningar så kändes skönt när push back från PHX var 10 minuter tidigt, landade på LAX 30 minuter före tidtabell, perfekt.....NOT....

Vi blev sittande i planet i något hörn på LAX i 1 timme och 45 minuter....vi kunde tydligen bara använda oss av 2 gater och båda gaterna hade en flygmaskin med tekniska problem så de kunde inte göra push back,

Nu hade jag bara 30 minuter till mitt Chicago flyg, sprang som en tok , kom med en shuttle bus T6 till T4 och kom till gate precis när priority boarding startat så kom med, skönt.....NOT....

Nu har mitt flyg gått tech och man skall byta ut någon del, 90 minuter försening och istället missar jag nu mitt BA flyg till London, inga problem du blir ombokade till nästa flyg som går om 3 timmar...perfekt...NOT....jag är väntlistad, det finns platser i F men de gör inga upgrades för att jag skall få plats.

Så nu sitter jag i BA loungen på ORD och hoppas jag kommer med till London där jag isåfall bara har 90 minuter på mig att ta mig från T5 till T3 för mitt flyg till Denver som jag redan är incheckad på, det här kan bli en spännande kväll.....

Flygningarna så här långt då

PHX-LAX flögs av Mesa Airlines i en US Airways målad CRJ 900, hade plats i Main Cabin Extra och det var bra med ben utrymme, fick 2 säten för mig själv, om ni hamnar på en sådan här maskin så välj ett säte i gång då fönster sätet är lite trång vide benen pga av den smala flyg kroppen.

Boarding var bra och effektiv alla väntade snällt på sin tur och ingen försökte gå fram till disken innan rätt boarding zone ropades ut.

Trevlig och bra service för ett flyg på ca en timme, man serverades bara soft drinks eller te/kaffe alkoholhaltiga drycker och snacks fanns att köpa.

Bild nedan interiör på en CRJ 900

33913-568350a709855ebfb782207f1f097b3c.jpg



LAX-ORD Flögs av American Airlines med en Airbus A320 jag hade ett säte i First men som säkert är bekant så är det ju en liten overkill att kalla AA inrikes flyg för First det var mer som Premium Economy på BA eller Virgin och säkert många andras premium economy produkter, lite slitna stolar och det kändes som ett ganska gammalt flygplan.

Även här verkade priority boarding fungera bra, jag kunde enkelt ta mig längst fram i kön och gå direkt ombord när jag kom sent till gaten.

Service var bra dock, en frukost med 2 alternativ serverades och till det vad man nu ville ha och dricka, man kunde även få sig en öl på marken under tiden teknikerna fixade med planet.

Bild nedan morgon fika.

33915-34b9c203d5ff37f277d66776f5b5ada6.jpg


Och så nu som sagt i BA loungen på ORD, kvälls fika, återkommer förhoppnings vi i morgon med lite detaljer om BA flyget till London och vidare till Denver som skall flygas i First synd bara att jag inte kommer hinna med ett besök i Concorde room som ju är ganska trevligt,

God Natt....

33916-9c1b98195c5d0f6c76313855091512fa.jpg
 

Attachments

  • IMG_0949.jpg
    IMG_0949.jpg
    66,4 KB · Visningar: 173
  • IMG_0953.jpg
    IMG_0953.jpg
    60,9 KB · Visningar: 148
  • IMG_0956.jpg
    IMG_0956.jpg
    57,3 KB · Visningar: 152

nissefalk

Medlem
Ankommit London, i BA loungen på ORD försökte de få mig med på American Airlines men det fanns inte plats sa dom, samtidigt hade jag kontaktat BA via Twitter och 18:25 skickade dom ett meddelande att jag nu var med på AA flyget, 35 minuter med byte av terminal landside genom security....gick faktiskt bra denna gången ingen kö i security och sist att borda flyget.

Nu sitter jag i Cathay First loungen på Heathrow T3 och skall få mig en Wanton soppa till frukost

Flyget med AA då, deras 777-200 har den gamla business configurationen med 2-3-2 och 160 graders säng, helt kass att sova i då man som säkert är bekant hasar ner på golvet , väldigt skönt säte dock för en dag flygning då man kan sitta bra för att läsa och äta.
Servicen var bra och ganska snabb så man kunde försöka sova så fort som möjligt, åt en File Steak som var ganska torr, kött är ju oftast inte bäst ombord på ett flygplan.
Champagnen som serverades vad Charles Ellner Grande Reserve Brut, serverades dock i plast glas innan take off inte säker på om de bytte glas för champagnen efter take off.
Drack ett gott vin från Californien, Cabernet Savignon från Souverain , det fanns också ett rött från Frankrike och 2 vita viner från Californien.

Ok flygning men skall nog undvika AA med denna gamla business configurationen i framtiden.

Nu vidare till Denver om 3 timmar i BA First på en 747a
 

nissefalk

Medlem
London Denver med BA i First var en väldigt bra flygning, BA service i First är riktigt bra, maten god, provade även här en steak och den var klart mycket bättre än vad jag fick på American på vägen till London.

Hade plats 1K längst fram i nosen på en 747a på den platsen känns det väldigt privat och det är väldigt tyst jämfört med den AA 777a jag kom till London med, nästa lika tyst här framme som på en A380.
Sätena är bra men nu har ju en del andra flygbolag såsom Qatar och Cathay kommit i fatt BA med sina nya business säten, MEN, BA First är ju aldrig dåligt.....

Inga förseningar eller tokrusningar genom någon flygplats denna gången, kom genom immigration i Denver på 5 minuter, de har automater för återkommande ESTA besökare här som är väldigt smidigt att använda sig av.

En Panorama från mitt säte 1K

33980-c55023ea47425fc7700184ed228c2d81.jpg


Denver Los Angeles flögs av American Eagle med en ganska ny Embraer kärra som kändes väldigt fräsch satt på 1A och det var gott om plats. Som jag tidigare nämnt om AA First inrikes så är det ju dock att jämföra med Premium Economy hos andra flygbolag.

Mat serverades på den 2,5 timme långa flygning, en fräsch salad med några skivor rost biff vid sidan av, smakade väldigt gott, servicen var bra och trevlig.

På LAX så kom vi till någon remote terminal och fick åka buss tillbaka till Terminal 4, gick ganska smidigt men bussning från plan till terminal är alltid lite meckigt.

Efter en airside transfer genom en lååång tunnel mellan T4 och T5 så hade jag nu 3 timmar till min sista flygning med Delta tillbaka till PHX.

När jag kom till Terminal 5 så såg jag att det gick ett flyg om bara 40 minuter så gick fram till en Delta representant och frågade snällt om jag kunde få åka med den istället för mitt senare flyg, efter lite knappande så räckte han över ett boarding pass till den tidigare avgången, himla bra service speciellt som jag hade den billigaste möjliga biljetten i Economy, uppskattat.

Los Angeles-Phoenix med Delta som sagt, första gången jag flyger med Skyteam efter fått mitt matchade Alitalia Frecca Alata Plus kort, visade sig att jag pga av den statusen fick check in 2 väskor utan kostnad och jag fick prio boarding som Sky Team Elite Plus.

Flygning var bara 55 minuter och det var en Boeing 717 som flög denna sträcka, fick plats vid nödutgång men tyvärr väldigt trångt säte, nu var det ju en kort flygning så det gick bra.
I Ekonomi så serverade man bara dricka och nötter.
Min första flygning med Delta och fick ett ganska bra intryck, kanske får prova dom igen på någon lång flygning i Business.

Så nu är denna helgen över efter total ca 25 timmar i luften besök på 5 olika flygplatser med längsta tid i terminal på ca 3 timmar, kul helg med stressig Lördag, nu har också mina poäng ramlat in på BA kontot visar sig att någon verkar ha gjort ett misstag när jag uppgraderade LHR-DEN med Avios till First och har fått 210 Tier points istället för de normala 140 i business, tror inte det är normalt att man får högre tier points intjäning med Avios upgrades så det var isåfall en kul bonus.

Så här såg det ut på great circle mapper
33981-c3712c2df72b94ebc343f99cd81ed941.jpg


Over and out för denna gången
 

Attachments

  • IMG_0966.jpg
    IMG_0966.jpg
    34,5 KB · Visningar: 125
  • Screen Shot 2015-11-16 at 8.33.06 AM.png
    Screen Shot 2015-11-16 at 8.33.06 AM.png
    381,4 KB · Visningar: 157
Toppen