Senaste nytt

Har kabinpersonal koll på resenärens status och biljettyp?

Dr. Miles

Expert
Det har dykt upp frågan om kabinpersonal har koll på resenärens status och biljettyp eller inte på olika trådar då och då, därför tog jag eget initiativ att fråga kabinpersonal på de flygningarna jag har gjort under två veckor.

Jag passade på att fråga kabinpersonal på:
  • Air China
  • Cathay Pacific
  • Dragonair
  • SAS
  • Shanghai Airlines

Air China:

Status:
De har koll på status av Air China Phoenixmiles men inte status av andra Star Alliance flygbolags bonusprogram.
De kunde se status från Star Alliance flygbolags bonusprogram förut men senaste två åren har kabinpersonal inte kunnat se status från andra program.

Biljettyp:
De har inte koll på om resenären reser med betald biljett eller bonusbiljett. De ser inte heller någon info om bokningsklass.

Cathay Pacific:

Status:
De har koll på status av både The Marco Polo Club och andra oneworld flygbolags bonusprogram.

Biljettyp:
De har koll på om resenären reser med betald biljett eller bonusbiljett. De ser dock inte information av bokningsklass. De kan också se vem som åker med ID biljett.

Dragonair:

Status:
De har koll på status av både The Marco Polo Club och andra oneworld flygbolags bonusprogram.

Biljettyp:
De har koll på om resenären reser med betald biljett eller bonusbiljett. De ser dock inte information av bokningsklass.

SAS:

Status:
De har koll på status av SAS EuroBonus men inte status av andra Star Alliance flygbolags bonusprogram.

Biljettyp:
De har inte koll på om resenären reser med betald biljett eller bonusbiljett. De ser inte heller någon info om bokningsklass. Däremot kan de se vem som åker med ID biljett.

Shanghai Airlines:

Status:
De har koll på status av China Easterns Eastern Miles och även status av vissa av andra Skyteam flygbolags bonusprogram. (Hon som svarade nämnde om China Southerns Sky Pearl Club och Xiamen Airlines Egret Club)

Biljettyp:
De har inte koll på om resenären reser med betald biljett eller bonusbiljett. De ser inte heller någon info om bokningsklass.
 

Dr. Miles

Expert
Om ni åker med andra flygbolag än det som står i min lista, passa gärna på att fråga kabinpersonalen om de kan se statusen (både eget program och från partners bonusprogram) och biljettyp (betald biljett eller bonusbiljett). :)
 

Jonas C

Medlem
På SAS har de koll på övriga Star Gold. Det står på manifestet. Reser man på full fare står det också, men på övriga biljetter står det inte.
 

Patrick

Medlem
Kul tråd!

Min erfarenhet: Thai och Asiana ser SK*G och inte biljettyp, LH och OS ser SK*G, osäker på biljettyp. Kommer flyga LH First och ANA First snart, ska fråga vad de ser (har svårt att tänka mig att LH inte ser om det är award eller revenue).
 
Toppen