Senaste nytt

Era uppgraderingsstrategier?

Åker till Vancouver från Barcelona via London och Dallas om en vecka. Flyger economy då jag hittade ett mycket bra pris (610 euro t/r). Har enbart ett basmedlemskap i BAEC och förväntar mig inte att bli uppgraderad på något sätt, men är ändå nyfiken på de minimala möjligheterna som finns.

Ska man skippa online checkin och göra det direkt på flygplatsen för att ev. kunna bli matchad för ev. uppgradering eller spelar det ingen roll och man kan lika gärna checka in och gå direkt till bagdrop istället? Är det bättre att komma till checkin först av alla eller sist i det här fallet?

Att klä sig propert är säkert en no-brainer för många här, och jag antar att chanserna för en ev. uppgradering ökar lite då de inte vill ha folk i shorts och t-shirt i premium kabinerna?

Har hört att man kan bli uppgraderad direkt vid gaten också, är det samma princip där med statusmatchning som vid incheckningen?

Vad är era erfarenheter när ni åkt economy samt har ni några strategier att dela med er av? :)
 
Tack för länken, har missat den guiden totalt. Fanns en hel del tips som jag inte hade koll på.

Tillbaka till min fråga. Jag inser nu jag att mina chanser att bli uppgraderad är ungefär noll. Hade jag haft status hos BA och hade haft en flygning som ofta är överbokad så känns det som att det finns en möjlighet iaf, men så är icke fallet så det är väl bara att snällt förvänta sig att bli intryckt längst bak i kabinen bland alla andra. Nåja.. vad är en bal på slottet?
 

henrik l

Medlem
Concorde skrev om BA's principer i en annan tråd, kommer inte ihåg vilken. Men essensen är det sköts med automatik och sedan stämmer man av det manuellt så att det inte blir helt galet. Min erfarenhet som både guld och silverkortsinnehavare är att detta stämmer ganska väl. De gånger jag har åkt upp har det sett fullt ut när jag blickat bakåt:)
 

agehall

Medlem
Jag har lyckats få till en planerad opup på longhaul LOS-FRA med LH. Dock misslyckades incheckningspersonalen med att stoppa in rätt FQTV/FQTS, så jag blev statuslös på resan och fick poängen till fel konto. Min kollega som var M&M FTL (jag var M&M SEN samt EBG) fick dock en opup.

Det jag hade gjort var att kolla noga i KVS för att hitta en flight som var smockfull i Y när vi bokade men i princip tom i C. Mycket riktigt blev den översåld i Y och de flyttade upp folk.

I övrigt har jag blivit uppgraderad några gånger med SAS på connections. Märkligt nog 2/3 gånger på ZRH-ARN samt en gång FRA-ARN.

Oavsett, det är, enligt min erfarenhet, extremt svårt att bli uppgraderad. Har du status motsvarande EBP eller M&M HON kan du förvänta dig mer, men om du bara har "vanlig" toppstatus är det mycket sällsynt. Jag tror att detta är giltigt på alla bolag (bortsett från USA då) så det bör gälla på BA också.
 

Gnopps

Medlem
Väldigt många av mina statuslösa vänner har blivit uppgraderade på långflyg medan jag med guldkort har en förbannelse liggade över mig så att det aldrig händer. Det som jag tror spelat roll då mina vänner blivit uppgraderade är att de inte har förbokat plats samt att de checkat in sent. Då ekonomiklass har varit fullbokat och de checkat in sent har de inte fått en bekräftad sittplats direkt. Den förmodligen stressade gate-agenten har sedan istället för att uppgradera statuspassagerare tagit den enkla vägen och uppgraderat de som är utan sittplats.

Denna "strategi" kan fungera om ekonomi är överbokat men är samtidigt mycket riskfull eftersom om du inte blir uppgraderad riskerar hamna på mittplats bredvid toaletterna.
 

Concorde

Founding Member
För att undvika besvikelse på BA. Checka alltid in on-line i god tid. Det ökar era chanser för uppgradering på British Airways. Allt annat är rappakalja :)
 

jth

Medlem
Antagligen är väl sannolikheten större att man ska få 7 rätt på lotto, men jag får säga att jag faktiskt blivit uppgraderad en gång till CW direkt från WT på en BA-flight från SFO till LHR. Då var jag inte ens medlem i BAEC heller.
Det var dagen innan julafton och man får väl anta att det var ganska överbokat i ekonomi samtidigt som alla guldkortsinnehavare redan åkt hem :)
 
Toppen