Senaste nytt

Dubbelgästa på olika lounger i samma terminal

Jonas C

Medlem
Allt för ofta så stöter vi på en situation där vi vill ta med oss mer än en gäst in i loungen. Att försöka gräla med lounge personalen är till ingen mening, då de stenhårda som de är nekar oavsett übercharm eller erbjudan om generösa mutor.

Dock har jag tänkt på en sak under sistone. Vissa flygplatser har flera lounger inom samma allians i samma terminal t.ex LHR T3 där SAS och SQ har sina Lounger, eller SVO Terminal D där Aeroflot har två lounger. Låt säga att jag vill ta med två gäster men bara kan gästa in en åt gången. Är det då möjligt för mig att ta med gäst 1 i e.x SQ Loungen, lämna honom därinne, och sedan gå till SAS Loungen och stanna där med gäst 2?

Syns det på personalens datorskärmar vilken person man redan har tagit med som gäst? Om någon har erfarenhet kring detta så dela gärna med er :)
 

Jacob

Medlem
Borde inte vara några som helst problem.

Men blir lite trist för din första gäst som får sitta själv i första loungen.
 
Hur är det om man har två guldkort inom samma allians? Tar man in gäster på sitt guldkort eller är det kopplat till en gäst per boardingkort/biljett?
 

agehall

Medlem
Rätt lösning är ju att dina vänner/kollegor flyger mer så att de har sina egna guldkort. ;)

Och jag tror inte att det går att använda flera olika kort för att komma in i loungen med fler personer. Möjligen om du har flera flighter samma dag, annars kommer de nog att hävda att kombinationen kort+biljett ska vara unik.
 

Jacob

Medlem
Hur är det om man har två guldkort inom samma allians? Tar man in gäster på sitt guldkort eller är det kopplat till en gäst per boardingkort/biljett?
Jag har både SAS Gold och Lufthansa Gold/Senator (och inom kort liknande i One World). Har aldrig försökt att få in två gäster i loungen på detta sätt så kan inte svara på om det formellt går.

Rent praktiskt borde det gå att båda korten dras vid receptionen, eller att detaljerna för båda korten skrivs ner på ett papper/knappas i i datorn, men det känns väldigt långsökt.
 

Pandion

Medlem
Ett sätt är att flyga så mycket så att du blir Pandion, då får du i SAS lounger ta med så många människor du vill in utan problem. Jag har en gång tagit med mig 5 personer in, och ingen var släkt med mig...

Med EBG så får du ta med familjemedlemmar in, så det borde väl gå att hävda att en av dina gäster är din svånger, fabror, styvbror eller något sådant? (Eller gäller detta bara fru och barn? Har glömt bort...)
 

Gnopps

Medlem
När familjen å jag reste för några år sedan var vi 6 personer men bara 2 guldkort. SAS i Göteborg var hyggliga och släppte in oss alla för det var påsk och tomt i loungen. Lufthansa i Frankfurt var istället nitiska men det löstes så att två gästades in i en lounge och resterande fyra satte sig i en annan lounge.
 

Jonas C

Medlem
Tjaa i mitt fall handlar det om Aeroflot och Moskva.

Jag reser tillsammans med två vänner, varav en har FBG, samt jag och den andra killen saknar status i Skyteam. Så tänkte mest då det fanns två Aeroflot Lounger i SVO Terminal D, så kunde FBG gästa in mig i Blues Loungen, och sticka iväg till Jazz Loungen med andra killen. För min del sitter jag hellre ensam i en lounge, än ute i terminalen.

Antar att det alltid kan vara värt ett försök ;)
 
Toppen