Senaste nytt

Qatar Airways Stockholm-Doha-Kuala Lumpur, del 1

toer00

Medlem
Flyg med Qatar Airways, ARN - DOH, 13 Nov

Dags för årets stora resa, Malaysia med Kuala Lumpur, Kota Kinabalu, Sipadan (Pom Pom Island) och hem via Singapore.

Denna gång har vi valt att flyga med ett riktigt prestige bolag Qatar Airways Business Class samt bokat in hotell som Ritz Carlton, Kuala Lumpur, Shangri-la, Rasa Ria Resort (Kota Kinabalu), dykning vid Sipadan boende på Pom Pom Island och slutligen Mandarin Oriental, Singapore.

I Sydostasien får man mycket för pengarna. Lyxhotell till priser motsv. ett genomsnittligt stadshotell någonstans i Sverige ;-)

Som vanligt var familjen Eriksson ute i sista minuten. Vi hade bokat parkering inomhus vid Terminal 2 medan planet gick från Terminal 5. Dvs det blev en "Power walk" genom hela Arlanda och vi samt några golfare var det sista som checkade in. Vi får väl tacka att vi bokade business klass, där man är mer flexibel och har senare incheckningstider Men lounge på ARN var inte att tänka på, men i DOH hoppas vi på desto mera av den varan.

Jag hade läst på internet att vårt flygbolag räknas som det 3:e bästa i världen och nu var det spännande om våra förväntningar skulle uppfyllas? Min vana trogen hade jag bett om att vi skulle bli seatade redan vid bokningen, plats 2 A och 2 B.

Det började lite struligt då jag vid gaten till min "förfäran" upptäckte ;) att vi fått boardingcard för där det stod ”economy class”, trots att vi var bokade i D klass (fel typ av boardingkort hade laddas i printern vid deras incheckningsdisken) . I sista stund gjorde jag personalen vid gaten uppmärksamma på detta och man kunde snabbt och enkelt byta ut dessa till nya.

QR har sedan ett tag tillbaka satt in större maskiner på Arlanda, en stort sett ny Airbus A330-302 med 2 klass konfiguaration är det som väntar oss. Väl ombord på QR öppnar sig en helt ny värld! Snygga ja rent av vackra flygvärdinnor som leende hälsar oss välkomna ombord, med "Welcome Mr and Mrs Erikson, let me show you to your seats". Och vilka säten sen...

Fällbara i 170 grader, 1,70 m meter till nästa rad samt IFE med 15" LCD med 100 tals möjligheter. I och för sig standard hos många andra bolag, men QR kändes fräschare jmf med tex SK.

Som välkomstdrink bjuds på Champagne, Lanson 1998. Flott värre! :) Strax innan start kommer "vår" flygvärdinna och frågar vad vi vill ha att dricka efter vi lyft. På Qatar rullar man inte ut med vagnar i Business klass, utan man tar beställning och kommer sedan ut med dryck/mat, som på en finare restaurang. Vi beställer raskt ytterligare ett glas champagne vardera.

Efter vi lyft kommer så kommer vår värdinna fram och presenterar sig vid namn och går igenom "menyn" med oss, inga pappershäften (typ SAS), utan inbundna lädermenyer a la guldkrog. det blir raskt en 4:a rätters lunchmeny med den absolut bästa och snyggast upplagda flygplansmat jag någonsin sett, allt detta serveras på riktigt fint porslin, ingen plast här inte. En sallad på pilgrimsmusslor, lamm Birjany (indisk klassiker) samt en riktigt fin "Bruno del Montalcino” till detta. Allt detta som sagt bärs fram och serveras som på restaurang, ingen vagn så långt ögat ser. Kan en flygresa bli bättre?

Till efterrätt väljer jag lite ost och choklad med ett trevligt glas portvin till.
Eftersom det varit en tidig och ganska jäktig morgon, så faller vi snart i sömn och vaknar ett par timmar senare då det är dags för Middag! Eftersom vi fortfarande är lite små mätta efter den överdådiga lunchen så väljer jag en lite lättar rätt, ett feta och spenatknyte med ytterligare lite ”Bruno del Montalcino” och en morotskaka till efterrätt.

Nu återstår inte så lång tid innan vi ankommer till DOH, så jag fördriver tiden med att titta på lite motorsport på IFE:n.

När vi väl landat i DOH möts vi av en speciell (Businessklass) buss som skall ta oss till en egen terminal enbart avsedd för QR.s business och first passagerare, även kallade Premium Terminal.

Skall bi spännande att se vad Premium Terminal samt nästa leg. KOL – DOH erbjuder?

DSC00134.jpg
DSC00126.jpg
DSC00148.jpg
DSC00145.jpg
DSC00125.jpg
DSC00133.jpg
DSC00127.jpg
DSC00138.jpg
 
Last edited by a moderator:

Jacob

Medlem
Tack för en första rapport på vad som verkar vara ett riktigt bra bolag! Ser fram emot fortsättningen...

Bara ett litet tips, du kan bifoga bilderna in i texten om du föredrar det istället. Hör av dig om du behöver hjälp i så fall.
 
Jag funderar över det här bytet från en A319 till A330 - finns det verkligen underlag för det eller har det med deras flygplansplanering att göra? Hade du någon chans att se beläggningen i Economy?
 

Gnopps

Medlem
Tack för rapporten, kul att läsa! Vad tyckte du om stolkomforten för att sova jämfört med andra bolag?
 

Marcus01

Medlem
Jag funderar över det här bytet från en A319 till A330 - finns det verkligen underlag för det eller har det med deras flygplansplanering att göra? Hade du någon chans att se beläggningen i Economy?

Jag flög med QR starx efter nyår till BKK. Eftersom det var en privat resa med två monster (barn alltså...) + fru blev det apklass. Den flighten var överbokad. De kontakter jag haft med QR i mitt jobb säger att de har en mycket bra beläggning från STO och även nu från CPH. Anledningen ligger inte i att många vill till DOH utan att hela deras linjenät är smart planerat där väntetiden vid byten kan minimeras samt att de dessutom har en bra pricing på long-haul vilket lockar oss snåla nordbor...;-) Hoppas svaret är värt något!
 

Fredrik

Medlem
Jag kan mycket väl tänka mig att QR går bra från Skandinavien då vi är priskänsliga/snåla häruppe. Jag tycker rapporten ovan visar på en bra produkt också.

En sak som kan vara bra att känna till är att det går att tjäna poäng med Miles & More(Lufthansa) när man flyger med QR. Det ger inte Status miles men väl Award miles. Man får alltså poäng men de kan inte tillgodoräknas för den som jagar silver eller guldstatus. Det gäller flygen från Tyskland till Doha så kanske inte helt användbart för nordbor men men.
 
Last edited:

toer00

Medlem
Vill gärna vet hur man infogar bilderna i texten istället för som bilagor på slutet.

Mvh
Tomas
 

Senator

Moderator
Jag kan mycket väl tänka mig att QR går bra från Skandinavien då vi är priskänsliga/snåla häruppe. Jag tycker rapporten ovan visar på en bra produkt också.

En sak som kan vara bra att känna till är att det går att tjäna poäng med Miles & More(Lufthansa) när man flyger med QR. Det ger inte Status miles men väl Award miles. Man får alltså poäng men de kan inte tillgodoräknas för den som jagar silver eller guldstatus. Det gäller flygen från Tyskland till Doha så kanske inte helt användbart för nordbor men men.

Jag tror detta bara gäller på MUC/FRA till Doha och inte på alla flygningar:
Miles & More - Qatar Airways: Earn miles when you fly
 
Toppen