Senaste nytt

Visum på olika pass

Troy1

Medlem
Jag reser oftast med två pass (båda svenska). Har aldrig stött på några problem med det innan.

Men nu ska jag resa mellan två länder, med visum i vardera pass. Just detta har jag inte gjort förut – då jag brukar mellanlanda i ett tredje land mellan. Hur kommer det fungera rent praktiskt – är det bara visa upp ena passet vid utträde ur land 1 och andra vid inträde i land 2.

Må vara en dum fråga men jag blev lite konfunderad.
 

agehall

Medlem
Jag skulle byta pass när du mellanlandar. Men det går nog bra att byta när som efter att du rest ut ur första landet.
 

NotRyan

Medlem
Jag reser oftast med två pass (båda svenska). Har aldrig stött på några problem med det innan.

Men nu ska jag resa mellan två länder, med visum i vardera pass. Just detta har jag inte gjort förut – då jag brukar mellanlanda i ett tredje land mellan. Hur kommer det fungera rent praktiskt – är det bara visa upp ena passet vid utträde ur land 1 och andra vid inträde i land 2.

Må vara en dum fråga men jag blev lite konfunderad.
Ja, det borde ju funka, huvudsaken är ju att du använder samma pass vid in och utresa till och från samma land..
 

NotRyan

Medlem
Blir det problem om man reser in och ut på olika pass?
Det torde det ju bli. Använd samma pass vid in och utresa i ett och samma land annars kan det bli väldigt otrevligt.

Låt säga att du reser in i USA på pass A men ut på pass B, då lär du få problem nästa gång pass A används där (om du nu inte åker ut på pass A på nästa resa inom 90 dagar, men då kommer dom att undra hur pass B kommit in i landet första gången....

Nä det där blir bara kladdigt... GÖR INTE SÅ

Får mig osökt att tänka på han som använde två olika Oyster-card vid in och utpassage i Londontuben - för att TFL inte skulle kunna spåra honom.

Resultatet blir att han får betala TVÅ maximum fare per resa, där han inte ens skulle behövt betala EN...
 
Last edited:

Troy1

Medlem
Tack för svaren.
Jag skulle byta pass när du mellanlandar. Men det går nog bra att byta när som efter att du rest ut ur första landet.
Jo det är så jag brukar göra. Men nu kommer jag inte mellanlanda (om jag inte måste).

Ja, det borde ju funka, huvudsaken är ju att du använder samma pass vid in och utresa till och från samma land..
Jag tycker att det borde fungera. Men känns lite suspekt att visa check-in personalen två pass.
 

agehall

Medlem
Det är egentligen inget suspekt alls med att ha flera pass. Det är fullt tillåtet i Sverige och om du får problem så skulle jag rekommendera dig att be gränspolisen ringa numret som står i passen för att kontrollera äkthet. Då kan de få bekräftat att du har två giltiga pass.

Jag har själv aldrig behövt använda olika pass på det där sättet - har alltid studsat via Schengen och därmed kunnat resa ut på "rätt" pass igen. Har dock svårt att se att det skulle bli problem alls.
 

nota bene

Medlem
En kollega reser mycket på två pass och ofta konstiga landpassager där olika pass kan behövas. Brukar göra som du planerar och det är inte ett problem. Var dock försiktig med att visa att du har flera pass i någon gränspassage - i vissa länder är det omöjligt och de kan bli väldigt förvirrade.
 
Toppen