Senaste nytt

Jorden runt på 15 dagar – lite jobb, lite familj och lite annat (del 3)

bossefin

Medlem
Här kommer då till slut – 3 veckor försenad – sista delen av min reserapport.

Backar bandet lite från min förra korta post. Det var mitt första besök någonsin i Tokyo och Japan. Landade från Peking på kvällen och hade en dag på plats. För att maxa dagen hade jag bokat en egen guide från Tokyo Walking tours. Jag möttes kl 8 på morgonen i lobbyn på Hilton av min guide Kyoko som visade sig vara en pensionerad flygvärdinna (JAL). Blev en intensiv dag med 2 mils promenad och en del tunnelbaneåkande. Klarade av de flesta turistmåsten samt hann också köpa en japansk handsmidd kniv. Helt slut när vi kom tillbaka till hotellet kl 17.30. För mig som ensam förstagångsbesökare var de 2000 SEK det kostade med egen guide helt klart värt pengarna. Orkade mig inte ut på stan utan åt middag på Hiltons sushibar – helt klart ok! Kan förutom maten rekommendera deras Sake-mojito.

Vaknade efter liten sovmogon. Idag var det dags för det jag sett fram mot mest– ANA First. Hade ju bokat en jorden runt i Business på *A hemsida för ca 6 månader sedan men gick in via SAS hemsida och begärde uppgradering på detta ben – vilket gick igenom direkt.

Airport Limousine bussen var fullbokad så jag hade bestämt mig för att ta tåget i stället. Förutom att Hiltons shuttle till Shinjuko stationen var knökfull så gick resan väldigt smidigt.

Väl framme var det dags att börja bli ompysslad. Letade upp ANA Suite Check-in i hörnet på Naritas incheckningshall. Wow – en nästan sakral miljö, lite väl steril och sakral kanske, och möttes av minst 5 leende och bugande ANA värdinnor. Inget betungande lyft av väskor upp på ett band utan istället var vågarna monterade i golvet. En väldigt snabb och smidig incheckning och sedan direkt till den egna säkerhetskontrollen där jag var helt ensam. Rulltrappa en våning ner till passkontroll som delades med *A Gold Track.
IMG_1397.jpg
IMG_1398.jpg
Inte trångt direkt

Min flight NH1010 skulle gå från Gate 54 vilket är i Sat 5. Då jag hade för mig att jag läst på BC att Loungen i Sat 4 var lite lugnare och jag hade dryga 3 timmar att spendera bestämde jag mig för att börja med en promenad mot Sat4. Väl inne i ANA Suite Lounge möttes jag direkt av en värdinna som gav mig en varm handduk och frågade vad jag ville dricka – och svaret blev naturligtvis dagens första bubbel. – Nej vänta förresten i Hiltons Executive lounge toppade jag ju faktiskt min apelsinjuice med lite bubblor. Men det räknas inte riktigt då det var Cava och inte de franska bubbolor jag nu fortsätter med.

Förutom mig var det bara en ensam man och ett yngre par i loungen under de nästan 2 timmar jag var där. Buffé och dryckesutbud riktigt bra som förväntat. Man har också en matsalsdel. Dock inte med någon bordsservering utan mat beställs i en lucka och där får man även hämta maten när den är klar. Åt lite från buffén och sedan tog jag även lite soba-nudlar. Nu har jag bara varit i en F-lounge (Swiss i Zurich) tidigare, hade dock lite högre förväntningar på ANA. Personalen var rätt frånvarande och det dröjde länge innan tomma glas togs bort. Men det var långt ifrån dåligt. Hade det varit en vanlig business lounge hade jag helt klart gett den toppbetyg.
IMG_1399.jpg
Förmiddagsfika

IMG_1401.JPG
Del av buffé
IMG_1403.JPG
Fikabord
IMG_1404.jpg
Den omtalade ölmaskinen
IMG_1405.jpg
Nudlar i loungen

Med en timme kvar till boarding tog jag promenaden i tunneln mot Sat5 och dess ANA Suite lounge. Var rätt mycket folk där. I övrigt var det likt Sat4 loungen. Dock var personalen här lite mer på.

Då jag ville uppleva riktig Prio-boarding gick jag mot gaten några minuter före utsatt boarding – bara för att precis se när skärmen ändrades till Delayed! Nåja – det fanns tre tydligt markerade köer varav en för First och ANA Diamond. Förseningen var bara på 20 min så jag brydde mig inte om att gå tillbaka till loungen. Under tiden jag stod där tror jag minst 4 olika ANA anställda kom fram och beklagade förseningen.

Till sist lyftes bandet och jag kunde i ensamt majestät tåga ut på bryggan och kunde svänga in på den första landgången. En skön vänstersväng senare hälsades jag välkommen av två bugande CC som visade mig mot min plats för de närmsta 12 timmarna – 1K. Varm handduk och ett glas Krug erbjöds snabbt efter att man tagit hand om min kavaj. Jag blev sedan tillfrågad om hur jag ville bli tilltalad (de hade lite svårt med mitt efternamn). Blev MrBo istället – då frågade flygvärdinnan var jag var ifrån när jag svarade Sverige fick jag tillbaka ”Vad trevligt - jag har studerat i Sverige” på svenska med lätt brytning! Hur stora är chanserna till att på en flight mellan japan och USA få en svensktalande japansk flygvärdinna…Blev en hel del samtal då hon ville öva sig lite på svenskan.

Innan push-back erbjöds jag att byta om till pyjamas vilket jag gjorde. En kul detalj (missade tyvärr ta bild) var den vadderade plattformen på toaletten som då fälldes ner så man kunde stå på den istället för direkt på toalettgolvet.

Kabinen i First består av 8 säten i 1-2-1 konfiguration. Ljusa träpaneler och blått – rätt elegant och ljust intryck. Sätena är avskärmade åt båda håll och om man ska säga något negativt så är det att man inte kan se ut genom fönstren med mindre än att man lutar sig lite framåt. Men det gick att leva med Fullt med smarta lösningar och små öppningsbara fack på sidorna för mobil, glasögon, hörlurar och andra lösa saker. Förutom mig var det bara två andra i First. Stort stadigt bord som dras fram under IFE skärmen.
IMG_1414.jpg
Mitt hem för 12 timmar
IMG_1416.JPG
Stor IFE och gott om utrymme
IMG_1425.jpg
Gott om plats att sträcka ut de pyjamasklädda benen
IMG_1418.jpg
Smart utrymme för mobil
IMG_1428.jpg
Ett annat smart utrymme
IMG_1420.jpg
Krug glas 1

När vi kommit upp i luften (ytterligare 15 min försening) deldes menyerna ut. ANA publicerar sina menyer i First och Business på sin hemsida och jag hade redan läst in mig på vad som erbjöds. Menyerna byts månadsvis och för huvudmåltiden finns en japansk och en västerländsk meny. Då jag valde den japanska på min flygning mellan Peking och Tokyo föll valet denna gång, efter flygvärdinnans rekommendation, den västerländska. Det fanns för den tre olika val av varmrätt. Kalvfilé, Sjötunga och en fågel – Squab som tydligen är ung-duva. Valet föll på det sistnämnda. I samband med matbeställningen frågades också vad jag ville dricka innan maten – det blev det andra glaset Krug Grande Cuvée och det kom in tillsammans med 4 serverades tillsammans med några små smakbitar som smakade utsökt. Bubblisen slank ner snabbt och jag blev erbjudan påfyllning – tackade ja och passade på att be om ett glas av den andra Champagnen som serverades - Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1996. Den var lite friskare än Krugen som är lite mer smakrik. Bägge helt fantastiska, Krugen passar kanske bättre till mat och Heidsiecken att sippa på i stillhet.
IMG_1447.jpg
Yuzu-kryddade oststänger, laxmousse med broccoli, torkad skinka och conger eel.

Sedan följde den bästa måltid jag ätit uppe i luften. Standarden sattes av förrätten som var en skapelse med pilgrimsmusslor och caviar toppat med lite bladguld, naturligtvis med lite mer bubbeldryck till. Efter det en grönsallad följd av ovan nämnda pippi. Även den smakade riktigt gott. Då jag verkligen gillar Pinot Noir kunde jag inte låta bli att prova det Italienska Pinot Nero som erbjöds. Visade sig vara ett perfekt val till den lilla fågeln. Det vinet fick även hänga med och ackompanjera osttallriken. En äppelpaj avrundade det hela följt av kaffe med lite små sötsaker och ett glas Hennesy XO (hade gärna sett större utbud av cognac).
IMG_1448.JPG
I all enkelhet - lite caviar toppad med bladguld

IMG_1450.JPG IMG_1451.JPG IMG_1454.JPG IMG_1456.jpg IMG_1458.JPG

IFE:ns utbud var brett och jag slötittade mig igenom 2 filmer. Några knapptryckningar för att kolla tiden för infinnande (4-8 sekunder). Provade bla Suntory Hibiki 21 YO – med risk för att totalt nedsablas av alla whiskyfantaster (jag hör inte dit) så bad jag om is i den – vilket jag fick med besked (se bild).
IMG_1461.jpg
Under tiden hade stolen bredvid min som var ledig bäddats upp. Komforten i sovläge var toppklass inte minst pga den tjocka bäddmadrasen och flera riktiga kuddar. Vaknade dock till efter drygt fyra timmar. Konstaterade då att trots att jag ville fortsätta sova borde jag försöka hålla mig vaken för att inte totalpaja möjligheten att somna när familjen (som samtidigt var på väg till NY från Sverige) vill släcka i kväll. Efter att ha mornat mig lite började magen otroligt nog kurra lite. Hade sett i menyn att de stort slog upp en prestige sake No 6 S-type Junmaiginjo från destilleriet Aramaza Shuzo. Med den trevliga upplevelsen från sake-provningen på mitt förra flyg bestämde jag mig för att prova. Till detta beställde jag också lite smårätter som stod i menyn under rubriken Sake Accompaniments, tre olika fishcakes och kyckling. Saken var verkligen god och väldigt uppfriskande och passade perfekt till tilltuggen.
IMG_1462.JPG
Här gick det bra att sova.
IMG_1463.JPG
Sake och lite tilltugg för att vakna till.

Resten av flygtiden satt jag och fortsatte titta på en film. När det var någon dryg timme kvar erbjöds jag kaffe och egg benedict vilket jag tackade ja till – utan att egentligen vara hungrig. Kaffedrickandet gick sådär då vi kom in i ett stråk med turbulens. Nåja - de munnar kaffe som inte hamnade på bordet gjorde gott. Landade JFK på utsatt tid trots förseningen från Tokyo. Slutbetyget på ANA First blir 5 glas Krug av 5. Kort sagt världsklass ombord!

Med det var det slut på premium upplevelsen – hamnade i en och en halv timmes kö till immigration i en fönsterlös trång korridor tillsammans med brittiska tonåringar på skolresa. Dock var immigration för en gångs skull rätt trevliga och de gick till och med runt och delade ut vattenflaskor i kön.

En taxi senare återförenades jag med familjen på Waldorf Astoria – skönt. Hade efter att ha läst om WA på BC och Tripadvisor inte några större förväntningar på det anrika hotellet. Visade sig vara välgrundat. Vårt familjerum var riktigt unket och trångt, bland det sämre jag bott på. Rostiga strömbrytare på toaletten, ett värmesystem från 50-talet och allmänt slitet, allt toppat med utsikt över en innergård fylld med bråte. Personalen oengagerad. Dessutom tog jag en av dagarna en miniflaska Jack Daniels ur minibaren trots att jag inte hittade någon prislista. Har ju varit med om dyra droppar från minibar tidigare men de 17 USD som Waldorf tar priset! Det sista som hotellet gjorde var att fixa transport med Airport Shuttle åt mig. På direkt kontrollfråga från mig bedyrade consiergen att de tog kort. Slutade med att vi fick sitta i bilen och skramla ihop våra sista dollar för att kunna lösa ut oss när vi kom fram till flygplatsen.

Efter fem dagar fyllda av shopping och turistande bar det sedan av hemåt. Sista benet gick med SAS direkt till Arlanda. Inte så mycket att orda om egentligen. Vid check-in fick jag priotag på bagaget men när jag påpekade att resten av familjen (fruBossefin är EBG) också skulle ha det fick jag bara svaret att det behövs inte. Orkade inte tjafsa då jag ju vet att prio-tag till Arlanda ändå inte brukar ha någon effekt. SAS loungen hade ett ok utbud men var överfull som vanligt. Boarding var rätt stökig och man bad först Plus stiga ombord, sedan EBD/EBG och business.

Under resan skiljdes familjen och jag åt igen – jag vek av åt vänster och familjen fick tillsammans med vårt ressällskap bege sig bakåt till Go:D. Hade ju köpt en jordenrunt i business till mig och kontrollerade aldrig möjligheten att nedgradera mig på sista benet:rolleyes:. Tjänade kanske inte några pluspoäng hos hustru och barn på detta, särskilt inte efter deras matupplevelse på den flighten.

Det här var den sista delen av min resa som tog mig runt jorden på 15 dagar med lite jobb, lite familj och lite annat. Besökte två länder jag aldrig varit i, flög två flygplansmodeller jag aldrig åkt i samt fick förmånen att testa ANAs First och Business. Kort sagt en av de bästa resor jag gjort även om tidsomställningarna var rätt maffiga.
 

Attachments

  • IMG_1460.JPG
    IMG_1460.JPG
    53,9 KB · Visningar: 166

Johanna

Medlem
Vilken fin rapport. Blir sugen på att prova first. Hur många poäng tjänade du på den där resan och hur många kostade uppgraderingen?
 

Voyageur

Medlem
Riktigt trevlig rapport! Härlig mat på bilderna. Kanske bara jag men kabinen ser onekligen trist ut för att vara i First och dessutom på en v de mer "hypade" bolagen. Furupaneler pch lite ljus beige färger känna inte direkt exklusivt och det hela liknar mer en box.
 

Treo

Medlem
Pratar din familj fortfarande med dig?
Jag hade inte kommit undan med mindre än (möjligen) Plus/PE till dem om jag själv satt i Business på samma flyg.
 

Alf

Medlem
Trevlig berättelse.
Det är första gången jag ser att caviar serveras tillsammans med pilgrimsmussla. Undrar om det skulle passa med en kall vodka till detta?
Du får onekligen stå till svars för din misshandel av en fin whiskey, blanda is i wirren är helgerån! Det kan man bara göra med fulwhiskey.
Att sedan förpassa hustrun till de sämre regionerna på hemresan kommer du säkert framöver dyrt att få betala.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

bossefin

Medlem
Jättebra rapport, kul att läsa! Vad köpte du för kniv?
IMG_1478.JPG
Från Tsukiji Masamoto.

Vilken fin rapport. Blir sugen på att prova first. Hur många poäng tjänade du på den där resan och hur många kostade uppgraderingen?
37 750 inklusive EBD-tillägget på SAS ARN-HKG och EWR-ARN, hade kunnat maxa poängen avsevärt mer på en en jorden runt men tiden medgav inte några fler utsvävningar. Uppgraderingen kostade 45 000 poäng - väl värt det!

Pratar din familj fortfarande med dig?
Jag hade inte kommit undan med mindre än (möjligen) Plus/PE till dem om jag själv satt i Business på samma flyg.
Kostnaden har kommit efteråt - en Awardresa i Business till Maldiverna för frugan (och mig) samt en vecka i Dubrovnik för hela familjen...still paying.:eek: Hade nog försökt uppgradera dem om det inte vore så att de reste på samma bokning som vårt ressällskap. Dessutom var EB saldot rätt lågt efter min uppgradering till F :D
 
Last edited:
Toppen