Senaste nytt

Skype (textchat) i Dubai?

fcx

Medlem
Behöver råd från mer erfarna resenärer.

Normalt på jobbet använder vi mycket textchat mellan kontor och personal på fältet, och då främst med Skype. Nu går dock nästa resa till Dubai, och det verkar vara ett u-land vad gäller bland annat kommunikation.

Finns det några textchattar (IM) som fungerar bra där? Röstsamtal är ointressant, och det är också oviktigt om någon läser meddelandena på vägen, bara de kommer fram.
 

johhenrik

Medlem
Jag är inte riktigt säker på vad du menar med att Dubai är ett u-land vad gäller kommunikation. De senaste åren har jag inte varit med om att de blockerar något förutom vissa URL:er om man surfar. Men Skype, Gotomeeting, WhatsApp etc funkar allihopa numera. Sen kanske inte bandbredden på hotellen alltid är jättebra, det beror nog på var man bor, men det blockas inte som det gjorde förr iaf.
 

Dr. Miles

Expert
Var det inte så att Blackberry är förbjudet i många länder i Mellanöstern?
I så fall kan det vara så att de som använder Blackberry har problem med internet (via mobilnät) i dessa länder?
 

nissefalk

Medlem
Bott i Dubai och utan problem använt Skype, fungerar bra, använde det senast förra veckan för att prata med en vän i Dubai.

I Saudi Arabien har man blockat en del appar såsom WhatsApp, Dubai är definitivt inget U land vad det gäller kommunikation

Ha en bra resa
 

agehall

Medlem
Var det inte så att Blackberry är förbjudet i många länder i Mellanöstern?

Det var iaf tillåtet tidigare. Man har väl på prov stängt ner BlackBerry under enskilda dagar i UAE och märkt att trafikolyckorna minskade drastiskt, men med tanke på att alla muppar som jobbar på operatörer där nere älskar BlackBerry så har jag svårt att se att det skulle förbjudas generellt sett.

I Saudi Arabien har man blockat en del appar såsom WhatsApp, Dubai är definitivt inget U land vad det gäller kommunikation

Då har du inte jobbat så mycket med deras mobiloperatörer antar jag? :) Nu är det några år sedan jag var där och jobbade med dem, men det blockas rätt friskt även i UAE även om de är betydligt mer liberala än vad Saudiarabien är.
 
Toppen