Senaste nytt

Söker: Stockholm - Bonaire juni 2016

The Sage

Medlem
  • Varifrån vill du börja din resa? Arlanda
  • Var är din destination? Miami resp. Bonaire
  • När vill/behöver du resa ut? 20 juni 2016 +/- 1 dag
  • När vill/behöver du komma hem? -
  • Hur länge vill du vara borta? 9-11 dagar inkl. resdagar, 4-5 i Miami 5-6 på Bonaire
  • Hur många personer som skall resa? 2
  • I vilken kabinklass? Economy
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance (åtminstone över Atlanten)
  • Vad är din budget? (per person) Så billigt som möjligt, bröllop är dyrt...
  • Vad är det viktigaste för dig? I första hand pris, därefter poäng och restid. Max 1 byte på varje rutt (Stockholm-Miami resp. Miami-Bonaire t.o.r)
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej (såvida inte Miami bör ersättas av någon annan trevlig stad i USA)

Bröllopsresa nästa år där vi gärna kombinerar några dagar storstad med snorkling på Bonaire (kan även överväga andra Karibiska öar, men Bonaire verkar ha vassast snorkling vilket vi båda gillar).

Har redan försökt söka på egen hand via google flights (och lite i ITA Matrix). Verkar svårt att hitta med begränsning till Star Alliance hela vägen, däremot om man delar upp det i två bokningar - en för Stockholm - Miami t o r med Star Alliance (t ex United Airlines samt Swiss) och en för Miami - Bonaire t o r med t ex Insel Air. Vad är egentligen skillnaden att ha allt som en bokning eller som separata när vi på återresan åker allt i ett svep - tänker t ex om flyget med Insel blir försenat så man missar övergången i Miami, är det någon skillnad att ha en eller två bokningar.

Jo, och hur är det, ska man boka så tidigt som möjligt eller kan priset tänkas gå ner framöver t ex att vissa bolag kan släppa kampanjer som gäller över juni så att man ska vara lite kylig ett tag till?

Alla tips och råd i detta sammanhang är välkommet, inte bara biljettsökning. Massor av tack på förhand!
 

nota bene

Medlem
Nu har jag inte varit på just Bonaire, men väl på de två andra ABC-öarna. Ett grundproblem du har med att göra detta på Star Alliance är att den enda direktflighten från Europa till ABC går med KLM (eller Air Berlin till Curacao). Alltså inga direktflyg från Europa med Star Alliance. Miami är nästa problem - detta är American Airlines hubb för Karibien, och återigen ej en Star Alliancehubb för någon US carrier.

Generellt skulle jag säga att det är svårt att ta sig till Bonaire utan att använda något av de lokala bolagen (varav Insel Air är störst och troligen 'bäst') på separat biljett från MIA/CUR/AUA. Det enda bolaget som flyger till Bonaire från någon allians är KLM som flyger AMS-BON.

United har tidigare flugit till Bonaire men kan inte just nu hitta några flighter.
 

fcx

Medlem
Svälj stoltheten och boka KLM. Man kan hitta ARN-AMS-BON samt MIA-JFK/AMS/CDG-ARN för runt 6-7000 SEK per person. Komplettera med separat biljett BON-MIA. Skulle du råka ut får någon försening är det då inga problem eftersom det är flera dagar mellan flygen.
 

nota bene

Medlem
Svälj stoltheten och boka KLM. Man kan hitta ARN-AMS-BON samt MIA-JFK/AMS/CDG-ARN för runt 6-7000 SEK per person. Komplettera med separat biljett BON-MIA. Skulle du råka ut får någon försening är det då inga problem eftersom det är flera dagar mellan flygen.
Hur hade du tänkt flyga JFK-ARN? ;)

Håller annars med fcx här - glöm bort Star Alliance. KLM är smidigast och troligen billigast (om det nu är så viktigt). Personligen skulle jag boka med AA i business class från väl vald Europeisk avreseort till väl vald destination i Karibien (tror att PTY finns nu) och sedan har jag en minnesbild av att PTY-BON trafikeras av något lokalt bolag. På detta sätt kan du nog komma ned kring 15000 per person med business class på alla längre segment (flyg ARN-XXX-MIA-PTY-BON retur där XXX kan vara olika på ut- och hemresa och beroende på ort kan byte på LHR eller liknande krävas).
 

nota bene

Medlem
JFK-ARN är en sommarlinje med Delta ;)
Det stämmer... Nyligen återöppnad i somras ju. Tänkte inte så långt att denna biljett gäller så långt framåt! Dock ser jag ingen större anledning att uthärda economy på DL istället för KL/AF. AF med gratis champagne borde väl vara självskriven?
 

Homer

Medlem
Här är en sammanställning från september 2015 av vilka bolag som flyger till Bonaire från USA.
United flyger från New York (EWR) och Houston

http://www.bonairepros.com/Flights-To-Bonaire-Whitepaper.pdf




A. United nonstop From Houston to Bonaire (IAH to BON)

 Every Saturday -- afternoon departure from Houston (arrives Bonaire early evening) with a Sunday morning return flight from Bonaire to Houston. Operates year round.

 Additional Flight – Nov 20 and Nov 27, 2015 – A Friday afternoon departure from Houston (arrives Bonaire early evening) with Saturday morning return from Bonaire to Houston (Nov 21 and 28).

New - additional Saturday Flight – starting May 7 through Summer 2016. This additional Saturday flight from Houston (morning departure) will return to Houston Saturday (evening arrival).



B. United nonstop From Newark to Bonaire (EWR to BON)

Saturday morning departure from Newark (arriving Bonaire early afternoon) with return to Newark Saturday afternoon (evening arrival). This operates year round (except Aug 22-Sep 19, 2015).

 Additional Holiday Travel Flights - Dec 20, 2015 to Jan 3, 2016 – A Sunday morning departure from Newark will be offered (arriving Bonaire early afternoon) with Sunday afternoon returns to Newark. This is in addition to existing Saturday flight.
 

nota bene

Medlem
Ah att det är en flight per vecka förklarar varför jag inte kunde hitta dessa!

Försökte även via att söka MIA-BON, men fanns ingen published fare med UA.

OP: Om du kan tänka dig en vecka på Bonaire och ledighet i NYC (eller Houston, men det är inte en särskilt uppiggande upplevelse) istället för MIA så går det ju med *A genom United.
 

The Sage

Medlem
Fantastiskt bra info, tack alla!

Ang. Star Alliance så är jag bara silver och kommer inte bli guld om jag åker ekonomi, men det är inte det viktigaste heller, kommer vara föräldraledig jan-aug nästa år så då blir det inte mycket flygande. Tänket var att ändå passa på att tjäna EB-poäng när man ändå flyger långt för en gångs skull, för att använda på en awardresa med amex 2-4-1, men åker man ekonomi blir det förvisso kanske inte så många poäng. Man vill ju inte lura sig själv och betala rejält mer för en biljett bara för att få 25 % miles i slutändan.

Tanken var dock att börja i Miami, direkt dag 2 stiga upp tidigt (jetlaggad så man lär ju vakna vid 4 ändå) och bila ut till Key West, vara där någon dag, sen åka tillbaka till Miami och vara där ca 2 dagar, och sen avsluta i lugnt tempo på Bonaire, vilket skulle tala mot den annars fiffiga och billigare lösningen att åka "åt andra hållet" som @fcx föreslår.

Förslaget från @nota bene om business med AA låter ju lockande, förmodligen för dyrt men hade varit kul att se den bokningen, dock alldeles för avancerat för att jag ska kunna till något sådant, alla sökningar jag gör hamnar på sexsiffrigt pris.

Ett exempel på bokning jag hittat och som "känns bra" är följande:

mån 20 jun
SK.png

07:20 – 09:45
Stockholm (ARN) – Zürich (ZRH)
SAS 605 · Ekonomiklass · Boeing 737
2 t 25 m

Uppehåll i Zürich ZRH
3 t 35 m

LX.png

13:20 – 17:45
Zürich (ZRH) – Miami (MIA)
Swiss 64 · Ekonomiklass · Airbus A330
10 t 25 m

tors 30 jun
LX.png

19:40 – 11:00+1
Miami (MIA) – Zürich (ZRH)
Swiss 65 · Ekonomiklass · Airbus A330
9 t 20 m


Uppehåll i Zürich ZRH
1 t 50 m

LX.png

12:50+1 – 15:15+1
Zürich (ZRH) – Stockholm (ARN)
Swiss 1250 · Ekonomiklass · Airbus A320
2 t 25 m


Och på en annan bokning

fre 24 jun
7I.png

15:00 – 18:00
Miami (MIA) – Curacao (CUR)
Insel Air 904 · Ekonomiklass · MD-80

3 t 00 m

Uppehåll i Curacao CUR
2 t 30 m

7I.png

20:30 – 20:55
Curacao (CUR) – Bonaire (BON)
Insel Air 313 · Ekonomiklass · Fokker 50

0 t 25 m


tors 30 jun
7I.png

07:00 – 07:25
Bonaire (BON) – Curacao (CUR)
Insel Air 302 · Ekonomiklass · Fokker 50

0 t 25 m


Uppehåll i Curacao CUR
2 t 35 m

7I.png

10:00 – 13:15
Curacao (CUR) – Miami (MIA)
Insel Air 903 · Ekonomiklass · MD-80

3 t 15 m

Tot pris: 12542+7395=19 937 för 2 personer (enl. google flights)
 
Toppen