Senaste nytt

Det går bra för Ryan Air

ACervin

Medlem
Inte för att medlemmar här kanske använder Ryan Air så ofta men många andra gör det. Precis kommit tillbaks till Brisbane efter en ypperlig resa med SQ till Paris och London. Har därför hunnit lusläsa alla tidningar. Ryan Air har tydligen gjort en rekordvinst dels beroende på att man har sålt sin andel av Aer Lingus och att bränslepriserna gått ner men det som imponerar är deras kabinfaktor som under sista redovisningsperioden legat på 93%. Undrar om det finns något bolag som slår det?
 

Agö

Medlem
Helt sanslösa siffror. 94 % kabinfaktor i oktober, man häpnar. Marknaden gillar i vart fall vad de ser med tanke på aktiekursen det senaste året.

upload_2015-11-7_22-55-1.png
 
Inget fel med att Ryanair och andra lågprisbolag finns som alternativ på marknaden, hade de inte funnits så hade de inte pressat övriga bolag att hålla vettiga priser och flygning hade fortfarande varit något som enbart folk med klirr i kassan hade kunnat njuta av, precis som det var fram till 1970-talet. Fast då var ju flygningen en upplevelse i sig, service stavades med stort S och man klädde upp sig med det bästa man hade.

Allt det där har gått förlorat genom åren, det enda som kommer i närheten numera är att åka First med vissa bolag. Nu när allt blir mer och mer automatiserat så tappar man också den personliga faktorn, snart kan det kanske vara som så att den enda personliga service du får när du flyger är i luften - på marken blir hela upplevelsen nästan helt och hållet ansiktslös.

För mig är Ryanair ett sista alternativ om inget annat finns, eller om sträckan är väldigt kort. Känns mer som att flyga med ett företag som säljer lotter och rökfria cigaretter. Ska jag åka lågpris väljer jag hellre Vueling, där man inte får lika mycket "boskapsvagnskänsla" som på Ryanair.
 
Toppen