Senaste nytt

Svensk American Express

PetrelliDK

Medlem
Hej BC!

Det er sådan at jeg skal flytte fra Sverige til Norge, men jeg kan ikke få et Amex kort i Norge før de har modtaget min skatteopgørelse for 2015(Hvilket sker mid 2016).

Kan jeg melde mig ud af Sverige uden at framelde mig mit svenske AMEX?(Eller bliver det automatisk lukket når jeg melder mig ud af Sverige?)


Tak på forhånd!

Mvh.
Andreas
 

agehall

Medlem
Vad jag har förstått så brukar AmEx kunna "flytta över" kort om man redan har ett i land A och flyttar till land B just för att man ska kunna undvika en massa krav på att ha betalningshistorik etc i ett nytt land.

Men hur är det nu - i Norge sköts AmEx av någon franchise va? Det kanske komplicerar saken..

Det jag skulle göra i din situation, är att ringa AmEx i Sverige och förklara problemet. Om de kräver att du ska bo i Sverige för att få ha kvar ditt svenska kort och inte kan hjälpa dig få ett norskt istället, så är det ju bara att tacka för sig och avsluta kortet. Troligen vill de dock behålla dig som kund och hjälper dig hitta en smidig lösning.
 

PetrelliDK

Medlem
Vad jag har förstått så brukar AmEx kunna "flytta över" kort om man redan har ett i land A och flyttar till land B just för att man ska kunna undvika en massa krav på att ha betalningshistorik etc i ett nytt land.

Men hur är det nu - i Norge sköts AmEx av någon franchise va? Det kanske komplicerar saken..

Det jag skulle göra i din situation, är att ringa AmEx i Sverige och förklara problemet. Om de kräver att du ska bo i Sverige för att få ha kvar ditt svenska kort och inte kan hjälpa dig få ett norskt istället, så är det ju bara att tacka för sig och avsluta kortet. Troligen vill de dock behålla dig som kund och hjälper dig hitta en smidig lösning.

Tack for svar! Som jeg kan forstå på det, så er Amex drevet af DnB i Norge, hvilket komplicerer sagen tror jeg.

Jeg prøver at høre dem om de er ok, med at jeg beholder mit svenske kort.
De beklager sig vel ikke, så længe jeg betaler mine regninger :)
 

Morgan

Medlem
Sen låter det väl inte jätteekonomiskt att betala för Amex valutaväxlingspåslag på alla transaktioner man gör i landet man bor i?
 

PetrelliDK

Medlem
Sen låter det väl inte jätteekonomiskt att betala för Amex valutaväxlingspåslag på alla transaktioner man gör i landet man bor i?

Det meste af mit spend kommer fortsat til at være i Sverige, da jeg kommer til at være der hver uge med arbejde.
Dog en fair point med valuta gebyret, som jeg skal huske på når jeg ikke er i Sverige.
 
Toppen