Senaste nytt

Skräddare i Bangkok

chazzie

Medlem
Jag hittade en tidigare tråd, men det var från 2013 så jag passar på att skapa en ny tråd =}

Jag undrar vad forumet kan rekommendera för skräddare i Bangkok samt vad de tar ungefärligen för att sy upp en kostym samt skjortor? Det behöver absolut inte vara det absolut flashigaste, men väl juste arbete och bra resultat.

Ungefärlig tid att färdigställa densamma skulle också vara intressant att veta, jag anländer förmodligen på en söndag kväll (beställning måndag) och skulle behöva kostymen till ett bröllop på fredagen samma vecka.
 

Ninjamasse

Medlem
Årliga besök hos Tailor on Ten har inte ändrat min uppfattning. Riktigt bra fortfarande. En kostym i bra tyg, inte det mest exklusiva men typ en eller två nivåer under har jag för mig ligger runt 16 000 Baht. Du bör ringa eller maila och boka in tid innan du åker, de är välbesökta. Skjortor har de från ca 1 500 Baht upp till 5 000 för en med Thomas Mason cert om jag minns rätt.
 

chazzie

Medlem
Det är få forum som levererar så bra svar så snabbt =}

16k baht låter precis i det området jag hade tänkt lägga mig, precis samma på skjortorna, snart kanske slips-fredag återupplivas på jobbet och då kan man lika gärna vara förberedd =}

Tackar @Ninjamasse !
 

agehall

Medlem
Strålande! Jag hade tänkt gräva upp den gamla tråden och se vad som var aktuellt men nu slapp jag det...

Jag har tänkt sy upp en ny resekavaj med lite extra innerfickor (till pass, boardingkort, använda boardingkort, plånbok samt en extra) när jag kommer dit härnäst.
 

skogis

Medlem
Jag sydde upp en kostym på Tailor on Ten i sommras. Jag var väldigt nöjd med byxorna, men tyvärr inte kavajen. Snittet blev väldigt konstigt och de verkar inte ha någon större känsla för tillskärning. Det är svårt att sätta fingret på vad som är fel, men något ser konstigt ut. Jag passade också på att köpa en skjorta som skulle vara "pre-shrunk" i tyget. Efter 3 tvättar så är ärmarna 2.5 cm kortare..

Vid första konsultation utlovades 3-4 avprovningar. När processen väl var igång kom ursäkt efter ursäkt om tidsbrist vilket gjorde att det blev 2.5 avprovningar där varje provning var försenad eftersom de höll på att jobba i sista minuten på mina grejer i rummet bredvid. Vid varje avprovning så var de otroligt stressande vilket var frustrerande. Om man ville ändra något större efter provning 2 så var det big-no-no. Det märktes väl att de inte var vana vid att någon ställde krav. majoriteten av kunderna var Brittiska/Amerikanska turister som köpte kostymer som såg ut som en säck potatis.

Om man har tid och sätter hårt mot hårt så kan det säkert gå bra, men det kan också ha och göra med tur om vem som tar mått och skär till tyget.

Om man är hyffsat nära en standardstorlek så är det enligt min mening mycket bättre att köpa färdigt i Sverige och ta till ändringsskräddare, lägre pris och bättre resultat.
 
Last edited:

Per N

Medlem
Jag ägnade några år åt att sy upp kostymer, skjortor mm hos en skräddare i Bangkok och även om resultatet oftast var bra (vi pratar +300 kostymer) så vill jag dela @skogis uppfattning att om man är av någorlunda normal storlek så är det bättre att köpa färdigtillverkat i Sverige. Går man till tex MQ eller liknande så är materialet och snittet oftast bättre än det man får i Bangkok. Visst kan det finnas undantag men mina erfarenheter talar för att hellre köpa i Sverige.
 
Toppen