Senaste nytt

Upplevelser med Aegean Airlines

palmen

Moderator
Vi är säkert många som har ett guldkort hos Aegean Airlines.
Tänkte vi kan samla alla upplevelser vi har med bolaget i en egen tråd för att inte gå helt off topic i andra trådar om intjäning av poäng mm.

Posta gärna era upplevelser hos Aegean, både bra och dåliga.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Börjar med att citera lite inlägg från en annan tråd

Gjorde mina 4 segment ganska nyligen, med uppgradering till business/bokningsklass I på Berlin-Aten-Berlin. De ouppgraderade inrikessegmenten gick in snabbt, men fick ringa och påminna om de uppgraderade segmenten.

Tyckte inte ATH var någon höjdare att byta på, då man automatiskt kommer ut landside och måste igenom säkerhetskontrollen igen. Fast track funkade en av tre, priority boarding noll av tre grekiska avgångar.
In-flight var helt ok, men inte ens tre timmars business class med seatblock och trerätters på porslin vore något jag skulle betalat extra för om jag inte kunnat uppgradera gratis. Business kommer nog egentligen bara till sin rätt i widebody-plan som jag ser det.

Prioboarding kan man glömma i Aten tyvärr, märkte jag alltför tydligt i somras. Men fast track till säkerhetskontrollen fungerade "för bra", det var bara att gå in, ingen som kollade mitt boarding pass alls på två försök. Bara nickande leenden. :) Såg väl tillräckligt självsäker ut.. ;)

Jag har också blivit tvungen att påminna om poängen för de uppgradera segmenten, de borde komma in i veckan för min del hoppas jag.

Vet inte vad du menar med landside här, men alla behöver gå igenom säkerhetskontroll för att komma ut till gate-områdena.
Det finns en rulltrappa/trappa man kan ta innan man kommer ut i bagage-hallen så är man direkt inne i terminalen igen och kan gå till loungen. Securityn tar inte mer än några minuter i fast track men det är självklart något man måste ha med i beräkningarna när man sitter i loungen och ska till sin gate.

Jag passerade ATH 2 gånger i oktober och båda gångerna hade jag priority boarding, både som Star Alliance Gold i economy samt när jag hade business. Priority boarding fungerade även i Stockholm och på Korfu för min del så jag hade 4/4 prio boarding på mina avgångar.

Angående "påminnelse om poäng": När jag ringde svarade de att jag skulle ha dem inom 48 timmar och jag hade dem inom 24 så det var ju rätt ok.

Med landside menar jag helt enkelt på andra sidan säkerhetskontrollen, dvs inte airside. Ser det som en klar nackdel med ATH att man måste igenom security vid alla byten, till och med för inrikes-inrikes.

Både priority boarding och fast track var mest som en tävling i knuffas och trängas oavsett status när jag åkte ;)

Bäst med Aegean var nog kabinpersonalen, trevliga och det kändes som de var rätt uppmärksamma på önskemål.

Klart att det kan vara lite stökigt att behöva göra en säkerhetskontroll vid transfer för att komma till gateorna, men det är inget unikt för Athen. Finns många flygplatser som har säkerhetskontroll vid gate, tex Singapore Changi.

Jag valde självklart fel kö i fast track så det blev ca 5-10 minuters väntan, den andra kön gick säkert 3 gånger så fort. Prio Boarding var dock snyggt skött i Athen båda gångerna. Två köer avdelade med ett band och till vänster där prio boarding var stod ingen som inte hade rätt att prioboarda. När jag kom efter att prio-boarding genomförts var det bara gå i prio-kön och komma på direkt. SAS på Arlanda borde kanske skicka folk på studiebesök till Athen för hur man kan lösa det ;)

Kabinpersonalen håller jag med om att de var proffsiga, de tog väl hand om oss i Business och såg till att ingen annan la sina väskor där mm. De var ute flera ggr i kabinen för att se till att man hade allt man önskade, ingen som försökte gömma sig i galleyt.
 

E.K

Medlem
Jag är oerhört besviken, och bitter än idag trots att jag flög med dom under semestern i somras!!

Allt började med att söka efter biljetter för att flyga dessa avgörande 4 segment för förnyat guldkort.
Efter mycket sökande hittade jag kanonbilliga biljetter från Helsingfors.
Till detta köptes även kampanjbiljetter av SAS vilket gjorde den totala resan billigare än att flyga från Stockholm eller Köpenhamn.

Jag lyckades bara att uppgradera 3 av mina 4 segment, och det var det sista segmentet från Athen till Helsingfors som inte uppgraderades.

Efter diverse "Fika" pauser i SAS loungen på Arlanda och Helsingfors så var det dags för premiärflygningen av Aegean.
Jag staplade in bland dom sista på planet och förutom mig satt det bara en person till i Business.
Hann knappt sätta mig så får jag ett A4 papper i näven, i samband beklagar man att det var något fel i Business produkten och pappret bestod av en voucher på en fri enkelbiljett som plåster på såren.
Mäkta förvånad ser jag mig omkring och kan inte begripa vad som skulle kunna vara fel.
Förstod först på hemresan att felet var i avsaknaden av skynket som skärmar av kreti och pleti.

Alla flyg börjar ju med traditionsenliga glaset av kolsyrat vin som till maten byttes ut mot slätare rött.
Nu får ju flygvärdinnan skylla sig själv lite med snålpåfyllningen av glaset men hon sprang så skjortan stod rakt ut för min skull.
Efter den oerhört goda måltiden var det dags för lite kaffe och Metaxa, vid det laget hade hon fått in samma snitts i hällandet som betjänten på nyårsafton.
Efter kaffet hade det lag sig en mystisk dimma i kabinen, men mer ska mer ha och det blev ett sista välfyllt glas av vin innan landning i Athen.

In i loungen för lite välbehövlig vila, tur att jag hoppade över ett plan när jag bokade så man fick återhämta sig lite inför nästa flyg.

Inrikesflyget imponerade också, små smörgåsar med olika pålägg samt en flaska vin.

Vid återresan var det dags att vakna upp 04:00 på morgonen. Efter en snabb dusch var det dags att ringa till Miles & Bonus och kolla om man kunde nyttja den sista kupongen för uppgradering. Nej blev svaret eftersom det var fullt i Business.

Tog bussen 05:00 som faktiskt gick nästan utanför hotellet till Thessalonikis flygplats.
Vid incheckningen hörde jag mig för om läget på den sista flygningen men hon kunde inget göra eftersom det är bara M & B som sköter det.
Efter att ha landat i Athen så hörde jag mig för en sista gång i loungen, men dom kunde heller inget göra.
Jag var bland dom sista att stiga ombord på planet, jag hade ju ingen brådska eftersom ja satt på rad 2.
Väl ombord märkte jag att det bara satt en person i Business. Hörde direkt med flygvärdinnan om man kunde bli uppgraderad.
Nej det var helt omöjligt. Visade henne vouchern och sa att jag fick ju inte riktigt det jag skulle ha på resan ner och var villig att byta vouchern mot att sitta i Business. Ett bestämt nej blev åter svaret.

Sur som ättika var det bara att sätta sig i en fullsmockad kreti o pleti avdelning.

Så från ett första klassigt bolag gick man i rasande takt ner till ett rent skit bolag där högsta medlemstatus inte är vatten värt!!

IMG_0200.JPG
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Jonas C

Medlem
Flög Economy Class med Aegean Arlanda-Athen t/r i November förra året. Var mycket nöjd med bägge flygningar. På Arlanda sköts deras handling av Menzies. Ganska tom flygning till Athen och ingen priority boarding, dels då jag var den ende med guldkort på flygningen, samt att jag redan stod framme vid podiet. Kaptenen på flygningen var Svensk/Grek så uppropen var på Svenska vilket kändes lite udda. Varm måltid i Economy, kryddiga köttbullar i tomatsås och potatispuré. Mycket gott.

Hemresan var desto fullare. Priority Boarding från Athen med separat kö, vilket fungerade utmärkt. Smockfull flygning men mittensätet hölls tomt för mig. Varm frukost bestående av grekisk Börek (filodeg med ost och spenat inbakad), även den mycket god.

Trevlig besättning på bägge flygningar, men ingen extra recognition som Gold, förutom blockerat mittensäte på bägge flygningar.

Än så länge är jag mycket nöjd med Aegean, de är nästan lika bra som Turkish. Ska bli kul att testa deras Business Class nästa månad!
 
Toppen