Senaste nytt

Hur påverkas jag av strejken på Lufthansa?

Vi har bokat Amex 2-4-1 med thai från Sydney - Bangkok - Frankfurt - Stockholm 13/11. Sista flygning till Stockholm görs med Lufthansa och den ska lyfta 14/11 21:25. Allt i business. Enligt lufhansas hemsida är flighten "on-time". Känner mig dock såklart orolig att vi ska bli fast i Frankfurt pga förlängd strejk

Brukar Lufthansa kunna boka om oss till andra flighter med andra flygbolag?
Kan man boka om hela Amex 2-4-1 för att undvika Lufthansa helt och hållet? Det finns sådana flighter tillgängliga... Vet dock inte om man får det enligt 2-4-1 reglerna
 

flum

Medlem
Vi har bokat Amex 2-4-1 med thai från Sydney - Bangkok - Frankfurt - Stockholm 13/11. Sista flygning till Stockholm görs med Lufthansa och den ska lyfta 14/11 21:25. Allt i business. Enligt lufhansas hemsida är flighten "on-time". Känner mig dock såklart orolig att vi ska bli fast i Frankfurt pga förlängd strejk

Brukar Lufthansa kunna boka om oss till andra flighter med andra flygbolag?
Kan man boka om hela Amex 2-4-1 för att undvika Lufthansa helt och hållet? Det finns sådana flighter tillgängliga... Vet dock inte om man får det enligt 2-4-1 reglerna
Lufthansa kommer inte att boka om dig utanför LH-gruppen innan flighten officiellt är inställd så räkna inte med att det går. Ombokning är nog tipset om du känner dig orolig.
 

agehall

Medlem
Finns det awardstolar på andra bolag och du inte har påbörjat din resa än är det bara att kontakta Tallinn och boka om.
 

Jonas C

Medlem
Boka om sista flyget till SAS så är problemet löst. Om du förklarar strejken så kanske de är snälla nog och bjuder på ombokningsavgiften.
 

mha321

Medlem
Strejken ska ju vara slut tills dess. Och det är ju 20+ timmar efter att den slutar. Med tanke på att det är en shorthaul från deras största hub så borde risken för att det inte finns någon kärra tillgänglig vara mycket liten. Jag skulle se det som mycket troligt att den avgår enligt plan.
 

Dr. Miles

Expert
Dagens, imorgons (13 nov) och övermorgons (14 nov) SAS flight från Tokyo till Köpenhamn är fullbokade i alla kabinklasser. Flighten på söndag finns det endast 2 platser i Business class, i andra kabiner är fullbokade.
Antagligen pga ombokning från inställda Lufthansa flygningar.
 

pswe

Medlem
Dagens, imorgons (13 nov) och övermorgons (14 nov) SAS flight från Tokyo till Köpenhamn är fullbokade i alla kabinklasser. Flighten på söndag finns det endast 2 platser i Business class, i andra kabiner är fullbokade.
Antagligen pga ombokning från inställda Lufthansa flygningar.
Och SAS aktien stiger, det måste vara klart trevligt att fylla upp maskinerna under en period på året som i vanliga fall inte är den mest intensiva.
 
Ringde och kollade möjligheter till ombokning. Jag kan endast avboka om flighten visar cancelled eller delayed och just nu är den on time. Läste någonstans på lufthansas hemsida att 900 av 3000 flighter ställs in så chanserna är goda tycker jag. Ska kolla igen fredag morgon och då boka om i så fall
 

MarcusC

Medlem
Strejken skall ju enligt vad som sagts initialt vara slut efter 13/11', så lördagens flyg, i synnerhet lördag kväll lär väl trafikeras. Sen känns ju allt mycket oklart men redan från första början var det väl strejk " utlovat" 7/11-13/11?
 

mha321

Medlem
Strejken skall ju enligt vad som sagts initialt vara slut efter 13/11', så lördagens flyg, i synnerhet lördag kväll lär väl trafikeras. Sen känns ju allt mycket oklart men redan från första början var det väl strejk " utlovat" 7/11-13/11?
Precis. Och det står fortfarande till 13:e på webben. Tror knappast facket kan öka på fler dagar utan att ha längre förvarning. Däremot kan det säkert komma en strejk till om någon/några veckor.
 
Toppen