Senaste nytt

Vägen till Mordor

Dr. Miles

Expert
BGM: The Mouth of Sauron från The Return of the King CR
---

Det var en kall vinterdag i illaluktande Beijing pga eldning av kol.

Min Shandong Airlines(SC) flight mot Weihai(WEH) blev inställd av okänd anledning. Andra passagerare och jag fick vänta länge innan vi fick besked och till slut kom en personal och sa att andra flighten till Weihai var fullbokade och därför skulle vi välja en av följande.

  1. Stanna i Beijing och flyga dagen efter. Boende betalar passageraren själv.
  2. Ta deras flyg till Qingdao(TAO) samma kväll och åka en buss till Weihai som flygbolaget ordnar.

Jag ringde till mina kunder och berättade om försening. De hade redan ankommit till Weihai och de ville göra klart besöket på morgondgen, så var jag tvungen att ta alternativ 2.
När jag ringde klart så var det lång kö vid gaten och några passagerare bråkade med Air China personal (de tog hand om Shandong Airlines ground handling). Efter en halvtimme fick jag boka om mig till Qingdao flight som skulle avgå om en timme. Agenten sa att mitt bagage skulle lastas om till Qingdao flyget.

Boarding av Shandong Ailrines flight till Qingdao började ca en kvart efter planerad avgångstid. Gatepersonal använde högtalare med maxvolym så att jag fick ont i öronen men ändå kunde jag inte förstå vad hon sa.
Flyget var fullbeläggning, antagligen pga ombokade passagerare från Weihai flighten.
Som vanligt tog kineserna med sig massor av kartonger och det blev ont om plats på hatthyllan. Vissa av dem lämnade kartongerna i gången bara.
Kabinpersonal sa i högtalaren att all gods som finns i gången skulle omhändetas. Då blev det nästan panik i kabinen så att alla försökte få sina kartongerna i alla möjliga utrymme. Jag såg en gubbe som satte på andra sidan gången hade två kartonger på sin knä.

Pushbacken började en halvtimme efter tidtabellen och unga flygvärdinnor körde säkerhetsgenomgång. De gick och kollade om passagerarna hade säkerhetsbälte på sig, men de brydde inte sig om passagerarna hade massa saker på sina knä.
och det blev kö för take off. Det är nästan alltid kö i Beijing flygplats nuförtiden.

Planet lyfte söderut men jag kunde knappt se någonting från fönstret pga luftförorening. Kabinpersonal började servera drycker och lite nötter i påse efter säkerhetsbältesskylten släcktes. Jag beställde en kopp mineralvatten och åt nötter från påsen.
Det var en mamma med en liten flicka som satte fram för mig. Flickan vände och tittade på mig flera gånger och ville leka. Jag sjöng för henne "Fem små apor hoppade i sängen" och det var mycket uppskattad. Efter några sånger kunde hon nästan repetera den. Små barn lär sig snabbt.

Planet började inflygning mot Qingdao flygplats. Effektiv flygtid var ca en timme.
Flighten ankom till Qingdao kl. 23 på natten, men flygbolagets personal i Qingdao visste ingenting om ersättningsbuss till Weihai. Typisk kinesisk ground handling. De flyttar problemet bara. :mad:
Det blev så klart bråk mellan passagerarna och flygbolags personal där igen.
Jag stod utanför folkmassan och tittade på bråket. Jag orkade inte helt enkelt. Jag var helt slut och ville sova, men det kunde jag inte innan bussen kom.

Ersättningsbussen kom till slut då var klockan mycket. Det var ganska fullt i bussen och en tant satte bredvid mig. Synd att jag inte fick två säte för mig själv.
Bussen började köra mot Weihai. Jag försökte sova men det gick inte. Det var kallt i bussen och jag frös. Det var något fel på bussens varmesystem för att många klagade också men chauffören inte lyckades att få igång varme i busskabinen.
Jag gick till busschauffören och bad honom att köra mig direkt till hotellet. "Den kan jag göra" sa han. Jag tackade honom och gav lite dricks.
Bussen lämnade mig till mitt hotell i Weihai efter lång resa. Klockan var halv fyra och jag skulle träffa mina kunder kl. 8.

Det var en riktig lång dag...


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


*Vägen till Mordor betyder en riktig jobbig resa. Mordor är ett rike i boken "Sagan om Ringen(Lord of the Rings)" och Frodo och Sam hade riktig jobbig resa vägen dit.
 
Last edited:

MarcusC

Medlem
Spännande story, onekligen tuffa villkor ;). Men du fick några timmar på hetellet....Att stanna över natten i PEK lät mer lockande förstår jag efter denna story...
 

Tjaeng

Medlem
18003364.jpg
 

rob74

Medlem
Yuck! Tuffa puckar där... Tur att inga inrikes i Kina står på agendan för överskådlig framtid.
 

David

Medlem
Ayaa, vilken jobbig dag! Tack för bra skriven rapport, resa inrikes kan ha sina risker. Hoppas mötet gick bra.
 

Mikael

Medlem
Vad har man för rättigheter som flygpassagerare i Kina? Är man helt utelämnad till bolagens godtycke (skrämmande tanke)? Har åkt en hel del inrikes i Kina men inte haft några (större) problem. Dock lär det väl bara vara en tidsfråga.
 
Toppen