Senaste nytt

Varför flyger BA till Phoenix?

Gnopps

Medlem
British Airways flyger till Phoenix, Arizona 6 gånger i veckan året om. Förvisso är Phoenix en populär flygplats men jag är nyfiken på vem det är som flyger dit från Europa? Vilka stora företag finns det där? Är det golfare som flyger dit?

Jag är mest överraskad att British Airways flyger till en destination där det inte finns några samarbetspartners som man kan ansluta till. Flyget går ju både ofta och alla säsonger. Förutom Kanada och Mexiko finns det inga andra internationella linjer dit.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Senator

Moderator
Då kan man ställa samma fråga om:
Denver
San Diego
Seattle

Detta är inga AA hubbar direkt :)

Vad är bäst; flygbyte i London eller JFK/ORD? Tack, men jag byter hellre i Europa og flyger direkt till destinationen i USA
 

Gnopps

Medlem
Då kan man ställa samma fråga om:
Denver
San Diego
Seattle

Detta är inga AA hubbar direkt :)

Vad är bäst; flygbyte i London eller JFK/ORD? Tack, men jag byter hellre i Europa og flyger direkt till destinationen i USA
Absolut, de är också destinationer som kräver egen dragningskraft, jag har dock lättare att förstå dem. Denver lär ha en del industri, bla. inom telekom och jag tror även flygplatsen drar en hel del från omkringliggande städer/samhällen i mountain west.
San Diego är nystart (dock tror jag linjen funnits tidigare) och kan nog ha uppsamling i en god bit av södra Kalifornien inkl. södra LA. Seatte har Microsoft och andra IT-företag.

San Diego & Denver flygs med en 777a med ~270 platser med affärsklass som högsta klass medan Phoenix flygs med en jumbojet med ~330 platser inklusive första klass.

Jag känner inte till Phoenix så väl så är nyfiken på vem som flyger linjen. Verkar ju vara bra betalande trafik om man har 14 första klass säten på varje flyg.
 

Concorde

Founding Member
Scottsdale ligger i anslutning till Phoenix. Där har du ditt svar. Ska vara väldigt fint där och ett golf mecka. Planerar själv att åka dit.

"The city of Scottsdale is second only to New York City as having more AAA Five-Diamond hotels and resorts than any other city in the United States."
 

Senator

Moderator
Hej,

PHX är numera USAs 5:e största stad. Lägger man till Mesa County, Tempe, Tuscon så blir det ett bra underlag för BA.

Jag minns under min tid i Colorado att många äldre, rika yankees bodde i AZ. Dock blir det mycket varmt mellan maj-aug, så man vill till andra klimat som t.ex. Europa.

På vintern är det underbart att åka dit.
 

Gnopps

Medlem
Hej,

PHX är numera USAs 5:e största stad. Lägger man till Mesa County, Tempe, Tuscon så blir det ett bra underlag för BA.
Åtusan, det förklar ju en del. Med ett sådant underlag som du säger BA säkert dra en hel del på andra hållet också. London är ju alltid attraktivt och till resten av Europa finns ju anslutningar.
 

jth

Medlem
Har själv flugit med BA till PHX. Jag håller med om att det kan vara lite förvånande att det är en sådan stor trafik till destinationen men det går att åka vidare till tex LA och SF med inrikesflyg, så nog finns det bytesmöjligheter också. Dessutom är Phoenix en ganska stor teknikstad, det finns många IT och techföretag här som flyttat in från Kalifornien, Arizona är både billigare att bo och driva företag i. Sedan är ju "rika pensionärer"-kundgruppen nog inte helt försumbar heller.
Fö är ju BA:s långdistansoperation ganska imponerande öht, jag menar de har väl 1 flyg/timme från NYC till LHR, nästan som Uppsalapendeln i täthet :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen