Senaste nytt

Amex Rewards - Se upp med poängen om något inträffar

Trumis

Medlem
Hej,

min far gick hastigt bort för en månad sedan och vi håller på att gå igenom allt som man måste göra när någon har gått bort.

Far hade ett Amex Gold och min mor ett extrakort kopplat till fars kort och rewards för att de skulle kunna samla poäng för att kunna användas till resor, hotell m.m.

De hade planerat att använda poängen under hösten/våren för resa till bl a NY, ev till familjen till mors födelsedag nästa år m.m. Antalet poäng som far och mor samlat på sig under de senaste åren är en ansenlig summa.

Tog idag kontakt med Amex för att ordna så mor kan fortsätta använda Amex och fortsätta samla poäng i potten så hon kan använda dem längre fram.

Amex kundtjänst meddelar att poängen är förverkade i o m far gått bort och att mor kan få hemskickat ansökningspapper för att ansöka om ett nytt kort. Jag trodde att han skämtade då de tillsammans samlat samman poängen och nu skulle de helt försvinna från dem/mor. Fick då besked att ansöker mor om ett guldkort så får man automatiskt lite startpoäng.....

Vi är mycket förvånad och besvikna över denna inställning och upplägg med tanke på hur de säljer in extrakort m.m.

Så alla ni som har extrakort eller vanligt kort - tänk på hur ni sparar poängen och vad som händer om något inträffar.
 

Alf

Medlem
Beklagar din fars bortgång. Jag har själv funderat en hel del över hur man skall kunna "testamentera" sina poäng till exv barnen. Jag har massor av poäng både på Eurobunus och AA. Jag har då funderat på att ge barnen mina säkerhetskoder så att de kan boka på mina poäng även om jag skulle ha lämnat in. Det känns inte bra att poängen skulle gå tillbaka till flygbolaget, speciellt de poäng som är köpta på USDM tiden.

Det skulle vara intressant att höra vad man kan göra och vad man får göra.
 

jumbooze

Medlem
Baklagar först och främst din faders bortgång.

Detta ämne är faktiskt väldigt viktigt, jag skulle själv vilja veta hur SAS ställer sig i frågan om man har ett familjekonto.
Annars så är det väl eg. tyvärr bara att se att alla poäng är förverkade. Sen om man KAN boka med kontot ändå är en annan femma.
 

agehall

Medlem
Beklagar din fars bortgång.

Att upptäcka sådana här saker är ännu tristare. Jag vet att BAEC har samma problem och det finns säkert fler program med liknande villkor.

Denna frågeställning är inte vanlig på BC, men desto vanligare på FlyerTalk. Det vanligaste tipset där beror på vilket program det gäller. Om det gäller AmEx, så måste man kvickt överföra poängen till något annat program eftersom de oundvikligen får reda på dödsfallet. Om det är BAEC så är det bara att inte tala om det hela för dem och diskret använda poängen. Kanske inte helt enligt reglerna, men man har ju inget att förlora på att försöka.

Jag kikade på SAS villkor och jag såg inget om hur de hanterar det hela. Finns säkert något skrivet i villkoren men jag hittar inget nu.
 

Dr. Miles

Expert
Jag beklagar din fars bortgång.

Baklagar först och främst din faders bortgång.

Detta ämne är faktiskt väldigt viktigt, jag skulle själv vilja veta hur SAS ställer sig i frågan om man har ett familjekonto.
Annars så är det väl eg. tyvärr bara att se att alla poäng är förverkade. Sen om man KAN boka med kontot ändå är en annan femma.
Jag har kollat några bonusprograms medlemsvillkor och har kunnat hitta följande:


American Airlines AAdvantage: Går ej att flytta miles till andra när medlemmen har dött

AAdvantage skrev:
Except as otherwise explained below, mileage credit is not transferable and may not be combined among AAdvantage members, their estates, successors or assigns. Accrued mileage credit and award tickets do not constitute property of the member. Neither accrued mileage, nor award tickets, nor status, nor upgrades are transferable by the member (i) upon death,
American Airlines AAdvantage Terms And Conditions

British Airways Executive Club: Går ej att flytta avios till andra när medlemmen har dött
Executive Club skrev:
3. Membership
.
.
3.12.2. upon the death of a Member, Avios points, Tier Points and Lifetime Tier Points accumulated but unused at the time of death shall be cancelled.
Terms and Conditions | Executive Club | British Airways


Delta SkyMiles: Går ej att flytta miles till andra när medlemmen har dött

SkyMiles skrev:
Restrictions on Transfer

Miles are not the property of any member. Except as specifically authorized in the Membership Guide and Program Rules or otherwise in writing by an officer of Delta, miles may not be sold, attached, seized, levied upon, pledged, or transferred under any circumstances, including, without limitation, by operation of law, upon death, or in connection with any domestic relations dispute and/or legal proceeding.
http://www.delta.com/content/dam/delta-www/pdfs/skymiles/SM_MemGuide.pdf

SAS EuroBonus: oklart

Det är oklart med vad som händer med intjänade SAS EuroBonus poäng när man dör. Det står inte tydligt i medlemsvillkor.
EuroBonus, conditions, membership, points - SAS
 

Trumis

Medlem
Tack alla.

Det är ju två scenarior som finns, antingen att man själv samlat på sig poängen och går bort alternativt som i min mors fall, de har samlat poängen tillsammans med ett extrakort och nu har far gått bort och eftersom reward-kontot var på hans kort försvinner de nu. Speciellt i det andra fallet borde man ha någon typ av lösning.

När jag hade lagt på med Amex började jag också fundera på hur man skulle gjort för att rädda poängen men det finns ju ingen rätt lösning som inte bryter mot villkoren och som kanske hade ställt till det längre fram.
 

Dr. Miles

Expert
När bmi Diamond Club fanna hade man kunnat ge andra personer rätt till åtkomst åt kontot.
Jag känner inte likadant system hos andra flygbolags bonusprogram.
 

Valley

Medlem
Lärt mig själv den hårda vägen.
Tack och lov hade det inte något samband med tragedi. Utan jag tänkte mig inte för när jag en gång i världen sa upp mitt A'x. Gjorde då ett tappert försök med att lösa in allt på olika sajter. Eftersom jag ännu inte hade slantar sista fakturan låg kortet delvis aktivt.
Lyckades få hem en pilotväska..
 
Toppen